• Border

Psykologi - test

Ett quiz för dig som tror dig veta allt om psykologi, vill testa dina kunskaper eller kanske lära dig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 17:26
    OBS!!! FRÅGA TRE: VAD HAR HÖGER HJÄRNHALVA FÖR FUNKTION?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 18:59
    OBS! ALLA FRÅGOR OCH SVAR ÄR FRÅN DEN SENASTE VERSIONEN (2011) AV BOKEN "lEV I TIDEN" PSYKOLOGI A

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Psykologi - test
  • Border
    Inima skrev 2011-09-10 18:55:18 följande:
    Fast de kan ju inte kugga henne när hon ger ett svar taget ur eb psykologibok.
    Det står nämnligen både i psykologi A och B boken läran om människan.

Tack igen!
  • Border
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-10 16:23:11 följande:
    Nej okej jag ber om ursäkt, kanske var lite hård. Ts gjorde uppenbarligen sitt bästa i testet. Men när jag är snäll och faktiskt anmärker fel är det rätt oartigt att fortfarande stå fast vid att man har rätt när det faktiskt är fel. Eller kanske mer osmart än oartigt.

så det kan alltså inte vara så att du har fel?...
  • Luna777

Ordet psykologi kommer från grekiskans psyché och lógos och betyder läran om själen. Psykologin använder dock sällan det svenska ordet själ, utan föredrar lånordet psyke.

Detta står i Wikipedia..

• Border
    Luna777 skrev 2011-09-11 09:26:11 följande:
    Ordet psykologi kommer från grekiskans psyché och lógos och betyder läran om själen. Psykologin använder dock sällan det svenska ordet själ, utan föredrar lånordet psyke.

Detta står i Wikipedia..
    Ja, men i min psykologibok står det "Läran om människan" och det är där ifrån jag hämtat mina svar.
  • Luna777

du kan ju alltid höra med din lärare om vad dom säger. Jag läste psykologi under barn och fritidsutb -97 och när jag läste till uska-04 bägge gångerna har vi lärt oss att de ska vara själen.
    Kanske dom har förenklat och gjort om det?
    Tycker att du ska kolla de. I mina gamla böcker jga har här hemma står det själen.  

• Inima

Detta står i Wikipedia..
    Det är den religiösa "översättningen" svar ja.

Men nu vet vi att PTSD inte är en själslig "sjukdom".
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Inima

Detta står i Wikipedia..
    Vet du vad som mer står på wikipedia?

"Psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. En psykologs arbete kan röra sig inom vitt skilda områden, från forskning och undervisning till rådgivning och psykoterapi. Det kan röra sig om forskning kring områden som neuropsykologi, mänskligt beteende, personlighetsutveckling eller artificiell intelligens. Det kan röra sig om rådgivning för företag eller regeringar om personalfrågor, sociala arbetsplatsfrågor, produktdesign, marknadsföring, personlig rådgivning eller terapi."
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    Inima skrev 2011-09-10 18:54:15 följande:
    Fast den kända översättningen från grekiskan är ju läran om människan. Står i vilken psykologibok som helst.
    Nej det betyder inte det, kolla i ett grekisk lexikon. "Läran om människan" är dessutom antropologi och inte psykologi, hur svårt ska det vara att fatta. Och jag använder inte värdelösa gymnasieböcker utan samma böcker som utbildade psykologer använder, tror det är lite bättre faktaunderlag.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    Inima skrev 2011-09-10 18:55:18 följande:
    Fast de kan ju inte kugga henne när hon ger ett svar taget ur eb psykologibok.
    Det står nämnligen både i psykologi A och B boken läran om människan.
    Jo det kan jag eftersom "läran om människan" är fel. Jag skiter i vilken bok ni använder, rätt ska vara rätt. Se till att använda källor med rätt information om ni ska göra ett test.
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII
    hallonfot skrev 2011-09-10 19:04:25 följande:
    så det kan alltså inte vara så att du har fel?...
    Nej det är helt omöjligt eftersom jag faktiskt har rätt. Ta en titt på dig själv däremot.
Svar på tråden Psykologi - test