Pistou skrev 2011-09-09 13:00:21 följande:
Ja, man ska nog vara väldigt tacksam för att ens amning har fungerat! När mina små har varit bebisar har de sovit bredvid mig och så fort de har vaknat har jag bara dragit dem till mig och ammat dem till sömns igen (liggammat). Jag kan inte föreställa mig hur struligt det måste vara att behöva masa sig ur sängen och blanda till / värma ersättning och hålla på med flaskor. Nu vet jag inte hur vanligt det är, men de som väljer att flaskmata av praktiska skäl vet inte hur mycket besvär de gör sig.

Det är inte besvärligare än man gör det

Jag har erfarenhet av både amning och flaskmatning och vet precis hur mycket eller lite besvär jag upplevde att det var med båda. Men det gör mig inte till talesperson för andra. Min erfarenhet säger bara hur det var för mig och inget om hur andra upplever det.
För min del var nätterna inte så olika vare sig jag ammade eller gav ersättning i flaska. Liggamning fungerade aldrig för mig, så jag gick upp ur sängen oavsett hur mina barn har fått mat. Det skulle ändå bytas blöja, så upp måste jag ju ändå. En skillnad var att det gick mycket snabbare att ge flaskan (inkl alla moment) än det gjorde att amma.
Våra erfarenheter kan se mycket olika ut oavsett om vi jämför amningserfarenheter, flaskmatningserfarenheter eller amning vs flaskmatning.