• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Modgun
    Lillefant skrev 2011-09-09 11:43:31 följande:
    Det har tyvärr blivit allt färre som väljer att amma eftersom många anser att det är jobbigt. (?)... Forskning visar ju att amning är det absolut bästa för barnet, därför borde man göra det så länge man har mjölk. Men som sagt, vissa vill inte offra sig för sina barn...
    Är du dum i huvudet eller gör du dig till?
  • 071001

I min närhet är det väldigt vanligt att varva med att ge ersättning. Har även gjort det själv fåtalet gånger.

• Muslimska mamman

Ja det verkar inte vanligt längre att ge enbart amning trots att amning är det bästa barnet kan ha. Vissa kvinnor saknar tillräckligt med mjölk (som jag), andra kvinnor står inte ut med smärtan, andra kvinnor är lata och vill slippa få annorlunda bröst och slippa amma länge varje dag. Men oavsett anledning så kvarstår det ju att det bästa för barnet är mammas mjölk. Amningen motverkar ju kolik och så innehåller det fler näringsämnen som är anpassade för just ditt barn, än vad mjölkersättning gör. Så jag förstår ofta att BVC "berömmer" kvinnor som ammar för att få dem att fortsätta med det.

• Sarah84

Varför ska man berömma en vuxen kvinna som ger sitt barn mat? Det är väl en självklarhet att man ger barnet mat? Oavsett om det är amning eller flaska? Låter ju helt sjukt..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Sarah84
    Egendomligt skrev 2011-09-10 20:13:15 följande:
    När min son var två månader och jag sökte hjälp för mina eksem på brösten så fick jag frågan "ammar du fortfarande?" flera gånger. Jag tyckte att det var en konstig fråga, han var ju bara två månader! Så klart att jag fortfarande ammade...

(Jag helammade till 6 månader och delammar fortfarande, han fyllde 1 idag)
    Varför är det en konstig fråga? Är ju många som ger ersättning redan från födseln.
    Jag kan ju isf tycka att de borde frågat "Ammar du, eller ger i flaska"
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Maxbox
    Umm T skrev 2011-09-20 12:36:11 följande:
    Ja det verkar inte vanligt längre att ge enbart amning trots att amning är det bästa barnet kan ha. Vissa kvinnor saknar tillräckligt med mjölk (som jag), andra kvinnor står inte ut med smärtan, andra kvinnor är lata och vill slippa få annorlunda bröst och slippa amma länge varje dag. Men oavsett anledning så kvarstår det ju att det bästa för barnet är mammas mjölk. Amningen motverkar ju kolik och så innehåller det fler näringsämnen som är anpassade för just ditt barn, än vad mjölkersättning gör. Så jag förstår ofta att BVC "berömmer" kvinnor som ammar för att få dem att fortsätta med det.
    Men att amning skulle motverka kolik vet jag inte? Både ammade och flaskmatade barn drabbas av kolik. Tror inte man har kunnat se någon större skillnad procentuellt bland dessa grupper. Ibland säger man väl att man inte ska överamma i samband med kolik/problemmage  då det skulle irritera/överanstränga en redan känslig tarm. Men det man vet numera är snarare att man ska amma kolikbarn helt fritt då amningen i sig är smärtlindrande och lugnande. Är det kanske det du syftar på?
  • Eldig72

Att de kommenterar eller berömmer på bvc att man fortfarnande ammar måste väl bero på att fler och fler, av olika anledningar väljer andra alternativ. Jag tycker att det är bra att de lyfter fram det så kanske det gör att fler orkar kämpa om det är lite motigt ibland eftersom man då får påminnelse om hur bra det är för barnet. Vissa kanske får känslan av att det kvittar vilket som annars, bara en tanke... Det viktiga är väl att inte slå ner på dem som av någon anledning väljer att inte göra det. Det är ju fel däremot om de frågar "ammar du fortfarande?" som om det vore något konstigt.

• Muslimska mamman
    Maxbox skrev 2011-09-20 13:19:38 följande:
    Men att amning skulle motverka kolik vet jag inte? Både ammade och flaskmatade barn drabbas av kolik. Tror inte man har kunnat se någon större skillnad procentuellt bland dessa grupper. Ibland säger man väl att man inte ska överamma i samband med kolik/problemmage  då det skulle irritera/överanstränga en redan känslig tarm. Men det man vet numera är snarare att man ska amma kolikbarn helt fritt då amningen i sig är smärtlindrande och lugnande. Är det kanske det du syftar på?
    Det bygger på forskning och statistik att amning motverkar kolik. Sedan kan ju vissa barn få kolik oavsett vad självklart. Så fort jag slutade med amning till mitt barn började hon få magvärk direkt och jag fick börja med minifom och magdroppar för att få igång hennes mage ordentligt. Men det är säkert olika från barn till barn, även om det största är att amningen motverkar kolik.
  • MammaTillDomFinaste
    2små2stora skrev 2011-09-10 20:45:10 följande:
    Jag blev ifrågasatt av min BVC-sköterska när sonen  var 6 månader när jag "fortfarande" ammade. Sedan kam frågan vid varje besök Ammar du fortfarande?? Orkar du det även på natten. Sonen var en snabbätare så nattamningen tog ca 5 min. 

Himmelens glad att det inte var min första för då hade jag väl trott att jag gjorde något fel. När sonen var 10 månader valde han själv att sluta. 
    Lite tror jag att den snabba hemfärden från BB har att göra med att många inte kommer igång med amningen. Det är en konst att amma och inte helt enkelt. Men funkar det så är det snabbt, enkelt och smidigt. Men det kan vara precis tvärt om också. 
    de kan de vara, att man inte har tid idag. förr födde man å sen fick man tid på sej med mjölken, är världen för sressad idag? för konstigt nog har ju alla kvinnor ammat i alla år hittills utan utbildning? jag har aldrig blivit erbjuden föräldrautbildning mm mm. 

bvc frågar vad barnet äter, de är inte så konstigt, när dom är äldre frågar domm ju också hur de gåt me maten.... men att ge beröm är ju skumt.

stavar knas, ammar sammtidigt. flaskade första barnet. 
Svar på tråden Helammar folk inte längre?