• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Thalis
    La Lola skrev 2011-09-09 14:34:03 följande:
    Ja!
    Eller rusade in på en möbelaffär o provlåg en säng samtidigt som jag ammade.
    Hahaha!
    Vilka rubriker det skulle bli!!
     IKEA förbjuder ammande mammor att vistas i deras lokaler pga liggamning och medföljande mjölkfläckar!

Nurse in på IKEA i hela landet i protest på mot amningsförbjudet!
    Mamma till A, A, A och V.
  • La Lola
    Thalis skrev 2011-09-09 14:45:26 följande:
    Hahaha!
    Vilka rubriker det skulle bli!!
     IKEA förbjuder ammande mammor att vistas i deras lokaler pga liggamning och medföljande mjölkfläckar!

Nurse in på IKEA i hela landet i protest på mot amningsförbjudet!
    Det vore nåt det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pistou
    Thalis skrev 2011-09-09 14:04:42 följande:
    Fast det finns bvc personal som höjer ammande mammor i skyarna och snackar skit om de som inte ammar!
    Jag har råkat ut för sådan personal som tyckt att jag är en bättre mamma bara för att jag ammat/ammar och menat att man kan se på min 3- åring att han blivit ammad för att han är stor och fin.
    Jag har en annan sköterska nu på egen begäran,orkade inte med alla hennes dumheter.
    Ja, det är ingen tvekan om att det råder en jättestor förväntan bland svensk förlossnings- och BVC-personal att nyblivna mammor SKA amma. Tyvärr förbereds man inte alls inför amningen under graviditeten och många förstagångsmammor får en chock när det gör ont att amma, får mjölkstockning eller när man helt enkelt fastnar i soffan i timmar i streck. Information om allt detta borde ingå i föräldrautbildningen, tycker jag.

Jag som fick första sonen i Frankrike fick snarare kämpa för att få amma. Förlossningspersonalen gav honom ersättning första natten när jag sov utan min vetskap eller mitt medgivande, och jag fick med mig hem massor med små flaskor av färdigblandad ersättning från förlossningen, trots att amningen gick bra från början (jag stannade på BB en hel vecka efter förlossningen!). När nästan alla franska ammande mammor dessutom slutar efter 2 månader på grund av den korta mammaledigheten, blir man rätt misstänkt och mer eller mindre stämplad som hysterisk hippie-pedofil om man fortsätter längre än så. Om de franska mammorna fått veta att jag ammade bägge barnen tills de var över två år hade de fått dåndimpen !)
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Trident5678
    Pistou skrev 2011-09-09 13:00:21 följande:
    Ja, man ska nog vara väldigt tacksam för att ens amning har fungerat! När mina små har varit bebisar har de sovit bredvid mig och så fort de har vaknat har jag bara dragit dem till mig och ammat dem till sömns igen (liggammat). Jag kan inte föreställa mig hur struligt det måste vara att behöva masa sig ur sängen och blanda till / värma ersättning och hålla på med flaskor. Nu vet jag inte hur vanligt det är, men de som väljer att flaskmata av praktiska skäl vet inte hur mycket besvär de gör sig.
    Det är inte besvärligare än man gör det Jag har erfarenhet av både amning och flaskmatning och vet precis hur mycket eller lite besvär jag upplevde att det var med båda. Men det gör mig inte till talesperson för andra. Min erfarenhet säger bara hur det var för mig och inget om hur andra upplever det.

För min del var nätterna inte så olika vare sig jag ammade eller gav ersättning i flaska. Liggamning fungerade aldrig för mig, så jag gick upp ur sängen oavsett hur mina barn har fått mat. Det skulle ändå bytas blöja, så upp måste jag ju ändå. En skillnad var att det gick mycket snabbare att ge flaskan (inkl alla moment) än det gjorde att amma.

Våra erfarenheter kan se mycket olika ut oavsett om vi jämför amningserfarenheter, flaskmatningserfarenheter eller amning vs flaskmatning.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Daeminimon
    Dr Mupp skrev 2011-09-09 13:11:56 följande:
    Det är ett stort problem att amningen går ner. De flesta vill amma och de flesta börjar amma, men sen går fler och fler över på ersättning och det av den enkla anledningen att de inte får rätt stöd, hjälp och information. De som ska ha pisk för att kvinnor inte ammar är vården först inte ger den hjälp som krävs och sen dömer för att mammorna misslyckas pga dem.

Sen har det hänt nått. När jag fick första barnet för åtta år sen var det självklart att man skulle amma, det var ok att amma överallt. När jag fick yngsta för 1,5 år sen så var det inte alls ok att amma ute längre, nej nu ska man gömma sig under filtar och inne på bajsluktande amningsrum. Och hela tiden får man höra att man inte alls behöver amma för ersättning är lika bra/bättre och man är dum om man kämpar. Ersättning har blivit normen, vården tassar på tå för att inte såra ersättningsmammor och de har blivit ännu snabbare på att ge ersättning i rädsla för att bli klassade som amningshysteriska.

Till och med cancerfonden vägrar gå ut med informationen om att amning minskar risken för bröstcancer eftersom det kan vara sårande för dem som inte ammar.
    Gift dig med mig. Hjärta
  • Pyrola
    Ja, man ska nog vara väldigt tacksam för att ens amning har fungerat! När mina små har varit bebisar har de sovit bredvid mig och så fort de har vaknat har jag bara dragit dem till mig och ammat dem till sömns igen (liggammat). Jag kan inte föreställa mig hur struligt det måste vara att behöva masa sig ur sängen och blanda till / värma ersättning och hålla på med flaskor. Nu vet jag inte hur vanligt det är, men de som väljer att flaskmata av praktiska skäl vet inte hur mycket besvär de gör sig.
    Det dröjde länge innan vi lärde oss tekniken med att liggamma så varje gång fick jag sätta mig upp i soffan varannan timme hela natten, det var plättlätt när jag började med ersättning istället. Att värma vatten till ljummet eller ta vatten ur en termos+skaka var smidigt. Vi har olika erfarenheter.
  • Helene70

Eller så ska man vara väldigt tacksam för att man har en man som ser fram emot att ta nattmatningarnaFlört

Varken jag eller han har behövt "masa oss ur sängen och blanda till......". Det var bara att tömma tetran i flaskan (båda stod på nattduksbordet) och rikta in flasknappen i barnets mun. Tio minuter senare låg alla och snarkade återGlad

Jag har både ammat och flaskmatat och min personliga erfarenhet är att flaskmatning är mycket mycket smidigare just när det gäller nattmatning. Betänk då att jag har kunnat liggamma utan problem vilket inte är alla förunnat.   

I slutändan handlar det om hur man själv upplever olika situationer och inte hur man bör uppleva dom. 
  • Litet My

Jag funderar ang att många påpekar detta med brist på information om ammning och att många därför väljer att sluta, då jag själv upplever det precis tvärtom.

På MVC fick man en bok där det stod mycket om bla ammning (den boken man får om kostråd,graviditet, förlossning mm)

Fick även ett häfte om bara ammning där det stod massor (från ammningshjälpne?)

Föräldrautbildningarna pratade massor om det

Fick häften hem från BB när bebis kommit samt stöd och hjälp på BB/förlossning

BVC som jag träffar 1 gång i veckan frågar också mycket om ammning och vill hjälpa till/lära ut.

Trodde det var samma överallt...???

• Wolfclaw

Kan vi inte bara släppa hela grejen och låta dem som ammar amma och de som ger flaska fortsätta med det? Vi behöver inte trycka upp i ansiktet på varandra hur JAG MINSANN gör si eller så. Underförstått: "jag är en bättre förälder än du för jag ammar". Ni vet själva vilka ni är.

Men jag förstår att det verkar ha delat samhället i två läger. Vi har fått beröm för att våra pojkar har ammat för de växer så bra och är så friska. Det syns verkligen att vi inte kört med ersättning. Reaktionen på BVC när vi sa att de inte fått en droppe modersmjölk i hela sitt liv borde ha filmats...

• Litet My
    Wolfclaw skrev 2011-09-10 16:34:01 följande:
    Kan vi inte bara släppa hela grejen och låta dem som ammar amma och de som ger flaska fortsätta med det? Vi behöver inte trycka upp i ansiktet på varandra hur JAG MINSANN gör si eller så. Underförstått: "jag är en bättre förälder än du för jag ammar". Ni vet själva vilka ni är.

Men jag förstår att det verkar ha delat samhället i två läger. Vi har fått beröm för att våra pojkar har ammat för de växer så bra och är så friska. Det syns verkligen att vi inte kört med ersättning. Reaktionen på BVC när vi sa att de inte fått en droppe modersmjölk i hela sitt liv borde ha filmats...
    Tycker det där med att ge beröm är lite knepigt, har själv ammat båda mina barn, nu senast när jag var på BVC med minstingen så frågade de massor om ammningen och sedan tillade BVC sköterskan "Vad duktig du äääär"...

Kom då att tänka på hur jag skulle kännt om jag velat sluta amma eller inte kunnat..
    Funderade också i var duktigheten satt, okej om jag fått kämpa som en röd gris med smärta, strulig bebis osv...men speciellt DUKTIG vet jag knappast om jag skulle kalla mig då det inte är speciellt svårt att amma när det funkar felfritt. Lite trist att man lägger fram det som duktigt-skulle jag vara mindre duktig om ammningen inte funkat?
Svar på tråden Helammar folk inte längre?