• Svar på tråden Rökning och operation
  • Flygfotogen

Hon får skylla sig själv. Hjälp att sluta kan man som patient hitta på annat sätt. Sjukvården är inte skyldig att hålla oss i handen hela tiden, lite får man faktiskt göra själv och ta ansvar för själv. Det säger ju sig självt att man inte vill utföra icke livsnödvändiga operationer på någon som medvetet försvårar läkningen. Försvårad läkning innebär inte bara att det tar längre tid att gro ihop fysiskt utan det kan medföra svårare komplikationer också. I det här fallet kanske det rentav kan bidra till att operationen blir misslyckad? Jag vet inte...

När pappa opererades i buken så fick han inte nikotinplåster eller någonting efteråt. Minns inte om han behövde sluta före iofs... Men det var totalstopp på nikotin för att det skulle läka rätt. Inte bråkade han om det heller.

• Astarte

Jag tycker att beslutet är fel. Jag gillar inte tanken på att man måste prestera vissa saker, eller vara på ett visst sätt för att få ta del av välfärden. Det är jättebra att Landstinget erbjuder hjälp med tobaksavvänjning, men att sätta det som krav är orimligt. Hoppas att de får backa på det.

• JA77
    infragilis skrev 2011-09-05 09:01:31 följande:
    Ja, det vet jag. Jag vet också att en patient som ska få gastric by-pass ska dricka låta bli att äta fast föda före op för att det ska gå att operera. Det går inte att se vad man gör om patientens lever är förstorad.
    En knäoperation läker sämre om patienten röker, men rökningen förhindrar inte att operationen går att utföra.
    ALLA som ska opereras fastar innan en operation, inte bara GBP. Eller menar du att GBP-patienten avstår fast föda under en längre tid? Du har fått det hela om bakfoten, då det där är dessutom olika på olika sjukhus, det beror på kirurgens vana. Man kan visst genomföra en sådan operation ändå; men det underlättar om patienten undvikit fet mat en tid.
  • gizen

så här står det ordagrant: Länsklinikens överläkare har svarat på Ann Linderholts anmälan och beklagar att hon känner att hon inte fått någon avvänjnings-hjälp.

men det står inte i klartext att hon INTE fått avvänjningshjälp! hennes största bekymmer är att hon INTE vill! precis som min 5-åring som INTE vill ta på sig de röda byxorna idag!

• infragilis
    JA77 skrev 2011-09-05 09:12:03 följande:
    ALLA som ska opereras fastar innan en operation, inte bara GBP. Eller menar du att GBP-patienten avstår fast föda under en längre tid? Du har fått det hela om bakfoten, då det där är dessutom olika på olika sjukhus, det beror på kirurgens vana. Man kan visst genomföra en sådan operation ändå; men det underlättar om patienten undvikit fet mat en tid.
    Om gastric by-pass utförs med titthålsoperation ska patienten ha levt på bara näringsdrycker i en vecka i förväg. Men visst, om du inbillar dig att det är standardfasta, så visst...
  • FruLiNi
    infragilis skrev 2011-09-05 08:49:25 följande:
    Fast missbruk klassas som en sjukdom. Det är inte alltid ett val att bryta ett missbruk. Vore det det skulle inte människor missbruka farliga substanser.

Håller inte med. Du har alltid ett val, varför tror du att det finns fd missbrukare?

Jag tycker att sjukvården kan erbjuda patienten hjälp med att sluta röka.

Jag slutade själv att röka inför en operation, jag valde att sluta röka.

Hon ställs inför ett val här...att fortsätta röka och leva med värken eller att sluta röka och bli av med värken. 

Vad hade du själv valt?          
  • JA77
    lövet2 skrev 2011-09-05 09:02:54 följande:
    Så en överviktig får gå hos en dietist? Men en rökare skickas hem med en order att på egen hand avsluta sitt missbruk? Orimligt!
    Det finns flera sjukhus som erbjuder rökavvänjning, i de fall där det inte finns kan personen gå till en vårdcentral.

Dietisten har i det fall jag beskrev en del i ett team som följer patienten innan och före operationen, lär personen att äta rätt efteråt. Det är alltså inte bara en schysst grej för att gå ner i vikt innan sin operation.
  • gizen
    FruLiNi skrev 2011-09-05 09:14:14 följande:
    Håller inte med. Du har alltid ett val, varför tror du att det finns fd missbrukare?

Jag tycker att sjukvården kan erbjuda patienten hjälp med att sluta röka.

Jag slutade själv att röka inför en operation, jag valde att sluta röka.

Hon ställs inför ett val här...att fortsätta röka och leva med värken eller att sluta röka och bli av med värken. 

Vad hade du själv valt?          
    grattis till dig!!!
  • Flygfotogen
    gizen skrev 2011-09-05 09:12:26 följande:
    så här står det ordagrant: Länsklinikens överläkare har svarat på Ann Linderholts anmälan och beklagar att hon känner att hon inte fått någon avvänjnings-hjälp.

men det står inte i klartext att hon INTE fått avvänjningshjälp! hennes största bekymmer är att hon INTE vill! precis som min 5-åring som INTE vill ta på sig de röda byxorna idag!
    Jag kan satsa hur mycket som helst på att hon erbjöds hjälp som hon inte tyckte "dög" och därmed fanns den inte i hennes värld. Huuur mycket som helst! Så fungerar folk.
  • infragilis
    Marsch skrev 2011-09-05 09:10:46 följande:
    Hon får skylla sig själv. Hjälp att sluta kan man som patient hitta på annat sätt. Sjukvården är inte skyldig att hålla oss i handen hela tiden, lite får man faktiskt göra själv och ta ansvar för själv. Det säger ju sig självt att man inte vill utföra icke livsnödvändiga operationer på någon som medvetet försvårar läkningen. Försvårad läkning innebär inte bara att det tar längre tid att gro ihop fysiskt utan det kan medföra svårare komplikationer också. I det här fallet kanske det rentav kan bidra till att operationen blir misslyckad? Jag vet inte...

När pappa opererades i buken så fick han inte nikotinplåster eller någonting efteråt. Minns inte om han behövde sluta före iofs... Men det var totalstopp på nikotin för att det skulle läka rätt. Inte bråkade han om det heller.
    Att sluta röka med vårdens hjälp är inte handhållning mer än vad det är när vården lagar ett knä man sabbat i fotbollen, eller syr ihop ett sår man fått när man skulle hacka lök. Missbruk faller under vårdens ansvar,
Svar på tråden Rökning och operation