• Border

Psykologi - test

Ett quiz för dig som tror dig veta allt om psykologi, vill testa dina kunskaper eller kanske lära dig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 17:26
    OBS!!! FRÅGA TRE: VAD HAR HÖGER HJÄRNHALVA FÖR FUNKTION?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 18:59
    OBS! ALLA FRÅGOR OCH SVAR ÄR FRÅN DEN SENASTE VERSIONEN (2011) AV BOKEN "lEV I TIDEN" PSYKOLOGI A

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Psykologi - test
  • Border
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 20:43:06 följande:
    Tro inte på allt du hör! IG på källkritik, har du inte läst samhälle och historia du som går på gymnasiet?

"Källförteckning:
    Samtal med min kompis som hörde det från sin psykolog."

Det håller inte! Okej att boken skrivit fel, I get it. Men att hänvisa till lärare, kompisar, kompisars psykologer? Då har det gått för långt.
    Varför har det då gått för långt? Jag läser inte på gymnasiet
  • Border
    sharatec skrev 2011-09-11 20:44:01 följande:
     Kurslitteratur och ens lärare borde verkligen inte ha fel som här, dock.
  • Jamo

Om man ser på quizen så är "läran om människan" "bästa" svaret eftersom det verkar vedertaget att säga så. Ska man vara ren krass så är Antropologi Läran om människan.

• Border

Nu läste jag på nätet att psykologi inte betyder läran om själen utan "själsläkekonst". Jag fattar att både boken och min lärare måste ha fel. Synd bara att jag trodde på det.

• Jamo
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:50:38 följande:
    Nu läste jag på nätet att psykologi inte betyder läran om själen utan "själsläkekonst". Jag fattar att både boken och min lärare måste ha fel. Synd bara att jag trodde på det.
    Som jag skrev Läran om själsläkekonst är psykiatri. Glad
  • Border
    Jamo skrev 2011-09-11 20:51:54 följande:
    Som jag skrev Läran om själsläkekonst är psykiatri. Glad

Ja, oj, jag läste fel! Sorry
  • Border

Nästa gång jag gör en quiz ska jag googla rätt på svaren i stället...

• IlIlIlIlIlIlIlIIII
    sharatec skrev 2011-09-11 20:34:06 följande:
    Med tanke på hur ni kom ihop er från början förstår jag ärligt talat att hon vill höra det från någon mer. Det ändrar dock inte det faktum att du hade rätt i sakfrågan.
    Fast nu handlar ju inte diskussionen längre om ifall jag har rätt eller inte, utan om hallonfots svårighet att ta på sig ansvaret för den fakta hon skriver. Ja, kanske står fel i boken men oavsett så är inte "min kompis psykolog" en pålitlig källa någongång eller någonstans. Istället för att få höra det från någon mer kanske hon skulle kolla på google och se att hon har fel, så enkelt är det. Det ska man inte behöva få serverat på silverfat.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    Omorfia skrev 2011-09-11 20:37:30 följande:
    Haha! Eller så visar det att man fattar att om man vill fylla i quizet så kan man ta de alternativ som är närmast sanningen även fast de inte är helt korrekta.
    "Läran om människan" är inte nära sanningen nånstans, såvidare det inte är antropologi du studerar.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:50:38 följande:
    Fast det är inge konstigt att du tror på det som står i boken och även det som din lärare säger. Det konstiga är att du står på dig när någon anmärker det är fel och du inte ens anstränger dig att leta upp korrekt info vilket hade tagit dig några sekunder. Istället gnatar du på om "din kompis psykolog" som om det skulle göra det mer rätt?
Svar på tråden Psykologi - test