• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • korfu08

Jag helammade i sex månader, sen var det inte mycket mjölk kvar och det har funkat bra, TS gör det som känns bäst för dig och skit i alla andras åsikter, det blir människor av barnen vare sig man ammar eller ej,

• Maira

Jag tror inte alls att du får beröm för att det är så unikt att amma eller för att det skulle vara dåligt att ge ersättning. BVC försöker antagligen stärka föräldrarna i deras val och uppmuntrar dig för att du ska känna att du gör ett bra jobb som förälder, av det ska man inte dra slutsatsen att någon  som gör ett annat val i sin situation inte är en lika bra förälder. Man kan vara eb bra förälder på många olika sätt och föräldrar som känner att de har stöd och får uppmuntran i sin roll som förälder för större självförtroende och blir lugnare.

Det är jättebra att helamma och det är jättebra att ge ersättning när det behövs. Behöver inte stå i motsats till varandra.

• Rockan

Enligt statistiken så är det 97% av barn som ammas vid en veckas ålder, 85% är helammade. Vid två månader så är det 88% som ammas, 69% som helammas. Så normen är fortfarande helamning, och det är fortfarande höga siffror, även om det finns en liten nedgång.

• Natulcien
    Dr Mupp skrev 2011-09-09 13:11:56 följande:
    Det är ett stort problem att amningen går ner. De flesta vill amma och de flesta börjar amma, men sen går fler och fler över på ersättning och det av den enkla anledningen att de inte får rätt stöd, hjälp och information. De som ska ha pisk för att kvinnor inte ammar är vården först inte ger den hjälp som krävs och sen dömer för att mammorna misslyckas pga dem.

Sen har det hänt nått. När jag fick första barnet för åtta år sen var det självklart att man skulle amma, det var ok att amma överallt. När jag fick yngsta för 1,5 år sen så var det inte alls ok att amma ute längre, nej nu ska man gömma sig under filtar och inne på bajsluktande amningsrum. Och hela tiden får man höra att man inte alls behöver amma för ersättning är lika bra/bättre och man är dum om man kämpar. Ersättning har blivit normen, vården tassar på tå för att inte såra ersättningsmammor och de har blivit ännu snabbare på att ge ersättning i rädsla för att bli klassade som amningshysteriska.

Till och med cancerfonden vägrar gå ut med informationen om att amning minskar risken för bröstcancer eftersom det kan vara sårande för dem som inte ammar.
    Sorglig utveckling... Rynkar på näsan
  • Thalis
    Maira skrev 2011-09-09 13:32:40 följande:
    Jag tror inte alls att du får beröm för att det är så unikt att amma eller för att det skulle vara dåligt att ge ersättning. BVC försöker antagligen stärka föräldrarna i deras val och uppmuntrar dig för att du ska känna att du gör ett bra jobb som förälder, av det ska man inte dra slutsatsen att någon  som gör ett annat val i sin situation inte är en lika bra förälder. Man kan vara eb bra förälder på många olika sätt och föräldrar som känner att de har stöd och får uppmuntran i sin roll som förälder för större självförtroende och blir lugnare.

Det är jättebra att helamma och det är jättebra att ge ersättning när det behövs. Behöver inte stå i motsats till varandra.
    Fast det finns bvc personal som höjer ammande mammor i skyarna och snackar skit om de som inte ammar!
    Jag har råkat ut för sådan personal som tyckt att jag är en bättre mamma bara för att jag ammat/ammar och menat att man kan se på min 3- åring att han blivit ammad för att han är stor och fin.
    Jag har en annan sköterska nu på egen begäran,orkade inte med alla hennes dumheter.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    La Lola skrev 2011-09-09 13:19:28 följande:
    Jag har ammat mina barn i några månader (sen stod jag inte ut längre). 
    Men fy fasiken vad jag led! Jag fattar inte hur jag kunde vara så jävla dum att jag utsatte mig för det med Hedda när jag tyckte det var jobbigt med Alma.

Visst kan man prova att amma men vill man inte så vill man inte.
    O det är inte så mycket mer med den saken.

Jag förstår de som avstår och beundrar de som kan amma överallt.
    Usch med äldsta sonen tvingade jag mig igenom amningen i 2 månader,med tårar nästan varje gång eftersom det gjorde så jäkla ont så jag förstår om man slutar amma, hade det inte blivit bättre så hade jag skitit i att amma honom, denna gång har det funkat strålande redan från början men jag var lite anti innan förlossningen.
  • La Lola
    Thalis skrev 2011-09-09 14:08:30 följande:
    Usch med äldsta sonen tvingade jag mig igenom amningen i 2 månader,med tårar nästan varje gång eftersom det gjorde så jäkla ont så jag förstår om man slutar amma, hade det inte blivit bättre så hade jag skitit i att amma honom, denna gång har det funkat strålande redan från början men jag var lite anti innan förlossningen.
    För mig gjorde det aldrig ont men jag kunde bara liggamma (lika med nr 1).
    Det ledde till att jag hade panik så fort jag gick utanför dörren!

Att dona med ersättning; en plättlätt o enkel grej i jämförelse!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Thalis
    La Lola skrev 2011-09-09 14:29:42 följande:
    För mig gjorde det aldrig ont men jag kunde bara liggamma (lika med nr 1).
    Det ledde till att jag hade panik så fort jag gick utanför dörren!

Att dona med ersättning; en plättlätt o enkel grej i jämförelse!
    Förlåt men jag fick en vision om hur du la dig på golvet på Ica och ammade...
    Det hade varit en syn!!!
  • La Lola
    Thalis skrev 2011-09-09 14:32:24 följande:
    Förlåt men jag fick en vision om hur du la dig på golvet på Ica och ammade...
    Det hade varit en syn!!!
    Ja!
    Eller rusade in på en möbelaffär o provlåg en säng samtidigt som jag ammade.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

När det gäller nyfödda är det väl fortfarande vanligast att man ammar?
    Men däremot slutar ju folk att amma allt tidigare.
    Jag helammade t.o.m. 6 månader och delammar tills vidare (troligen tills han är runt 1 år).
    Och många, många har kommenterat att jag fortfarande ammar min son som är 10 månader. Och detta har jag hört sen han var 7 månader...
    Jäkla tjatigt är det! Så jag känner mig oftast som ett UFO som "fortfarande" ammar...
    T.o.m. en kompis som jag alltid har sett som vettig frågade varför jag "fortfarande" ammar!? En så märklig fråga att det tog ett bra tag innan jag återfick talförmågan... Förvånad

Svar på tråden Helammar folk inte längre?