• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Emmalinnéa

dom har ju kommit fram till att barn som får ersättning utvecklas lika bra som ammade barn och att ammade barn faktiskt i många fall kan bli sjukare än barn som fått ersättning. 
    Så jag tror faktiskt inte det gör någon större skillnad hur man än gör, det är ju upp till mamman hur man vill göra ingen annan och det är inget fel hur man än gör, jag tror nog att mammor som ger ersättning älskar sina barn misnt lika mkt som dom som ammar dem?!
    vissa vill inte offra sig för sina barn?! idioti varning på den kommentaren!

Lillefant skrev 2011-09-09 11:43:31 följande:
    Det har tyvärr blivit allt färre som väljer att amma eftersom många anser att det är jobbigt. (?)... Forskning visar ju att amning är det absolut bästa för barnet, därför borde man göra det så länge man har mjölk. Men som sagt, vissa vill inte offra sig för sina barn...

• Lady without tattoo

Tack för dina fina ord{#emotions_dlg.flower}.jag  har själv två fina friska flickor som är uppfödda på ersättning

Yrke: Leg pratkvarn
  • Pistou
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 12:21:06 följande:
    ...att ammade barn faktiskt i många fall kan bli sjukare än barn som fått ersättning... 
    Detta var intressant. Har du någon källa eller länk till dessa rön? Menar man att det alltså är amningen i sig som har gjort barnen barnen sjukare?
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • aud
    dom har ju kommit fram till att barn som får ersättning utvecklas lika bra som ammade barn och att ammade barn faktiskt i många fall kan bli sjukare än barn som fått ersättning. 
    Så jag tror faktiskt inte det gör någon större skillnad hur man än gör, det är ju upp till mamman hur man vill göra ingen annan och det är inget fel hur man än gör, jag tror nog att mammor som ger ersättning älskar sina barn misnt lika mkt som dom som ammar dem?!
    Har du lust att utveckla det där? Är lite nyfiken. :)
    Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • accept
    Lillefant skrev 2011-09-09 11:43:31 följande:
    Det har tyvärr blivit allt färre som väljer att amma eftersom många anser att det är jobbigt. (?)... Forskning visar ju att amning är det absolut bästa för barnet, därför borde man göra det så länge man har mjölk. Men som sagt, vissa vill inte offra sig för sina barn...
    Håller med dig!!
    Precis samma har det varit för mig som för TS.

• Aniko

Samma reaktioner har jag fått över min helamning så jag kan inte förstå varför de som ger ersättning blir så defensiva så fort man pratar om amning. Det verkar ju ändå vara vanligast med att ge ersättning mer eller mindre. Ändå talas det om amningsfanatiker hit och dit så fort man råkat knysta något om fördelar med amning.
    Jag har alltid fått kommentarer som att måste du amma så mycket, bör du inte ge napp, det finns ersättning du vet, ska du inte börja ge smakportioner snart.

Kan tillägga att jag inte helammar längre för min lille plutt är så nyfiken på mat

• Emmalinnéa
    aud skrev 2011-09-09 12:28:05 följande:
    Har du lust att utveckla det där? Är lite nyfiken. :)
    först och främst så var jag på specialmödravården för att kolla om det skadar barnet att jag inte ammar och dom berättade att enligt deras statistik så blev faktiskt ammade barn lika eller mer sjuka än barn med ersättning, av vilken anledning vet jag inte faktiskt. men att ge barn ersättning är minst lika bra som ammning och det är bevisat.

Ersättning är ett fullgott alternativ enligt vår kära svenska Socialstyrelse samt Livsmedelsverket och det viktigaste är faktiskt INTE bröstmjölken egentligen, utan en glad och lycklig mamma som kan ta hand om sitt barn så att barnet växer och frodas.

Är man en sämre förälder om man inte ammar?

NEJ, självfallet inte!
    Det viktigaste är att du skapar en nära relation till ditt barn. Ett barn som matas med flaska kan uppleva närhet lika bra som ett barn som ammas om det får hud- och ögonkontakt, samt småprat under måltiden. Det viktigaste är att du och ditt barn mår bra och att barnet växer och utvecklas.

Kommer mitt barn bli allergiskt om jag inte amma?

Nej amning förhindrar inte uppkomsten av allergier, eksem och astma. Man tror numer, för man vet inte med 100% säkerhet, att amning förebygger uppkomsten och förskjuter uppkomsten av just allergier, eksem och astma.
    Är man ämnad att få allergier, eksem och/eller astma så får man det oavsett...det är bara en fråga om när, inte om.

Kommer mitt barn alltid att vara sjukt nu när jag inte ger det anti-kroppar?

Nej, barnet enbart får antikroppar mot virus som mamman haft. Har man en frisk mamma som inte är förkyld eller drabbas av diverse virus så får barnet heller inte så många antikroppar från mamman.
    Barnets immunförsvar är svagt i början men byggs snabbt upp under de första 4-6 månaderna. Så är det för alla barn, egentligen oavsett om dom ammas eller ej.

http://www.babyornot.se/menupage.php/uid/202

• Mumin80
    Aniko skrev 2011-09-09 12:37:07 följande:
    Samma reaktioner har jag fått över min helamning så jag kan inte förstå varför de som ger ersättning blir så defensiva så fort man pratar om amning. Det verkar ju ändå vara vanligast med att ge ersättning mer eller mindre. Ändå talas det om amningsfanatiker hit och dit så fort man råkat knysta något om fördelar med amning.
    Jag har alltid fått kommentarer som att måste du amma så mycket, bör du inte ge napp, det finns ersättning du vet, ska du inte börja ge smakportioner snart.

Kan tillägga att jag inte helammar längre för min lille plutt är så nyfiken på mat
    Kanske är dom som inte ammar så defensiva för att samma läkare och bvc-sköterskor som berömmer ts så mycket för att hon ammar, antagligen beter sig mycket mindre trevligt mot dem som inte gör det?

Efter att flera gånger i vården och annanstans blivit behandlade som sämre föräldrar för att amningen strular eller man helt enkelt inte VILL amma, så kanske man blir lite tyket inställd till hela amningsprojektet...
  • Thalis

Fattar inte varför folk gör en sådan stor sak av att man väljer att amma! Det är nästan som att skuldbelägga de som inte ammar

Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    Verkligen? Så då borde de ju varna för att amma barnen....
    Mamma till A, A, A och V.
Svar på tråden Helammar folk inte längre?