• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • minSaile

Men däremot när jag har försökt både med ersättning i flaska och välling så har bägge barnen totaltvägrat sen dom föddes. Vi har lockat och pockat men å nej, bara brösten fungerade. Det var lite underligt

• LillaDaze

Det är lite märkligt håller jag med om. Jag som inte ens ville amma innan min dotter föddes ändrade mig helt när hon kommit och ville verkligen amma. det var helt okomplicerat och funkade jättebra, sen upptäcktes att hon är allergisk mot både mjölkprotein och sojaprotein när hon var en månad. jag ammade en månad till men sen gav jag upp- till saken hör att förutom att inte äta mjölk & soja är jag själv gluten... jobbigt att inte kunna äta NÅT. så 2 mån och jag är faktiskt stolt över det.

• Catastrof

Ni som talar så positivt för ersättning, jag antar att ni misslyckats med amningen och inte bara valt det framför amning? Förstår att vi lever i ett egosamhälle där man ska tänka mest på sig själv, folk är rädda för att paja tuttarna osv, helt sjukt enligt mig, men att välja ersättning när man kan amma är ju bara dumheter. Amning är ju såklart det bästa för barnet både ur näringssynpunkt och för närheten till sin mamma.
    Sen att ersättning finns som alternativ när amningen verkligen inte fungerar (väldigt få som drabbas av det) är ju fantastiskt. 

• Catastrof
    Natulcien skrev 2011-09-09 14:44:22 följande:
    När det gäller nyfödda är det väl fortfarande vanligast att man ammar?
    Men däremot slutar ju folk att amma allt tidigare.
    Jag helammade t.o.m. 6 månader och delammar tills vidare (troligen tills han är runt 1 år).
    Och många, många har kommenterat att jag fortfarande ammar min son som är 10 månader. Och detta har jag hört sen han var 7 månader...
    Jäkla tjatigt är det! Så jag känner mig oftast som ett UFO som "fortfarande" ammar...
    T.o.m. en kompis som jag alltid har sett som vettig frågade varför jag "fortfarande" ammar!? En så märklig fråga att det tog ett bra tag innan jag återfick talförmågan... Förvånad
    Verkligen helt sjukt att folk ens kommenterar att du "fortfarande" ammar, det är väl det mest naturliga som finns, och man ska absolut få göra det överallt. Ska man neka andra mammor att ge mat till sina barn också då eller?? För det är ju ändå det det handlar om, att ge sitt barn mat!! WTF säger jag bara, vi lever i en värld som försöker göra det normala till onormalt, jag mår fan illa. För övrigt tycker jag det är sjukt osmakligt med brudar som trycker upp sina tuttar i tighta tröjar, och det är ju helt utan mening dessutom, där kan man snacka om vad som passar sig och inte.
    Nä folk ska ge fan i att kvinnor vill amma sina barn, de ska snarare hylla det. 
  • MalinEddie
    Catastrof skrev 2011-09-28 15:02:33 följande:
    Ni som talar så positivt för ersättning, jag antar att ni misslyckats med amningen och inte bara valt det framför amning? Förstår att vi lever i ett egosamhälle där man ska tänka mest på sig själv, folk är rädda för att paja tuttarna osv, helt sjukt enligt mig, men att välja ersättning när man kan amma är ju bara dumheter. Amning är ju såklart det bästa för barnet både ur näringssynpunkt och för närheten till sin mamma.
    Du tror inte att det finns andra orsaker till att man väljer bort amningen än att man är ego och är rädd att paja tuttarna? Det bästa för barnet är om mamman trivs med det sätt hon matar sitt barn. Att bröstmjölk är något bättre än ersättning ur näringssynpunkt vet nog de flesta. Det behöver dock inte vara det bästa för anknytningen och det är viktigare.
  • Catastrof
    MalinEddie skrev 2011-09-28 15:45:02 följande:
    Du tror inte att det finns andra orsaker till att man väljer bort amningen än att man är ego och är rädd att paja tuttarna? Det bästa för barnet är om mamman trivs med det sätt hon matar sitt barn. Att bröstmjölk är något bättre än ersättning ur näringssynpunkt vet nog de flesta. Det behöver dock inte vara det bästa för anknytningen och det är viktigare.

Varför väljer man bort amningen då?
    Förstår att man gör det om det verkligen inte går, att det inte rinner till, att man blir väldigt sårig osv, men annars då?

Du måste ju ändå hålla med om att "trenden" att inte amma har ökat enormt? Jag bor i centrala Göteborg och jag ser nästan enbart flaskmatade bebisar, åtminstonde offentligt. Ok det kan ju vara bröstmjölk där i också, men säkert inte i de flesta fall. Jag hör dessutom väldigt mycket snack om att folk föredrar ersättning, bara sådär liksom ??

• MalinEddie
    Catastrof skrev 2011-09-28 15:56:31 följande:
    Förstår att man gör det om det verkligen inte går, att det inte rinner till, att man blir väldigt sårig osv, men annars då?

Man kanske inte mår bra psykiskt av olika anledningar t.ex.
    Du måste ju ändå hålla med om att "trenden" att inte amma har ökat enormt? Jag bor i centrala Göteborg och jag ser nästan enbart flaskmatade bebisar, åtminstonde offentligt. Ok det kan ju vara bröstmjölk där i också, men säkert inte i de flesta fall. Jag hör dessutom väldigt mycket snack om att folk föredrar ersättning, bara sådär liksom ??
    Det stämmer säkert. Jag önskar att ingen blev dömd för sitt val oavsett om de väljer flaskmatning eller amning. Jag tycker att det är lika hemskt när folk klankar ner på långtidsammade mödrar som på flaskmatande mödrar. Jag förstår verkligen inte detta behov av att klanka ner på folk som väljer att ge sitt barn mat på ett annat sätt än man själv gör. Så länge föräldrarna svarar på barnets signaler och ger det mat och närhet finns väl inget problem?
  • Amlin
    Sen att ersättning finns som alternativ när amningen verkligen inte fungerar (väldigt få som drabbas av det) är ju fantastiskt. 

Jag tror att jag förstår vad du är ute efter med inlägget men jag upplever att du missar poängen lite. Jag skulle tro att läget är det omvända, väldigt få avstår amning pga att de är egoistiska eller rädda för att brösten ska bli annorlunda, men amning ÄR svårt. Hur naturligt det än är så är det många många som upplever väldiga smärtor i samband med amningssstart. Har man då haft en förhållandevis enkel amning så tror jag dessutom att det är svårt att sätta sig in i hur jobbigt det är att kämpa med en amning som inte fungerar. När man möter många kommentarer och frågor som gör amningen ännu jobbigare så förstår jag att det då är enkelt att konstatera att; Nä det fungerade inte, så kan man koncentrera sig på det som funkar istället nämligen ersättningen. 

Min hobbyanalys av läget är att man sällan får det stöd och den hjälp man behöver för att komma förbi såriga bröstvårtor, stockningar, infektioner, svamp felaktiga grepp osv utan man upplever amnignen som otroligt kämpig och väljer istället att gå över till ersättning för att orka fungera som mamma. Sen finns det dem som har tur, som jag, som får massor med hjälp och då kan det lösa sig.
  • Chokladälskaren

Jag skrev ett långt inlägg innan om varför jag inte ammade min dotter och varför jag inte kommer att göra det sen heller. Jag hade hur mycket mjölk som helst men amningen fungerade inte ändå. Hon hade inte rätt sugteknik så det gjorde bara ont och jobbigt att lägga henne intill bröstet tillslut. Och just pga detta så gick hon ner alldeles för mycket i vikt på BB vilket oxå var psykiskt jobbigt. Så det hela slutade med att jag pumpade ut mjölk istället och gav henne på flaska. Hon fick ju ändå i sig bröstmjölken. Sen kan jag ju tala om att jag fick tre mjölkstockningar på väldigt kort tid och det var banne mig inte roligt.

Så jag vill inte utsätta mig för denna psykiska påfrestning igen så jag kommer att jag göra samma sak nästa gång som jag gjorde förra gången.
  • Tygtiiger

Jag helammade min stora son i fyra månader och delammade honom i ytterligare fem månader. Han tog aldrig flaska ens med urpumpad mjölk. Min lilla son har jag helammat i fyra månader och håller på att introducera ersättning som smakportion eftersom han behöver lära sig flaska inför att passas av sin mormor om en månad. Han TAR faktiskt flaska, halleluja! För mig var det självklart att amma, helt enkelt för att jag har bröst. Jag fick mycket hjälp och stöd - tur att jag har en mamma som är barnmorska - med första barnet och det var lättare med andra men även där behövs ju stöd och uppmuntran.

Men trots att jag har goda amningserfarenheter och verkligen helhjärtat stöder alla som vill helamma så är det fortfarande så att brösten sitter på kvinnan och det är hon som bestämmer över sin kropp, ingen annan! Man blir inte livegen när man får barn. Om någon väljer att flaskmata så har de säkert sina rutiga och randiga skäl till det och det är inget som jag ska lägga mig i, lika lite som någon annan har rätt att lägga sig i min amning och hävda att det är äckligt eller perverst.

Jag tycker det är synd att amning har blivit omodernt igen men jag gläds åt alla barn som delammar eftersom det faktiskt ger en schysst boost åt immunförsvaret det också. Allt måste inte vara helamning.    
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Helammar folk inte längre?