• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Daeminimon
    The past is now skrev 2011-09-28 11:52:38 följande:
    Jodå vi finns men det blir allt mer sällsynt. Jag vet inte om jag kan tycka att utveckligen är till godo.Varför ska mannen göra "intrång" på just amningen? Kan inte pappan göra allt annat? Dvs mamma ammar och pappan byter blöjor klär på och av samt umgås med barnet på annat vis? Pappan kan knyta an till sitt barn ändå!   

• Litet My
    The past is now skrev 2011-09-28 11:52:38 följande:
    Jodå vi finns men det blir allt mer sällsynt. Jag vet inte om jag kan tycka att utveckligen är till godo.Varför ska mannen göra "intrång" på just amningen? Kan inte pappan göra allt annat? Dvs mamma ammar och pappan byter blöjor klär på och av samt umgås med barnet på annat vis? 

Pappan kan knyta an till sitt barn ändå!   
    Håller med

När sambon är hemma dvs kvällar och helger så gör vi oftast så att jag ammar men han gör allt annat med bebisen, funkar hur bra som helst. Dessutom får storebror lite egentid med mamma under tiden.

Sträcker mig dessutom såpass långt att jag tycker att "utvecklingen" börjar gå lite till överdrift, det finns män och kvinnor av en orsak, vi ser olika ut och rent statistiskt så är vi olika (finns ju kvinnor som kan vara mer manliga än en del män osv), män har mer muskelmassa, vi har olika egenskaper osv osv...Varför kan det inte få vara så?
  • Litet My
    Eldig72 skrev 2011-09-20 13:45:16 följande:
    Att de kommenterar eller berömmer på bvc att man fortfarnande ammar måste väl bero på att fler och fler, av olika anledningar väljer andra alternativ. Jag tycker att det är bra att de lyfter fram det så kanske det gör att fler orkar kämpa om det är lite motigt ibland eftersom man då får påminnelse om hur bra det är för barnet.
    Kan vara så.

Funderar lite över detta med ammning överlag, känner många som fått barn/har barn och ingen av säkert ett 30 tal har ammat över 2 månader, "för att min ammning fungerar inte" heter det, visst är det så i många fall MEN är det verkligen så himla FÅ som verkligen inte kan, och som kunnat om de fått rätt hjälp och uppbackning?
  • Chokladälskaren

Jag kämpade och slet som ett djur för att amma min dotter men det gick bara inte. Det slutade med att både jag och hon blev stressade av situationen och sen blev jag frustrerad för jag hade hur mycket mjölk som helst men hon hade inte rätt teknik för att suga och det kändes som tusen knivar varenda gång. Så på BB gick hon ner alldeles för mycket i vikt pga amningen och vi fick inte åka hem förrän hon hade gått upp minst ett halvt kilo iaf.
    Så det hela slutade med att jag pumpade ut mjölk istället så fick hon det på flaska.
    Sen på natten så tog sköterskorna hand om henne och gav henne mjölken som jag hade pumpat ut tidigare under kvällen sen väckte dem mig mitt i natten för då var det dags att pumpa ut mer till henne. Det var så skönt att dem hjälpte mig med detta för jag mådde så dåligt över hela den situationen att man har så mycket mat men att det inte fungerar.

Så efter den här förlossningen  så kommer jag inte amma denna gången heller utan jag kommer att pumpa ut mjölken istället och ge på flaska från start. Vill inte må så dåligt som jag gjorde förra gången. Jag bara grät och grät hela tiden då.

• Mysanochmimer
    Lilla My21 skrev 2011-09-28 12:46:16 följande:
    Kan vara så.

Funderar lite över detta med ammning överlag, känner många som fått barn/har barn och ingen av säkert ett 30 tal har ammat över 2 månader, "för att min ammning fungerar inte" heter det, visst är det så i många fall MEN är det verkligen så himla FÅ som verkligen inte kan, och som kunnat om de fått rätt hjälp och uppbackning?
    Jag tror att många tyvärr inte vet eller förstår hur pass mycket jobb det ligger bakom att få en fungerande helamning och när dom inser det helt enkelt väljer bort det.

Självklart finns det även dom som inte kan få en fungerande amning, men tror inte dom är fullt lika många.
  • Litet My
    Mysanochmimer skrev 2011-09-28 13:07:48 följande:
    Jag tror att många tyvärr inte vet eller förstår hur pass mycket jobb det ligger bakom att få en fungerande helamning och när dom inser det helt enkelt väljer bort det.

Självklart finns det även dom som inte kan få en fungerande amning, men tror inte dom är fullt lika många.
    Visst finns de, det är snarare antalet jag funderar över (ser bara till min bekantskapskrets) och varför det blivit så.
  • Amlin

Det är svårt att veta vad som ligger bakom den typen av "beröm". Att de säger att man är duktig behöver ju inte betyda att man är ovanlig på något vis utan det kan kanske grundar sig i att de vill uppmuntra och stödja att man helammar och gör det genom beröm.

Jag har provat båda vägarna, jag har helammat under helt okomplicerade omständigheter och jag har helammat när amningen verkligen strulat och varit svår och jag har fått betydligt med "beröm" och uppmuntrande tillrop den här gången då allt varit svårare så för mig tycker jag att det känns logiskt att jag fått de reaktioner jag fått nu. Jag tycker dock inte att jag varit "duktig" någon av gångerna. Jag har varit  bekväm, för jag tycker det är bekvämt att amma, och jag behövde kämpa mer för att nå det där bekväma den här gången. Men sen har det lönat sig också.

• Amlin

Innan någon tar illa upp så ska jag tillägga att amning på inget vis är bekvämt om man inte får det att fungera. Om inte jag hade haft en fungerande amnignsperiod bakom mig så finns det inget som hade kunnat övertyga mig om att förtsätta den här gången. Som tur var löste det sig ändå.

• minSaile

Jag har helammat bägge barnen långt över dom har börjat äta och det funkade jättebra. Jag har också en hel del i min bekantskapskrets där det faktiskt bara är 1 som verkligen saknade att amma när barn nr 1 upptäckte maten och ratade bröstet. Så hon hoppas att nr 2 vill amma länge.
    Resten har bara ammat från 1 mån-6 månader av olika orsaker. Så nog känns det att man inte ser så många som tex ammar sina 1 åringar.

Men jag lägger inga värderingar på vad som är måste el inte utan alla gör sina egna val efter sina förutsättningar och viljor. 

Svar på tråden Helammar folk inte längre?