• Svar på tråden Rökning och operation
  • Astarte
    FruLiNi skrev 2011-09-05 09:14:14 följande:
    Håller inte med. Du har alltid ett val, varför tror du att det finns fd missbrukare?

Jag tycker att sjukvården kan erbjuda patienten hjälp med att sluta röka.

Jag slutade själv att röka inför en operation, jag valde att sluta röka.

Hon ställs inför ett val här...att fortsätta röka och leva med värken eller att sluta röka och bli av med värken. 

Vad hade du själv valt?          
    Att så pass många "väljer" rökningen visar just att det inte handlar om ett val.
  • Apmor2
    Håller inte med. Du har alltid ett val, varför tror du att det finns fd missbrukare?

Hon ställs inför ett val här...att fortsätta röka och leva med värken eller att sluta röka och bli av med värken. 

Vad hade du själv valt?          
    håller med, val har man alltid. Men det kan vara svårt att fullfölja sina val! och bara för att du klarade av att sluta röka inför en operation så betyder det inte att en annan rökare kommer kunna klara av det lika lätt-.
  • Jojile
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:08:29 följande:
    Vi vet ju inte om hon har fått erbjudande om att få hjälp med att hålla upp med rökningen. Tydligen vägrar hon helt bara.
    När man läser dina inlägg förstår man hur lite du kan om beronden.
  • infragilis

Vad hade du själv valt?          
    Du håller inte med om att missbruk klassas som en sjukdom? Det är inte en åsikt, lika lite som det är en åsikt leukemi är blodcancer...

Klart vissa klarar av att sluta själva, men många gör det inte. Att du sitter på höga hästar gentemot världens alla narkomaner, rökare och alkoholister är obehagligt. Var stolt över rökstoppet men inbilla dig inte att allas beroende fungerar likadant.
  • JA77
    infragilis skrev 2011-09-05 09:14:00 följande:
    Om gastric by-pass utförs med titthålsoperation ska patienten ha levt på bara näringsdrycker i en vecka i förväg. Men visst, om du inbillar dig att det är standardfasta, så visst...
    Det där är inte ett nationellt råd!!  Jag har jobbat på flera sjukhus i landet (som uthyrd), och på vissa sjukhus tillämpas detta med näringsdryck. På det sjukhus där jag är nu tillämpas det inte. Och det är titthål där också!
  • Jojile
    Astarte skrev 2011-09-05 09:11:35 följande:
    Jag tycker att beslutet är fel. Jag gillar inte tanken på att man måste prestera vissa saker, eller vara på ett visst sätt för att få ta del av välfärden. Det är jättebra att Landstinget erbjuder hjälp med tobaksavvänjning, men att sätta det som krav är orimligt. Hoppas att de får backa på det.
  • FruLiNi
    gizen skrev 2011-09-05 09:15:31 följande:
    grattis till dig!!!

TackSkrattande  Det är bland det bästa jag har gjort och för mig fanns det ingen tvekan om jag skulle sluta eller inte.

Visst, jag förstod att det skulle bli tufft men det var bara att bestämma sig.
  • Flygfotogen
    infragilis skrev 2011-09-05 09:16:08 följande:
    Att sluta röka med vårdens hjälp är inte handhållning mer än vad det är när vården lagar ett knä man sabbat i fotbollen, eller syr ihop ett sår man fått när man skulle hacka lök. Missbruk faller under vårdens ansvar,
    Jo, det tycker jag faktiskt att det är. Denna kvinna verkar inte ens det minsta intresserad av att försöka själv, än mindre ta emot hjälp. Hon vill ju inte sluta. Hon fokuserar på vad hon påstår sig inte ha fått, snarare än vad hon erbjuds. I hennes uttalande så är biten om att hon inte erbjudits hjälp en appendix i vad hon egentligen vill ha sagt. Ett "förresten", en ursäkt.

Jag tror helt och fullt att hon erbjudits någon form av hjälp för att sluta och att hon dömt ut den hjälpen. Dessvärre, pga tystnadsplikt etc, så får man aldrig veta mer detaljer än patienten väljer att dela med media. Och vissa gillar verkligen att dela med sig till media om vilka offer de är.
  • gizen
    FruLiNi skrev 2011-09-05 09:22:08 följande:
    TackSkrattande  Det är bland det bästa jag har gjort och för mig fanns det ingen tvekan om jag skulle sluta eller inte.

Visst, jag förstod att det skulle bli tufft men det var bara att bestämma sig.
    mmm, jag gjorde detsamma när jag slutade röka! BESTÄMDE MIG! och har man då ett mål som hägrar så blir det ju inte svårare direkt!
  • infragilis
    Marsch skrev 2011-09-05 09:22:15 följande:
    Jo, det tycker jag faktiskt att det är. Denna kvinna verkar inte ens det minsta intresserad av att försöka själv, än mindre ta emot hjälp. Hon vill ju inte sluta. Hon fokuserar på vad hon påstår sig inte ha fått, snarare än vad hon erbjuds. I hennes uttalande så är biten om att hon inte erbjudits hjälp en appendix i vad hon egentligen vill ha sagt. Ett "förresten", en ursäkt.

Jag tror helt och fullt att hon erbjudits någon form av hjälp för att sluta och att hon dömt ut den hjälpen. Dessvärre, pga tystnadsplikt etc, så får man aldrig veta mer detaljer än patienten väljer att dela med media. Och vissa gillar verkligen att dela med sig till media om vilka offer de är.
    Kvinnan i artikeln är ett mähä. Jag talar generellt i frågan och försöker att bortse från kvinnan i artikeln (eftersom hon ändå bara gått till tidningen för tipspengarna).
Svar på tråden Rökning och operation