• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Emmalinnéa
    Thalis skrev 2011-09-09 12:45:04 följande:
    Fattar inte varför folk gör en sådan stor sak av att man väljer att amma! Det är nästan som att skuldbelägga de som inte ammar
    ja speciellt när endel skriver:
    vissa vill inte offra sig för sina barn .... då blir man ledsen å arg
  • Emmalinnéa
    Thalis skrev 2011-09-09 12:46:31 följande:
    Verkligen? Så då borde de ju varna för att amma barnen....
    dom sa att statistiken var så på deras sjukhus. men alltså det spelar ingen roll om man ammar eller inte... dom blir oavsett lika sjuka eller friska det känns ju jätte bra
  • Thalis
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 12:47:34 följande:
    Nja,för mig är det mer uppoffring att gå upp och värma ersättning,diska och desinfektera flaskor!
    Det är en av orsakerna till att jag valt att amma mina barn- jag är för lat och älskar att sova!
    Mamma till A, A, A och V.
  • cloudberry79

Självklart ska vården uppmuntra till amning i den omfattning som är rimlig i varje individuellt fall, men jag tycker inte man ska pressa mammor att göra mer än de fysiskt och psykiskt klarar av. Mig satte de i ett pumpbås och tyckte jag kunde ha en bild på mitt barn med mig, eftersom det skulle kunna öka på hormonproduktionen. Jag blev bara äcklad av situationen, för jag kunde inte låta bli att dra parallellen till att onanera till porr... Det går inte så bra för alla att amma och amning är trots allt något som man gör i en väldigt kort tid om man jämför med barnets totala livslängd, det är definitivt inte amningen som avgör om man kommer bli en bra och ansvarstagande förälder.

If you love me - please don't feed me!
  • OliviaViktor
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 12:47:34 följande:
    Ja, jag håller med =(
    Jag ska föda om ca tre månader och jag kommer inte kunna amma därför att jag har en sjukdom som gör att jag kommer behöva gå in i medicinering på en gång! Det handlar verkligen om liv eller död. Jag går hemma hela dagarna sedan jag blev gravid därför att jag är sjuk och det är knappt jag klarar det. Jag kommer ligga med dropp på förlossningen så medicinen ska gå fortare ut i kroppen.
    Jag gråtit många tårar över min otillräcklighet och min pojkvän har varit så ledsen för min skull eftersom jag varit så ledsen för det.
    Hur ska jag offra mig?? Ska jag leva som en kastrerad bara för att jag är sjuk? Förtjänar jag inte ett barn? varför? jag vill i allafall ha ETT barn trots att jag är sjuk, får jag inte det därför att jag inte ammar? Jag kommer bli en jättebra mamma!
  • Emmalinnéa
    Thalis skrev 2011-09-09 12:51:50 följande:
    Nja,för mig är det mer uppoffring att gå upp och värma ersättning,diska och desinfektera flaskor!
    Det är en av orsakerna till att jag valt att amma mina barn- jag är för lat och älskar att sova!
    men jag tror faktiskt att anledningen till att barnen som ammades var sjukare i deras statestik har något att göra med att mammorna ätit och druckit olämpliga saker under ammningen, så kan det vara...
  • Pistou
    Thalis skrev 2011-09-09 12:51:50 följande:
    Ja, man ska nog vara väldigt tacksam för att ens amning har fungerat! När mina små har varit bebisar har de sovit bredvid mig och så fort de har vaknat har jag bara dragit dem till mig och ammat dem till sömns igen (liggammat). Jag kan inte föreställa mig hur struligt det måste vara att behöva masa sig ur sängen och blanda till / värma ersättning och hålla på med flaskor. Nu vet jag inte hur vanligt det är, men de som väljer att flaskmata av praktiska skäl vet inte hur mycket besvär de gör sig.
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Emmalinnéa
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-09-09 12:56:51 följande:
    Ja, jag håller med =(
    Jag ska föda om ca tre månader och jag kommer inte kunna amma därför att jag har en sjukdom som gör att jag kommer behöva gå in i medicinering på en gång! Det handlar verkligen om liv eller död. Jag går hemma hela dagarna sedan jag blev gravid därför att jag är sjuk och det är knappt jag klarar det. Jag kommer ligga med dropp på förlossningen så medicinen ska gå fortare ut i kroppen.
    Jag gråtit många tårar över min otillräcklighet och min pojkvän har varit så ledsen för min skull eftersom jag varit så ledsen för det.
    Hur ska jag offra mig?? Ska jag leva som en kastrerad bara för att jag är sjuk? Förtjänar jag inte ett barn? varför? jag vill i allafall ha ETT barn trots att jag är sjuk, får jag inte det därför att jag inte ammar? Jag kommer bli en jättebra mamma!
    som sagt så spelar det ingen roll ifall man ammar eller ger ersättning så det ska man inte må dåligt över alls, och som någon skrev här ovan så är det nästan mer uppoffring att göra massa nappflaskor med ersättning, det tar tid och är omständigt. att amma är väldigt enkelt jag har prövat på det men det passade inte mig men hade vart praktiskt om det hade gjort det :)
  • Thalis
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-09-09 12:56:51 följande:
    Ja, jag håller med =(
    Nej,du förtjänar inte barn!! Det gör ingen av oss men jag håller med dig att ens föräldrarförmåga ligger inte i om man ammar eller inte!
  • Thalis
    Pistou skrev 2011-09-09 13:00:21 följande:
    Ja, man ska nog vara väldigt tacksam för att ens amning har fungerat! När mina små har varit bebisar har de sovit bredvid mig och så fort de har vaknat har jag bara dragit dem till mig och ammat dem till sömns igen (liggammat). Jag kan inte föreställa mig hur struligt det måste vara att behöva masa sig ur sängen och blanda till / värma ersättning och hålla på med flaskor. Nu vet jag inte hur vanligt det är, men de som väljer att flaskmata av praktiska skäl vet inte hur mycket besvär de gör sig.
    Så har jag gjort/gör med mina pojkar och alla är nöjda och utsövda.
Svar på tråden Helammar folk inte längre?