Catastrof skrev 2011-09-28 15:02:33 följande:
Ni som talar så positivt för ersättning, jag antar att ni misslyckats med amningen och inte bara valt det framför amning? Förstår att vi lever i ett egosamhälle där man ska tänka mest på sig själv, folk är rädda för att paja tuttarna osv, helt sjukt enligt mig, men att välja ersättning när man kan amma är ju bara dumheter. Amning är ju såklart det bästa för barnet både ur näringssynpunkt och för närheten till sin mamma.
Sen att ersättning finns som alternativ när amningen verkligen inte fungerar (väldigt få som drabbas av det) är ju fantastiskt.
Jag helammade min stora son i fyra månader och delammade honom i ytterligare fem månader. Han tog aldrig flaska ens med urpumpad mjölk. Min lilla son har jag helammat i fyra månader och håller på att introducera ersättning som smakportion eftersom han behöver lära sig flaska inför att passas av sin mormor om en månad. Han TAR faktiskt flaska, halleluja! För mig var det självklart att amma, helt enkelt för att jag har bröst. Jag fick mycket hjälp och stöd - tur att jag har en mamma som är barnmorska - med första barnet och det var lättare med andra men även där behövs ju stöd och uppmuntran.
Men trots att jag har goda amningserfarenheter och verkligen helhjärtat stöder alla som vill helamma så är det fortfarande så att
brösten sitter på kvinnan och det är hon som bestämmer över sin kropp, ingen annan! Man blir inte livegen när man får barn. Om någon väljer att flaskmata så har de säkert sina rutiga och randiga skäl till det och det är inget som jag ska lägga mig i, lika lite som någon annan har rätt att lägga sig i min amning och hävda att det är äckligt eller perverst.
Jag tycker det är synd att amning har blivit omodernt igen men jag gläds åt alla barn som delammar eftersom det faktiskt ger en schysst boost åt immunförsvaret det också. Allt måste inte vara helamning.