• Svar på tråden Rökning och operation
  • Apmor2
    Sweet life skrev 2011-09-05 08:56:42 följande:
    Så även fast det handlar om medicinskt motiverade krav?

Är det lika förfärligt av vården att kräva av dem som ska genomgå en GBP att dem måste börjat sin viktnedgång med hjälp av pulver x antal veckor innan OP?
    personligen så tror jag att gbp operationer är inte lösning på nåt problem, så jag tänker inte svara på den frågan.

Jag tycker inte det borde vara ett krav att sluta röka inför en op. Det borde vara så att man får information om varför det är viktigt att vara rökfri inför en operation, därefter så skulle patienten få hjälp med att sluta, men man borde även se saken individuellt och är det en patient som har jätte svårt att sluta helt, så borde man uppmuntra att dra ner mängden.
  • Kattdamen
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:50:40 följande:
    Vad skulle ni tänka om ni läste att ett landsting beslutat att alkoholister inte längre skulle få vård? Att de skulle få valet att gå hem och sluta dricka eller att få vara utan vård?
    Vad för vård pratar du om nu? De är ju inte aktuella för att få en ny lever, om de fortsätter dricka alkohol. Så det finns ju redan.

Sen den här personen behöver inte sluta röka. Vad de vill är att hon håller upp med rökningen ett tag. Det vägrar hon.
  • gizen

jag tycker att kvinnan i artikeln får skylla sig själv och hon gör ju ett aktivt val nu där hon väljer ont i knäna före rökfrihet!

finns det grund för att vården kräver rökfrihet innan och efter op så är det väl inga konstigheter?!

plus att hon borde va tacksam för att hon i det långa loppet skulle kunna bli rökfri. men vissa människor måste ALLTID sätta sig på tvären!

• lövet2
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:04:33 följande:
    Vad för vård pratar du om nu? De är ju inte aktuella för att få en ny lever, om de fortsätter dricka alkohol. Så det finns ju redan.

Sen den här personen behöver inte sluta röka. Vad de vill är att hon håller upp med rökningen ett tag. Det vägrar hon.
    För en rökare är ett dygns rökfrihet en gigantisk kamp. Att "hålla upp i 4 veckor" är att sluta röka.
  • infragilis
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:04:33 följande:

Fast alltså... Att en rökare inte får ny strupe kan jag förstå, på samma sätt som alkoholisten inte får en lever. Frågan är väl om alkoholisten tvingas sluta dricka på egen hand för att få en knäop beviljad, med tanke på den ökade blödningsrisken.
  • Kattdamen

Vi vet ju inte om hon har fått erbjudande om att få hjälp med att hålla upp med rökningen. Tydligen vägrar hon helt bara.

• infragilis
    gizen skrev 2011-09-05 09:06:07 följande:
    jag tycker att kvinnan i artikeln får skylla sig själv och hon gör ju ett aktivt val nu där hon väljer ont i knäna före rökfrihet!

finns det grund för att vården kräver rökfrihet innan och efter op så är det väl inga konstigheter?!

plus att hon borde va tacksam för att hon i det långa loppet skulle kunna bli rökfri. men vissa människor måste ALLTID sätta sig på tvären!
    Du hade haft rätt OM VÅRDEN ERBJÖD HJÄLP FÖR RÖKSTOPPET.
    Nu kräver landstinget att folk ska sluta själva. Trots att beroende räknas som en sjukdom.
  • gizen
    lövet2 skrev 2011-09-05 09:06:26 följande:
    För en rökare är ett dygns rökfrihet en gigantisk kamp. Att "hålla upp i 4 veckor" är att sluta röka.
    ja, och det är väl underbart att både bli rökfri och få sin knäoop?
  • Kattdamen
    lövet2 skrev 2011-09-05 09:06:26 följande:
    Nej, hon kan börja när operationen är gjord.

Vi vet inte om hon fick någon avvänjningshjälp. Hon verkar mest vägra hålla upp med rökningen.
  • Kattdamen
    infragilis skrev 2011-09-05 09:07:43 följande:
    Fast alltså... Att en rökare inte får ny strupe kan jag förstå, på samma sätt som alkoholisten inte får en lever. Frågan är väl om alkoholisten tvingas sluta dricka på egen hand för att få en knäop beviljad, med tanke på den ökade blödningsrisken.
    Troligtvis så finns det hjälp att få, vilket det även finns för rökning.

Hon kanske fått erbjudande om hjälp, men valt att inte ta det.
Svar på tråden Rökning och operation