• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Boll skrev 2011-09-01 13:08:56 följande:
    Sluta tramsa nu, vad är du för låtsasdebattör? Du vill att människor ska lyssna på dig och ta dig på allvar, då får du faktiskt vänja dig vid att samma frågor återkommer flera gånger och att du kommer få upprepa dig. Det får alla som vill få ut ett budskap göra. Du behöver inte leta, du kan helt enkelt svara på de frågor du får.

Orkar du inte tjata och repetera har du inte i en debatt att göra.
    Kan svara på detta innan jag måste rusa..

Tjata och upprepa till en och samma människa i ett dygn är lite väl..om varför jag gjorde kopplingar till Nazismen.
    Andra har förklarat också..

Jag tror hon/han vet svaren mycket väl.. men det är ju skitkul att köra en sådan här upprepningsgrej.
    Jag säger inte att det är så utan jag tror.
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:49:17 följande:
    Gå till min blogg.. Där har du mig som lever ensam med fyra barn.. Två har funktionshinder.
    Jag är inte drabbad. jag är en av dom som du beskriver i inlägget...

Jag är ensamstående med 4 barn hemma.
    Ekonomiskt fattig.. Arbetslös.
    Jag har en krosskada i ryggen. Det ger vissa begränsningar och konstant värk.

Vi har varit ensamma sen jag separerade från en missbrukande man/pappa med mistingen i magen för typ 9 år sedan
    Hanna föddes med DS och vi är den absolut rätta familjen för henne..
    Hon kör definitivt inte oss i sank..
    Det är jättebra att du känner dig så stark, men du måste väl erkänna att det inte låter som världens bästa sits? Arbetslös, ensamstående flerbarnsförälder med flera funktionshindrade barn och en missbrukande fd partner?

Som jag skrev långt tidigare, förstod jag på en gång (när jag läste mellan raderna i dina inlägg) att du har haft det jobbigt och kanske har fått slåss en hel del med myndigheter och livets svårigheter generellt - mer än många andra. Annars skriver man sällan böcker om just missbruk, samt har tid att sitta en hel dag hemma (vardag dessutom) och diskutera på familjeliv. Din styrka och din kärlek till dina söner och din dotter, är en överlevnadsstrategi. Jag fattar det, jag tror de flesta fattar det som har läst den här tråden. Och du! Det är STARKT av dig att kämpa vidare och vända allt detta till något positivt. (Skriva böcker, blogga om DS etc). Det ska du ha all cred för! Kan du ändå inte jobba (pga skada eller brist på lämpliga jobb) gör du säkert det bästa tänkbara av den tid du har.

MEN! Återigen... Att ANDRA föräldrar kanske gör andra val än du, har inte med saken att göra. Att vissa tester kan göras på blivande barn, OM FÖRÄLDRARNA VILL, är inget hot mot vare sig din dotter eller andra DS-barn. Rent krasst - alla skulle inte klara av det liv du har och då klarar man kanske inte av ett DS-barn heller. Men trots detta, föds det både DS-barn och barn med mycket värre handikapp, som blir hur älskade som helst!

Du behöver inte oroa dig.

• Brünnhilde
    Jakkolina skrev 2011-09-01 13:08:26 följande:
    Kan du svara på mitt inlägg,ska min kusin föda ett till autistiskt barn till världen om hon kan välja...fast hon med facit i han vet att hennes redan två sjuka barn mår vedervärdigt i sitt tillstånd...bara för att man ska det,för att livet är värdigt oavsett hur ovärdigt det än är för den enskilde?
    Nu blev jag nyfiken - autism går väl inte att testa för på fosterstadiet..? Eller gör det det nu..?
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:56:35 följande:
    En sak är i alla fall säkert..

En människa med DS skulle aldrig bete sig som du gör. Dom kan bättre Flört
    Hur menar du nu?

Människor med DS är väl precis lika mycket individer som andra. De har i allra högsta grad förmågan att bete sig elakt och plumpt åt.

Att glorifiera människor med DS är också kontraproduktivt i debatten då det inte blir trovärdig. Ärlighet som sagt. Ärlighet och fakta.
  • Jakkolina
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 13:16:32 följande:
    Nu blev jag nyfiken - autism går väl inte att testa för på fosterstadiet..? Eller gör det det nu..?
    Nej det gör det inte,men rdom har också kromosomskador som man kan se!
    Sjukdomen grundar sig i ett fel hos mamman,en mutation på en gen som ger sjuka pojkar och friska flickor,något som hennes dotter har ärvt.
  • Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:03:19 följande:
    Men döden genom abort tar ju bort precis alla möjligheter
    för individen som redan är till.
    Det är alltså abort överlag du vänder dig mot?
  • Jakkolina
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 13:17:12 följande:
    Hur menar du nu?

Människor med DS är väl precis lika mycket individer som andra. De har i allra högsta grad förmågan att bete sig elakt och plumpt åt.

Att glorifiera människor med DS är också kontraproduktivt i debatten då det inte blir trovärdig. Ärlighet som sagt. Ärlighet och fakta.
    Jag funderar på om hon känner några vuxna med ds?
  • Lavish
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 13:14:25 följande:
    Fast de som överhuvudtaget förstår en sådan fråga, och kan svara på den, är inte de värst drabbade. Downs har ju många olika grader, från dom som aldrig ens kan äta eller sköta sina toalettbesök själva, tills dom som har bara lite låg intelligens och kan sköta någon form av arbete. De minst handikappade kan ju inte svara för de mera handikappade, menar jag...
    Självklart, men vilket det blir kan man väl inte veta innan barnet är fött? Med andra ord, det finns en relativt stor chans att barnet, även med DS, kommer att få ett i sina egna ögon värdigt och meningsfullt liv. (Sen är det ju mycket möjligt att även de som inte kan svara på frågan hade svarat ja om de kunde men det är ju en annan sak)

Det finns ganska många personer utan några som helst handikapp eller andra medfödda problem som INTE tycker att deras liv är värdigt eller meningsfullt.

Således kan man inte motivera en abort av ett barn med DS med att man tror sig veta att det inte kommer att få ett liv värt att leva. Då måste du abortera friska foster också med samma motivation.

Man skulle kunna argumentera för att det räcker med att det finns EN person med DS som är nöjd för att man inte ska kunna veta att barnet inte får ett gott liv, men visst där kan jag förstå att man går på sannolikhet.

Jag VET inte det här men som anhörig har jag ju en uppfattning och jag skulle höfta att 70-80% av alla med DS (som blivit vuxna) skulle kunna besvara frågan på någon nivå, och att de allra flesta skulle svara ja. Jag tycker det är en tillräckligt stor sannolikhet för ett gott liv för att man helt ska kunna plocka bort abortargumentet att det är för "barnets skull".
  • HeidiiD

Jag måste bara tillägga att du har en underbart söt liten tjej!! 
    ..och låten riktigt skär i hjärtat.

• Jakkolina
    HeidiiD skrev 2011-09-01 13:22:49 följande:
    Jag måste bara tillägga att du har en underbart söt liten tjej!! 
    ..och låten riktigt skär i hjärtat.
    Men är inte alla barn underbart söta!??
Svar på tråden God doesn´t make mistakes