• Border

Psykologi - test

Ett quiz för dig som tror dig veta allt om psykologi, vill testa dina kunskaper eller kanske lära dig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 17:26
    OBS!!! FRÅGA TRE: VAD HAR HÖGER HJÄRNHALVA FÖR FUNKTION?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 18:59
    OBS! ALLA FRÅGOR OCH SVAR ÄR FRÅN DEN SENASTE VERSIONEN (2011) AV BOKEN "lEV I TIDEN" PSYKOLOGI A

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Psykologi - test
  • Border
    Inima skrev 2011-09-11 18:36:46 följande:
    Det bevisar bara att detta är det nya begreppet. Eftersom läran om själen är ett religiöst begrepp.

Exakt. "Läran om själen" är det religiösa begreppet, och det begreppet använder vi inte under utbildningen. Och om det nu är fel så fattar jag inte ens varför någon får släppa en bok med osanning i
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 18:41:09 följande:

Exakt. "Läran om själen" är det religiösa begreppet, och det begreppet använder vi inte under utbildningen. Och om det nu är fel så fattar jag inte ens varför någon får släppa en bok med osanning i

Mer herregud... Du förstår väl att det här är en fråga för språkvetare och inte för psykologer?

Till nöds hade fråga 1 kunnat tolkas som korrekt om frågan gällde "Vad är psykologi?", även om det fortfarande hade varit klumpigt. (Jag TROR, utan att veta, att det är vad som faktiskt står i era böcker.) Ordet psykologi betyder dock inte Läran om människan.
  • Border
    sharatec skrev 2011-09-11 18:52:01 följande:

Mer herregud... Du förstår väl att det här är en fråga för språkvetare och inte för psykologer?

Till nöds hade fråga 1 kunnat tolkas som korrekt om frågan gällde "Vad är psykologi?", även om det fortfarande hade varit klumpigt. (Jag TROR, utan att veta, att det är vad som faktiskt står i era böcker.) Ordet psykologi betyder dock inte Läran om människan.

Jo det står: "Vad betyder psykologi?"

Klumpigt?... Det enda "fel" jag har gjort är att lita på det som står i min bok och det som min lärare, samt min kompis psykolog har sagt 
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    hallonfot skrev 2011-09-10 18:55:30 följande:
    Svaren är tagna ur den absolut nyaste psykologiboken som jag använder i skolan. Både jag och min lärare har gått igenom boken grundligt, så jag vet att jag har rätt i denna frågan. Visst kan man ha låga halter av noradrenalin, men det som alla deprimerade har låga halter av är serotonin
    Läs den här artikeln bland annat http://dinamediciner.se/nyheter/fel-ge-serotonin-hammare-till-alla-deprimerade så kanske du blir lite klokare.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    Inima skrev 2011-09-11 18:36:46 följande:
    Det bevisar bara att detta är det nya begreppet. Eftersom läran om själen är ett religiöst begrepp.
    Det finns inget "nytt" begrepp, kom ner på jorden och inse att ni har fel människor.
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 18:54:50 följande:

Klumpigt?... Det enda "fel" jag har gjort är att lita på det som står i min bok och det som min lärare, samt min kompis psykolog har sagt 

Förlåt, nu uttryckte jag mig kanske slarvigt, vilket inte var meningen. Jag menar att det varit klumpigt om det stod så i boken.

Jag kan mycket väl förstå att man ser psykologi som läran om människan, jag hängde bara upp mig på det rent språkliga.  
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    hallonfot skrev 2011-09-11 18:39:16 följande:
    Jag förstår inte varför du måste låta så elak i alla dina påståenden här. Jag utgick från min bokm när jag gjorde quizet. I den boken står det att psykologi betyder "läran om människan". Jag säger som Inima, synd att jag inte har boken här just nu, annars hade jag lagt upp en bild.

Så du anser att jag skulle ha tvivlat på att det som står i min bok och det som min lärare säger?

BTW: Jag har en kompis som går till en psykolg en gång i veckan. Hon hade pratat med sin psykolog om just vad psykologi egentligen betyder, och psykologen hade svarat "Läran om människan"   
    Jaha, men om din kompis berätta till dig att hennes psykolog sa att det är "läran om människan", då måste det ju givetvis vara så. Problem solved.

Jag säger bara att du har fel, tvivla inte på det så ska du se att du har rätt.
  • Border
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 18:55:56 följande:
    Läs den här artikeln bland annat dinamediciner.se/nyheter/fel-ge-serotonin-ham... så kanske du blir lite klokare.
    Ja, om det som står på den sidan stämmer så har du rätt där. Jag vill bara att du ska förstå att dessa frågor och svar som jag har med i Quizen inte är något som jag hittat på själv utan som både står i min bok och som min lärare har sagt stämmer.
  • sharatec
    hallonfot skrev 2011-09-11 18:54:50 följande:

[- - -]
    Och just det: klantskallar som har skrivit din bok! :)
  • Border
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 18:59:51 följande:
    Jaha, men om din kompis berätta till dig att hennes psykolog sa att det är "läran om människan", då måste det ju givetvis vara så. Problem solved.

Jag säger bara att du har fel, tvivla inte på det så ska du se att du har rätt.

Ok, hur kan en psykolog som säger en sak ha rätt, och en annan person som säger samma sak ha fel?

Hur det än är så får du det att låta som om jag har försökt lura alla fina människor där ute genom mitt quiz, och det gör mig så förbannad 
Svar på tråden Psykologi - test