• Border

Psykologi - test

Ett quiz för dig som tror dig veta allt om psykologi, vill testa dina kunskaper eller kanske lära dig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 17:26
    OBS!!! FRÅGA TRE: VAD HAR HÖGER HJÄRNHALVA FÖR FUNKTION?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 18:59
    OBS! ALLA FRÅGOR OCH SVAR ÄR FRÅN DEN SENASTE VERSIONEN (2011) AV BOKEN "lEV I TIDEN" PSYKOLOGI A

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Psykologi - test
  • Border
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-10 00:06:10 följande:

Förlåt men vilket sugit test, fråga 1 är ju alla alternativ fel. Varför göra ett test om psykolgi om du inte ens vet själv vad det betyder?

Jo, jag läser psykologi. På första frågan är det rätta svaret: "Läran om människan" inget annat.
  • Border
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-10 00:07:19 följande:
    Och fråga 2 så är ju två alternativ rätt..

Nej, ett av alternativen är rätt. Och det är serotonin.
    * Noradrenalin påverkar uppmärksamhet och vakenhet.

* Acetylkolin är viktig för minne och inlärning.

* Acetyk är inte ens ett ord, utan det hittade jag på      
  • Inima
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-10 00:06:10 följande:

Förlåt men vilket sugit test, fråga 1 är ju alla alternativ fel. Varför göra ett test om psykolgi om du inte ens vet själv vad det betyder?

Psykologi (från grekiskans psych: själ, liv och logia: lära, vetenskap) har givits olika definitioner under olika perioder, som t.ex. "läran om själslivet" eller "läran om beteendet". Det är naturligt att definitionen ändras i takt med ämnets vetenskapliga utveckling.

www.psy.umu.se/om-institutionen/vad-ar-psykologi/
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    hallonfot skrev 2011-09-10 08:37:38 följande:
    Jo, jag läser psykologi. På första frågan är det rätta svaret: "Läran om människan" inget annat.
    Fast, bara för du läser psykologi gör det dig inte till en expert vilket det här testet också visar. Det ÄR fel svar och att du inte ens kan ta in det gör ju det här testet bara ännu mer värdelöst.

Får man 10 rätt på detta test visar det inte att man är duktig på psykologi utan helt enkelt tvärtom. Men rätt smart, för det här blir ju ett test för de människor som tror sig vara bra på psykologi - som du - men egentligen suger på det. Så grattis alla 10-poängare!

Psychology - the scientific study of behaviour and the mind.
  • Inima
    Psykologi betyder från början ”läran om själen”. Den betydelsen har i princip stått sig fram till i dag. Den koncentrerar sig på psykologiska mekanismer d.v.s. patientens upplevelser. Det är dessa mekanismer man vill förstå och påverka, framför allt genom olika former av psykoterapi.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    Inima skrev 2011-09-10 12:17:04 följande:
    Psykologi (från grekiskans psych: själ, liv och logia: lära, vetenskap) har givits olika definitioner under olika perioder, som t.ex. "läran om själslivet" eller "läran om beteendet". Det är naturligt att definitionen ändras i takt med ämnets vetenskapliga utveckling.

www.psy.umu.se/om-institutionen/vad-ar-psykol.../
    Tack för att du tog fram ytterligare info som styrker att ts hade fel i första frågan, kan inte se någon av alternativen finnas med i det stycket.
  • La Lola
    nicewarmpussy skrev 2011-09-10 15:58:05 följande:
    Nej, är du deprimerad kan du även ha låga halter av noradrenalin, inget utesluter det andra. Så var två rätt i den frågan. Menar inte att såga dig och ditt test, eller jo det gör jag faktiskt.. det suger! Plugga lite mer så kanske du faktiskt klarar av din egen tenta!
    Fasiken så otrevligt skrivet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    Inima skrev 2011-09-10 15:58:04 följande:
    Psykologi betyder från början ”läran om själen”. Den betydelsen har i princip stått sig fram till i dag. Den koncentrerar sig på psykologiska mekanismer d.v.s. patientens upplevelser. Det är dessa mekanismer man vill förstå och påverka, framför allt genom olika former av psykoterapi.
    Ja, som sagt ytterligare info som visar att "läran om människan" är helt fel.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    La Lola skrev 2011-09-10 16:06:24 följande:
    Fasiken så otrevligt skrivet.
    Se det som att jag gjorde henne en tjänst, skriver hon "läran om människan" på en tenta kommer hon garanterat få underkänt. Det är inte otrevligt att säga att någon har gjort ett test som är dåligt när det faktiskt är det.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII

Nej okej jag ber om ursäkt, kanske var lite hård. Ts gjorde uppenbarligen sitt bästa i testet. Men när jag är snäll och faktiskt anmärker fel är det rätt oartigt att fortfarande stå fast vid att man har rätt när det faktiskt är fel. Eller kanske mer osmart än oartigt.

Svar på tråden Psykologi - test