• Border

Psykologi - test

Ett quiz för dig som tror dig veta allt om psykologi, vill testa dina kunskaper eller kanske lära dig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 17:26
    OBS!!! FRÅGA TRE: VAD HAR HÖGER HJÄRNHALVA FÖR FUNKTION?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 18:59
    OBS! ALLA FRÅGOR OCH SVAR ÄR FRÅN DEN SENASTE VERSIONEN (2011) AV BOKEN "lEV I TIDEN" PSYKOLOGI A

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Psykologi - test
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:30:17 följande:
    Nej, men om jag säger att jag VET att det betyder "Läran om människan" då är det alltså inte bara nånting jag tror, utan nånting som jag fått veta från flera olika håll.

[- - -]

Svårt att kritisera dig för att du litar på din lärare!
  • Jamo

Vår lärare inom psykiatri sa att psykologi betydde "Läran om människan men tidigare själen". Tror båda räknas som "rätt". Betydelsen av psykiatri är enligt Ottosson/Ottosson "Läran om själsläkekonst"

• Border
    Nej, men om jag säger att jag VET att det betyder "Läran om människan" då är det alltså inte bara nånting jag tror, utan nånting som jag fått veta från flera olika håll.

Visste du t.ex att människan egentligen inte behöver sova? Tror du på det? Detta har jag läst i läkarbok skriven av en läkare. Jag väljer att tro istället för att fälla, oftast i alla fall 

Fast det där med att vi inte behöver sömn tror jag inte på... Det jag menar är att saker och ting inte måste vara rätt bara för att profesorer och annat kunnigt folk säger att det är så. I min läkarbok hemma står det att barn som har feber ska in till vårdcentralen alt. akuten om febern är kvar efter tre dygn. När man väl kommer till vårdcentralen kan man bli hemskickad, och till mig har läkarna där och på akuten sagt att man ska änta fem dygn innan man ska åka in med barnet. Vem har rätt där?

Nej, nu orkar jag inte mer. Nicewarmpussy, du tar alldeles för mycket av min dyrbara energi, din skit 
  • Omorfia
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 19:25:51 följande:
    Sen borde ju hela quizet tas bort eftersom det snarare blir tvärtom, ett lågt resultat visar ju faktiskt att man kan psykologi och 10/10 visar att man suger! Skål
    Haha! Eller så visar det att man fattar att om man vill fylla i quizet så kan man ta de alternativ som är närmast sanningen även fast de inte är helt korrekta.
  • Border
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 20:35:42 följande:
    Istället för att snacka om hur jag beter mig kanske du ska ta en titt på dig själv miss "jag har aldrig fel, och har jag fel är det alla andras fel".
    Hur orkar du? Ett oskyldigt quiz av en person som tror sig veta en sak. Men du är övertygad om att hon har fel. Vad gör du då? Jo du hoppar på, trackar i all evinnerlighet... Enligt min bok och min lärare så har jag rätt. Sen om det inte är så, så fine.
  • sharatec
    Jamo skrev 2011-09-11 20:36:32 följande:
    Vår lärare inom psykiatri sa att psykologi betydde "Läran om människan men tidigare själen". Tror båda räknas som "rätt". Betydelsen av psykiatri är enligt Ottosson/Ottosson "Läran om själsläkekonst"
    Som sagt, hur man beskriver ämnet har nog ändrats en del. Språkligt finns det dock inget element i ordet "psykologi" som betyder "människa".

"Psykiatri" verkar vara korrekt översatt, dock.
  • sharatec
    sharatec skrev 2011-09-11 20:40:45 följande:
    Som sagt, hur man beskriver ämnet har nog ändrats en del. Språkligt finns det dock inget element i ordet "psykologi" som betyder "människa".

Det hade ju dessutom gett ord som "hundpsykologi" en rätt märklig innebörd...
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII

Visste du t.ex att människan egentligen inte behöver sova? Tror du på det? Detta har jag läst i läkarbok skriven av en läkare. Jag väljer att tro istället för att fälla, oftast i alla fall 
    Tro inte på allt du hör! IG på källkritik, har du inte läst samhälle och historia du som går på gymnasiet?

"Källförteckning:
    Samtal med min kompis som hörde det från sin psykolog."

Det håller inte! Okej att boken skrivit fel, I get it. Men att hänvisa till lärare, kompisar, kompisars psykologer? Då har det gått för långt.
  • Border
    sharatec skrev 2011-09-11 20:42:06 följande:

Det hade ju dessutom gett ord som "hundpsykologi" en rätt märklig innebörd...

Ja, det har du rätt i
  • sharatec
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 20:43:06 följande:
    Tro inte på allt du hör! IG på källkritik, har du inte läst samhälle och historia du som går på gymnasiet?

"Källförteckning:
    Samtal med min kompis som hörde det från sin psykolog."

Det håller inte! Okej att boken skrivit fel, I get it. Men att hänvisa till lärare, kompisar, kompisars psykologer? Då har det gått för långt.
     Kurslitteratur och ens lärare borde verkligen inte ha fel som här, dock.
Svar på tråden Psykologi - test