Maira skrev 2011-09-09 13:32:40 följande:
Jag tror inte alls att du får beröm för att det är så unikt att amma eller för att det skulle vara dåligt att ge ersättning. BVC försöker antagligen stärka föräldrarna i deras val och uppmuntrar dig för att du ska känna att du gör ett bra jobb som förälder, av det ska man inte dra slutsatsen att någon som gör ett annat val i sin situation inte är en lika bra förälder. Man kan vara eb bra förälder på många olika sätt och föräldrar som känner att de har stöd och får uppmuntran i sin roll som förälder för större självförtroende och blir lugnare.
Det är jättebra att helamma och det är jättebra att ge ersättning när det behövs. Behöver inte stå i motsats till varandra.
Fast det finns bvc personal som höjer ammande mammor i skyarna och snackar skit om de som inte ammar!
Jag har råkat ut för sådan personal som tyckt att jag är en bättre mamma bara för att jag ammat/ammar och menat att man kan se på min 3- åring att han blivit ammad för att han är stor och fin.
Jag har en annan sköterska nu på egen begäran,orkade inte med alla hennes dumheter.