sarahlindskoug skrev 2011-10-03 00:41:26 följande:
Jag ammar inte. Var osäker redan innan jag fick min son. Jag testade några gånger men det blockerade sig psykiskt för mig, jag hatade det! Jag fick ångest, grät och hade en stor klump i magen varje gång han ville äta.
Det var en enorm lättnad att börja ge flaska.
Har fått höra 10000 ggr att jag är ego men det skiter jag i. Om man inte kan amma för att man saknar mjölk, dvs inte kan amma fysiskt, då är det synd om en. Men om man mentalt känner att det är fel fel fel, då är det inte synd om en, då är man en egoist som inte ammar fast att man "kan"!
Informationen om flaskmatning är minimal på BB och BVC. Hur mycket, hur ofta, vilken ersättning, vilken flaska... osv.
Det är till och med olagligt att göra reklam för brösmjölksersättning i Sverige. Häxjakten på kvinnor som inte ammar är helt sjukt! Det är väl bättre att både jag och min son mår bra vid matningen ämn att jag ska ha ångest bara för att han ska få bröstet?
minbebis.com/blogg/hotmamaFörbjudet är för att folk inte ska sluta amma för att de tror det är bättre för barnet (så som många ändå tror...) men det gör inte att man inte får ge information, bara att man behöver upplysa om att amning är det bästa.
TS mfl.
Många verkar inte helamma längre, hur det var förr vet jag inte. Jag upplever att det är färre av de jag pratar med numera som helammar än de förr, men kanske en annan grupp människor. Men stödet för amning har jag aldrig upplevt vidare högt, folk talar om amningshysteri, jag menar att det snarare rått en ersättningshysteri där jag varit och av det jag hör.
Jag helammade dottern och tyckte det var rätt självklart, hade ingen plan på något annat. Hon helammades väl 3½månad tills hon fick smaka på något (eftersom hon ville det.) men ammades nästintill helt även sen. Delammades gjorde hon tills hon var 3½år och vi slutade för att jag valde så av en massa orsaker, men jag tycker saker flöt på bättre sen. Nästa (som ska komma typ snart) ska också ammas är utgångspunkten. Inte funderat över annat. Normalt kan man amma och jo det finns mjölk.