• Svar på tråden Rökning och operation
  • Sweet life
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:48:16 följande:
    Och jag ser det som att vården ställer orimliga krav. De delar upp människor i en grupp som är värda behandling (för att de lever sunt) och en grupp som inte är värda behandling (för att de lever osunt). Hur skulle du själv reagera om vården krävde att du slutade med kaffe och choklad för att få den vård du behövde? Om den enda förklaringen du fick var att du statistiskt sett kunde bli frisk lite fortare då? När de ändå utövade sitt maktmissbruk, så kunde de också kräva att du inte såg på TV under 4 veckor före operationen och avstod från sex ...
    Ja, om det skulle vara ett krav för att jag skulle få en OP så ja! Då gör man bannemig det!!
  • lövet2

Vad skulle ni tänka om ni läste att ett landsting beslutat att alkoholister inte längre skulle få vård? Att de skulle få valet att gå hem och sluta dricka eller att få vara utan vård?

• infragilis
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:50:40 följande:
    Vad skulle ni tänka om ni läste att ett landsting beslutat att alkoholister inte längre skulle få vård? Att de skulle få valet att gå hem och sluta dricka eller att få vara utan vård?
    Blödningsrisken ökar ju av alkohol så jag skulle tycka att det är same same... Lika medicinsk relevant, lika diskriminerande.
  • PerG
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:48:16 följande:
    Och jag ser det som att vården ställer orimliga krav. De delar upp människor i en grupp som är värda behandling (för att de lever sunt) och en grupp som inte är värda behandling (för att de lever osunt). Hur skulle du själv reagera om vården krävde att du slutade med kaffe och choklad för att få den vård du behövde? Om den enda förklaringen du fick var att du statistiskt sett kunde bli frisk lite fortare då? När de ändå utövade sitt maktmissbruk, så kunde de också kräva att du inte såg på TV under 4 veckor före operationen och avstod från sex ...
    Om det fanns en medicinsk anledning till det så är det väl ganska rimligt? Allt det du räknade upp skulle jag kunna avstå om det fanns en medicinsk motivering till det! (Och jag har snusat i många år, men slutat, och vet hur ett beroende känns och hur jobbigt det är att sluta!). 
  • lövet2
    Sweet life skrev 2011-09-05 08:50:07 följande:
    Ja, om det skulle vara ett krav för att jag skulle få en OP så ja! Då gör man bannemig det!!

Jag är en rätt principfast människa och jag viker mig inte för utpressning. Om vården krävde att jag skulle sluta dricka kaffe för att få rätt till vård, då skulle jag hellre vara sjuk. Bara och endast för att de ägnar sig åt maktmissbruk och roar sig med att tvinga folk att göra som de säger, och det motsätter jag mig. Jag säljer inte min själ och integritet på det sättet!
  • Apmor2

Nej det är inte rätt, vården ska vara för alla.

Det är olika för alla hur svårt det är att ta sig ut ur ett beroende.

• Sweet life
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:54:07 följande:
    Jag är en rätt principfast människa och jag viker mig inte för utpressning. Om vården krävde att jag skulle sluta dricka kaffe för att få rätt till vård, då skulle jag hellre vara sjuk. Bara och endast för att de ägnar sig åt maktmissbruk och roar sig med att tvinga folk att göra som de säger, och det motsätter jag mig. Jag säljer inte min själ och integritet på det sättet!
    Men att sluta röka handlar om en medicinsk anledning! Inte för att dem bara säger så!

Ditt val, men alla tycker vi olika. För mig är det viktigare att läka bra än att dra i mig nikotin (jag röker själv)...
  • infragilis
    PerG skrev 2011-09-05 08:53:40 följande:
    Om det fanns en medicinsk anledning till det så är det väl ganska rimligt? Allt det du räknade upp skulle jag kunna avstå om det fanns en medicinsk motivering till det! (Och jag har snusat i många år, men slutat, och vet hur ett beroende känns och hur jobbigt det är att sluta!). 
    Det är rimligt att de kräver att patienter försöker sluta. Inte att den som är i behov av op inte får den om den misslyckas med att sluta.
    Dessutom är det oetiskt av vården att kräva av missbrukare att de slutar missbruka utan att först ge kvalificerad vård mot missbruket. Jösses, jag tror att det är billigare att bara operera.
  • Sweet life
    Apmor2 skrev 2011-09-05 08:54:57 följande:
    Nej det är inte rätt, vården ska vara för alla.

Det är olika för alla hur svårt det är att ta sig ut ur ett beroende.
    Så även fast det handlar om medicinskt motiverade krav?

Är det lika förfärligt av vården att kräva av dem som ska genomgå en GBP att dem måste börjat sin viktnedgång med hjälp av pulver x antal veckor innan OP?
  • PerG
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:50:40 följande:
    Frågeställningen handlar ju dessutom inte om vård eller inte utan om "ickeakuta" operationer där man faktiskt har möjlighet att påverka operationens utgång. Om du hade kommit in med söndertrasat knä från en olycka så skiter de nog fullständigt i om du röker eller inte. 

Det är ju t.ex. samma sak med IVF där man nekas om man har för stor övervikt? 
Svar på tråden Rökning och operation