cloudberry79 skrev 2011-09-20 14:10:52 följande:
Det är inte riktigt sant, alla mammor har inte alltid ammat, förut tog man gärna emot hjälp av andra nyförlösta mammor om man inte själv klarade amningen. Det var inte så noga med anknytningen när man hade 11 ungar med syftet att familjegården behövde ung, frisk arbetskraft. Alltså, idag får vi betydligt färre barn och de få vi får behöver inte arbeta för sin försörjning från tidig skolålder, alltså kräver vi mer av relationen mellan barn och vuxen. Ytterst få skulle nog kunna tänka sig att hyra in en amma istället för att ge mjölkersättning.
orkade inte skriva allt då jag bara anv ände en hand.
de jag menade var att folk har ammat i alla tider utan den utbildning folk verkar vilja ha idag! jag kan förstå att ammningen kan vara svår att få till osv, men de jag tänker är då, är de kanske vi själva som krånglar till det? alltså, att vi känner att vi borde ha så mycket kunskap för nåt som egentligen borde komma naturligt? jag vet inte hur jag ska uttrycka mej för att få ut de jag menar just nu.
Alla djur sker de ju naturligt för, dom stöter bort vissa ungar, men i övrigt så föder dom å sen fixar de sej. folk lyckades ju amma innan vi "krävde" utbildning kring de, massa information överrallt osv.
förstår du hur jag menar? att all "kunskap" om de gör folk osäkra helt enkelt, därav många problem kring ammningen. (såklart inte alla, naturligtvis har folk problem ändå, den i dom flesta fall sksulle jag kunna tänka mej detta) då var den ända hjälpen andra äldre mödrar.
som sagt, jag kunde inte amma dottern utan hon fick ersättning, denna gång kunde jag amma.
och jag vet om att de fanns ammor, men dom brukade ju ofta, INTE ALLTID, men ofta få några dagar för att sluta störtblöda osv, å då fick dom nju samtidigt tid att fixa med ammnignen.
Alltså, detta är bara funderingar från min egen sida alltså, absolut inget jag VET.
men tror absolut de kan vara så, att vi vill så gärna ha så mycket information och utbildning att vi blir väldigt osäkra utan det.