• Svar på tråden Rökning och operation
  • JA77
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:48:16 följande:
    Och jag ser det som att vården ställer orimliga krav. De delar upp människor i en grupp som är värda behandling (för att de lever sunt) och en grupp som inte är värda behandling (för att de lever osunt). Hur skulle du själv reagera om vården krävde att du slutade med kaffe och choklad för att få den vård du behövde? Om den enda förklaringen du fick var att du statistiskt sett kunde bli frisk lite fortare då? När de ändå utövade sitt maktmissbruk, så kunde de också kräva att du inte såg på TV under 4 veckor före operationen och avstod från sex ...
    Där jag jobbar gör vi överviktsoperationer. Innan operationen får då gå hos en dietist för att få ner sitt BMI. Inga operationer sker om BMI är över ett visst värde. Är det också diskriminering, tycker du? Att personen måste banta ner sig innan operation? Det har ju en medicinsk funktion!
  • infragilis
    Sweet life skrev 2011-09-05 08:56:42 följande:
    Så även fast det handlar om medicinskt motiverade krav?

Är det lika förfärligt av vården att kräva av dem som ska genomgå en GBP att dem måste börjat sin viktnedgång med hjälp av pulver x antal veckor innan OP?
    Så länge en knäoperation inte görs som ett led i att sluta röka ser jag ingen anledning att blanda in viktnedgång i samband med viktnedgångsoperation.
  • Sweet life
    infragilis skrev 2011-09-05 08:57:39 följande:
    Så länge en knäoperation inte görs som ett led i att sluta röka ser jag ingen anledning att blanda in viktnedgång i samband med viktnedgångsoperation.
    Men att sluta röka handlar ju faktiskt om att du läker bättre, fortare och snabbare blir frisk... Att rökning försämrar syresättningen vet väl alla..
  • JA77
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:54:07 följande:
    Jag är en rätt principfast människa och jag viker mig inte för utpressning. Om vården krävde att jag skulle sluta dricka kaffe för att få rätt till vård, då skulle jag hellre vara sjuk. Bara och endast för att de ägnar sig åt maktmissbruk och roar sig med att tvinga folk att göra som de säger, och det motsätter jag mig. Jag säljer inte min själ och integritet på det sättet!
    Det är inte utpressning, utan det fyller en medicinsk funktion, men det förstår inte du? Precis samma sak som att en patient måste behandlas för sitt höga blodtryck/sin diabetes/höga puls med en viss medicin innan en operation. Precis samma sak som att man måste fasta - det är också motiverat medicinskt. Precis som att en förlossningsrädd måste gå i terapisamtal innan snitt beviljas. Men du tycker att vården bara ska jobba utan några som helst motkrav? Det handlar ju inte om akuta operationer!
  • infragilis
    Sweet life skrev 2011-09-05 08:59:02 följande:
    Men att sluta röka handlar ju faktiskt om att du läker bättre, fortare och snabbare blir frisk... Att rökning försämrar syresättningen vet väl alla..
    Ja, det vet jag. Jag vet också att en patient som ska få gastric by-pass ska dricka låta bli att äta fast föda före op för att det ska gå att operera. Det går inte att se vad man gör om patientens lever är förstorad.
    En knäoperation läker sämre om patienten röker, men rökningen förhindrar inte att operationen går att utföra.
  • Queenie70

Eftersom rökningen påverkar riskerna vid operationen kan jag ändå tycka att kravet är adekvat. Sen blir det ju ändå en avvägningsfråga hur mycket man kan låta folk lida. Och givetvis måste man erbjuda personen hjälp att sluta om man ställer detta krav.

• Spidey

Det finns operationer efter vilka patienten inte heller får dricka kaffe eller te utöver att inte röka. Det handlar om att underlätta läkningsprocessen efter t.ex transplantationer eller amputationer. Inte bara rökare är "utsatta". /Tove ssk

• lövet2
    JA77 skrev 2011-09-05 08:57:07 följande:
    Där jag jobbar gör vi överviktsoperationer. Innan operationen får då gå hos en dietist för att få ner sitt BMI. Inga operationer sker om BMI är över ett visst värde. Är det också diskriminering, tycker du? Att personen måste banta ner sig innan operation? Det har ju en medicinsk funktion!
    Så en överviktig får gå hos en dietist? Men en rökare skickas hem med en order att på egen hand avsluta sitt missbruk? Orimligt!
  • infragilis
    Queenie70 skrev 2011-09-05 09:01:43 följande:
    Eftersom rökningen påverkar riskerna vid operationen kan jag ändå tycka att kravet är adekvat. Sen blir det ju ändå en avvägningsfråga hur mycket man kan låta folk lida. Och givetvis måste man erbjuda personen hjälp att sluta om man ställer detta krav.
  • emsmamma

Om riskerna med en operation ökar av anledningar som rökning, alkohol eller vikt (såväl över- som undervikt) så tycker jag att man kan nekas operationen just då, men erbjudas möjlighet att få hjälp att sluta röka, dricka eller justera sin vikt.

Svar på tråden Rökning och operation