• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sven Erik Johansson

Ett märkligt sammanträffande hände mig apropå Downs syndrom.
    Jag var på besök hos en kompis i en annan stad
    och vi satt i hans bil och diskuterade just detta med abort
    på foster med Downs. Jag talade för dessa och för
    liv i ställer för abort och just då steg det ut en person
    ur ett hus vid vägkanten som såg ut att just ha Downs
    syndrom-som en illustration.

• Aoife
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:34:12 följande:
    Jag tror inte någon här har skrivit att du ska tvingas i lag. Däremot
    vill jag tala för Downs-drabbades människovärde.
    Människovärdet är precis detsamma för en individ med DS som det är för mig och dig.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Jakkolina
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:34:12 följande:
    Jag tror inte någon här har skrivit att du ska tvingas i lag. Däremot
    vill jag tala för Downs-drabbades människovärde.
    Men ingen ifrågasätter väl folk som redan finns med ds,utan dom som ännu inte finns!
  • HeidiiD
    Jakkolina skrev 2011-09-01 13:34:03 följande:
    Känns lite som att folk tror att ts behöver höra det som tröst...jag tycker alla ungar är söta oavsett handikapp eller inte.

Mitt barn har du väl aldrig sett,hon är lika söt som alla andra,men alla lägger inte in bilder på sina barn och som du vet så finns bara den bilden här just för att hon har ds och inget annat.

Det låter lite som att ni säger "jo ts men hon är söt ändå" det är väl inte det som det handlar om,utan att ts tycker att folk med vett o vilje ska föda fler ds barn till världen!
    Ja men snälla du! Jag hade inte ens yttrat mig ifall jag inte tyckt det och jag läste inte tråden utan lyssnade endast på låten och såg bilden. Jag vill inte trösta någon ? Varför ? Hanna är väl lika mycket barn som ett friskt barn ? Finns inget och trösta ? Hon är en stolt mamma till en underbar tjej trots ds eller ej. 
  • Mammatill2tjejer
    Boll skrev 2011-09-01 13:31:16 följande:
    Jag undrar verkligen om någon skulle vilja att jag tvingades föda ett barn med DS trots att jag inte ville. Jag är inte stolt över det, men när jag ser barn med DS mår jag illa, jag blir äcklad. Samma med vuxna. Jag kan inte se dem som människor, jag kan inte respektera dem, jag skulle inte älska barnet och jag, som själv har ett funktionshinder, skulle inte klara av att ta hand om barnet särskilt bra.

Är det inte en bra sak att jag då kan göra fostervattensprov och ta bort ett barn med DS om jag skulle bära på ett sådant? Tror ni verkligen att ett barn med DS skulle bli lyckligt med mig som mamma? En mamma som inte älskar det, som tycker att barnet är äckligt och som inte kan ge det vad det behöver. Är det att tänka på barnens bästa?
    Ärligt talat så  blir min spontana reaktion när jag läser ditt inlägg att jag inte tycker att du verkar särskilt lämplig som förälder överhuvudtaget. Vare sig åt barn med ds eller andra barn. Åtminstone inte just nu.

Du skriver att du inte är stolt över att känna som du gör. Gör du något för att  komma tillrätta med det?
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Jakkolina
    HeidiiD skrev 2011-09-01 13:39:18 följande:
    Ja men snälla du! Jag hade inte ens yttrat mig ifall jag inte tyckt det och jag läste inte tråden utan lyssnade endast på låten och såg bilden. Jag vill inte trösta någon ? Varför ? Hanna är väl lika mycket barn som ett friskt barn ? Finns inget och trösta ? Hon är en stolt mamma till en underbar tjej trots ds eller ej. 
    Ingen som har ifrågasatt om hon är en lycklig mamma!
  • Aoife
    Jag undrar verkligen om någon skulle vilja att jag tvingades föda ett barn med DS trots att jag inte ville. Jag är inte stolt över det, men när jag ser barn med DS mår jag illa, jag blir äcklad. Samma med vuxna. Jag kan inte se dem som människor, jag kan inte respektera dem, jag skulle inte älska barnet och jag, som själv har ett funktionshinder, skulle inte klara av att ta hand om barnet särskilt bra.

Är det inte en bra sak att jag då kan göra fostervattensprov och ta bort ett barn med DS om jag skulle bära på ett sådant? Tror ni verkligen att ett barn med DS skulle bli lyckligt med mig som mamma? En mamma som inte älskar det, som tycker att barnet är äckligt och som inte kan ge det vad det behöver. Är det att tänka på barnens bästa?
    Det här inlägget får mig att kräkas lite i munnen alltså..
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Frosk

Finns det verkligen människor som du? Skrämmande! Antagligen bör du inte skaffa barn över huvudtaget eftersom det inte finns några garantier för att få ett friskt barn.

Om du mår illa av att se ett barn med ds, så kanske du behöver bearbeta något... jobba lite med dig själv?
  • Roisin Dubh
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:36:52 följande:
    Ett märkligt sammanträffande hände mig apropå Downs syndrom.
    Jag var på besök hos en kompis i en annan stad
    och vi satt i hans bil och diskuterade just detta med abort
    på foster med Downs. Jag talade för dessa och för
    liv i ställer för abort och just då steg det ut en person
    ur ett hus vid vägkanten som såg ut att just ha Downs
    syndrom-som en illustration.
    Ok?

Jag mötte en livs levande människa idag. Det var min granne. Han hade tio fingrar och tio tår (tror jag, jag såg inte fötterna för de var nedstoppade i skor).

Jag är fortfarande för rätten till abort. Oavsett orsak.

Personligen (vad detta har med debatten att göra) skulle jag aldrig klara av att genomgå en abort och hade definitivt inte aborterat ett barn med DS. Men det är mitt val. Andras val är deras. Även TS är av den åsikten.
  • Boll
    HeidiiD skrev 2011-09-01 13:35:10 följande:
    Nej tror jag verkligen inte och jag hoppas aldrig du någonsin får ett barn! Du verkar vara en riktigt hemsk människa.
    Jag är inte en hemsk människa. Jag har begränsningar och svårigheter, jag har själv ett funktionshinder som gör vissa saker svåra. Bland annat empati, att förstå och ta hand om andra med kraftiga avvikelser från mig själv. Jag är fantastiskt bra med normala barn och med barn som har vissa avvikelser, däremot är jag inte bra med alla människor och heller inte med alla barn. Mitt funktionshinder gör det omöjligt för mig att ta hand om ett barn med DS. Så du tycker inte att jag ska få barn? På vilket sätt är det inte rasbiologiskt? Ska människor som jag inte få finnas? Vi ska inte få föröka oss? Jag är alltså värd mindre än någon med DS? Hur går det ihop?

Jag säger nämligen inte att människor med DS inte förtjänar att leva eller att de har mindre värde än jag. Jag säger att jag inte skulle bli en bra mamma till ett barn med DS.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes