• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Lady without tattoo
    Thalis skrev 2011-09-09 13:05:33 följande:
    Så har jag gjort/gör med mina pojkar och alla är nöjda och utsövda.
    För mig har det inte varit problem att flaskmata..det är nog du som gör det till att det skulle vara problem isf
    Yrke: Leg pratkvarn
  • aud
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 12:39:20 följande:
    först och främst så var jag på specialmödravården för att kolla om det skadar barnet att jag inte ammar och dom berättade att enligt deras statistik så blev faktiskt ammade barn lika eller mer sjuka än barn med ersättning, av vilken anledning vet jag inte faktiskt. men att ge barn ersättning är minst lika bra som ammning och det är bevisat.

Ersättning är ett fullgott alternativ enligt vår kära svenska Socialstyrelse samt Livsmedelsverket och det viktigaste är faktiskt INTE bröstmjölken egentligen, utan en glad och lycklig mamma som kan ta hand om sitt barn så att barnet växer och frodas.

Är man en sämre förälder om man inte ammar?

NEJ, självfallet inte!
    Det viktigaste är att du skapar en nära relation till ditt barn. Ett barn som matas med flaska kan uppleva närhet lika bra som ett barn som ammas om det får hud- och ögonkontakt, samt småprat under måltiden. Det viktigaste är att du och ditt barn mår bra och att barnet växer och utvecklas.

Kommer mitt barn bli allergiskt om jag inte amma?

Nej amning förhindrar inte uppkomsten av allergier, eksem och astma. Man tror numer, för man vet inte med 100% säkerhet, att amning förebygger uppkomsten och förskjuter uppkomsten av just allergier, eksem och astma.
    Är man ämnad att få allergier, eksem och/eller astma så får man det oavsett...det är bara en fråga om när, inte om.

Kommer mitt barn alltid att vara sjukt nu när jag inte ger det anti-kroppar?

Nej, barnet enbart får antikroppar mot virus som mamman haft. Har man en frisk mamma som inte är förkyld eller drabbas av diverse virus så får barnet heller inte så många antikroppar från mamman.
    Barnets immunförsvar är svagt i början men byggs snabbt upp under de första 4-6 månaderna. Så är det för alla barn, egentligen oavsett om dom ammas eller ej.

www.babyornot.se/menupage.php/uid/202

Jag gissar att du missade vad jag hade understrukit i texten. Min fråga var alltså: kan du utveckla "och att ammade barn faktiskt i många fall kan bli sjukare än barn som fått ersättning. " Istället började du markera att amning och ersättning är lika godkänt, och det har jag knappast försökt att argumentera emot. Tyckte bara att ditt påstående var en smula märkligt, och inget man slänger ur sig hur som helst.
    Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • Dr Mupp

Det är ett stort problem att amningen går ner. De flesta vill amma och de flesta börjar amma, men sen går fler och fler över på ersättning och det av den enkla anledningen att de inte får rätt stöd, hjälp och information. De som ska ha pisk för att kvinnor inte ammar är vården först inte ger den hjälp som krävs och sen dömer för att mammorna misslyckas pga dem.

Sen har det hänt nått. När jag fick första barnet för åtta år sen var det självklart att man skulle amma, det var ok att amma överallt. När jag fick yngsta för 1,5 år sen så var det inte alls ok att amma ute längre, nej nu ska man gömma sig under filtar och inne på bajsluktande amningsrum. Och hela tiden får man höra att man inte alls behöver amma för ersättning är lika bra/bättre och man är dum om man kämpar. Ersättning har blivit normen, vården tassar på tå för att inte såra ersättningsmammor och de har blivit ännu snabbare på att ge ersättning i rädsla för att bli klassade som amningshysteriska.

Till och med cancerfonden vägrar gå ut med informationen om att amning minskar risken för bröstcancer eftersom det kan vara sårande för dem som inte ammar.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Thalis
    Lady without tattoo skrev 2011-09-09 13:07:02 följande:
    För mig har det inte varit problem att flaskmata..det är nog du som gör det till att det skulle vara problem isf
    Så bra då,men som JAG skrev så är det vad JAG tycker!!! Om min familj och MIG!
    Mamma till A, A, A och V.
  • aud
    Dr Mupp skrev 2011-09-09 13:11:56 följande:
    Det är ett stort problem att amningen går ner. De flesta vill amma och de flesta börjar amma, men sen går fler och fler över på ersättning och det av den enkla anledningen att de inte får rätt stöd, hjälp och information. De som ska ha pisk för att kvinnor inte ammar är vården först inte ger den hjälp som krävs och sen dömer för att mammorna misslyckas pga dem.

Sen har det hänt nått. När jag fick första barnet för åtta år sen var det självklart att man skulle amma, det var ok att amma överallt. När jag fick yngsta för 1,5 år sen så var det inte alls ok att amma ute längre, nej nu ska man gömma sig under filtar och inne på bajsluktande amningsrum. Och hela tiden får man höra att man inte alls behöver amma för ersättning är lika bra/bättre och man är dum om man kämpar. Ersättning har blivit normen, vården tassar på tå för att inte såra ersättningsmammor och de har blivit ännu snabbare på att ge ersättning i rädsla för att bli klassade som amningshysteriska.

Till och med cancerfonden vägrar gå ut med informationen om att amning minskar risken för bröstcancer eftersom det kan vara sårande för dem som inte ammar.
    Usch. Hoppas att det vänder igen. Det gör mig verkligen beklämd hur många som får ångest över att amma offentligt för att de är rädda att bli dömda, och därmed avstår från amningen trots att de egentligen vill amma.
  • Emmalinnéa
    aud skrev 2011-09-09 13:11:37 följande:
    Jag gissar att du missade vad jag hade understrukit i texten. Min fråga var alltså: kan du utveckla "och att ammade barn faktiskt i många fall kan bli sjukare än barn som fått ersättning. " Istället började du markera att amning och ersättning är lika godkänt, och det har jag knappast försökt att argumentera emot. Tyckte bara att ditt påstående var en smula märkligt, och inget man slänger ur sig hur som helst.
    om du läser ordentligt så ser du att dom berättade det på specialmödra vården att enligt statistiken där var de ammade barnen mera sjuka vet inte hur många mera men det var det dom sa.

sen tror jag (vet inte) att det kan ha bero på att endel mammor stoppar i sig olämpliga saker under ammingen... vad vet jag.

men så var det iaf och läste du inlägget där upp så vet du också att jag skrev att det gör nog ingen större skillnad varesig man ammar eller ger ersättning. man kan inte bara märka ut vissa meningar utan man kan faktiskt läsa hela inlägget och se helheten. 
  • Lady without tattoo
    Thalis skrev 2011-09-09 13:15:04 följande:
    Så bra då,men som JAG skrev så är det vad JAG tycker!!! Om min familj och MIG!
    Ja då så
    Yrke: Leg pratkvarn
  • La Lola

Jag har ammat mina barn i några månader (sen stod jag inte ut längre). 
    Men fy fasiken vad jag led! Jag fattar inte hur jag kunde vara så jävla dum att jag utsatte mig för det med Hedda när jag tyckte det var jobbigt med Alma.

Visst kan man prova att amma men vill man inte så vill man inte.
    O det är inte så mycket mer med den saken.

Jag förstår de som avstår och beundrar de som kan amma överallt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • aud
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 13:16:13 följande:
    om du läser ordentligt så ser du att dom berättade det på specialmödra vården att enligt statistiken där var de ammade barnen mera sjuka vet inte hur många mera men det var det dom sa.

sen tror jag (vet inte) att det kan ha bero på att endel mammor stoppar i sig olämpliga saker under ammingen... vad vet jag.

men så var det iaf och läste du inlägget där upp så vet du också att jag skrev att det gör nog ingen större skillnad varesig man ammar eller ger ersättning. man kan inte bara märka ut vissa meningar utan man kan faktiskt läsa hela inlägget och se helheten. 
    Nej, det går faktiskt utmärkt att markera specifika meningar om de meningarna påstår något underligt. Det får man vara beredd på även om man bakar in påståendet i ett större inlägg. Nu tror jag, med tanke på dina förklaringar, att du egentligen inte menade något med ditt påstående. Men jag hoppas att du förstår varför jag, och flera, reagerade på "att ammade barn faktiskt i många fall kan bli sjukare än barn som fått ersättning".
  • Dr Mupp
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 13:16:13 följande:

Jag tror snarare det beror på att man bakat ihop helammade och delammade. När man börjar delamma så ändras tarmfloran och en del av amningskyddet försvinner.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Helammar folk inte längre?