Rökning och operation
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
Hon får skylla sig själv. Hjälp att sluta kan man som patient hitta på annat sätt. Sjukvården är inte skyldig att hålla oss i handen hela tiden, lite får man faktiskt göra själv och ta ansvar för själv. Det säger ju sig självt att man inte vill utföra icke livsnödvändiga operationer på någon som medvetet försvårar läkningen. Försvårad läkning innebär inte bara att det tar längre tid att gro ihop fysiskt utan det kan medföra svårare komplikationer också. I det här fallet kanske det rentav kan bidra till att operationen blir misslyckad? Jag vet inte...
När pappa opererades i buken så fick han inte nikotinplåster eller någonting efteråt. Minns inte om han behövde sluta före iofs... Men det var totalstopp på nikotin för att det skulle läka rätt. Inte bråkade han om det heller.
Jag tycker att beslutet är fel. Jag gillar inte tanken på att man måste prestera vissa saker, eller vara på ett visst sätt för att få ta del av välfärden. Det är jättebra att Landstinget erbjuder hjälp med tobaksavvänjning, men att sätta det som krav är orimligt. Hoppas att de får backa på det.
så här står det ordagrant: Länsklinikens överläkare har svarat på Ann Linderholts anmälan och beklagar att hon känner att hon inte fått någon avvänjnings-hjälp.
men det står inte i klartext att hon INTE fått avvänjningshjälp! hennes största bekymmer är att hon INTE vill! precis som min 5-åring som INTE vill ta på sig de röda byxorna idag!