• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-10-22 23:52:05 följande:
    Fridlyst: tack! Ja lite konstigt känns det även om man förväntat sig det. Jobbigt med folk som man känner inte verkar ta till sig det och liksom inte verkar bry sig eller ifrågasätter det. :( men känns bra att vi nu kan få mer hjälp och att sonen kan få det mycket bättre i skolan. Ni som gjort ados testet vet ni vad det blev för poäng?
    Jag har glömt att fråga om poängen, ska göra det den 1 nov när vi får svaren på allt. Fick ni reda på poängen?
  • sirisdotter
    Mamasnest skrev 2011-10-23 13:05:25 följande:
    Jag varken jobbar eller pluggar, jag fick hoppa av för drygt 1 år sedan när min dotters migrän blev så svår. Jag går hemma helt utan ersättning.
    Tack för ditt svar.   Kan tänka mig att det blir så för föräldrar till barn,  som bör gå på många utredningar och behandlingar.   Eller också klappar en förälder ihop,   som i  "Det räcker inte med kärlek".
  • Mamasnest
    sirisdotter skrev 2011-10-23 13:10:12 följande:
    Tack för ditt svar.   Kan tänka mig att det blir så för föräldrar till barn,  som bör gå på många utredningar och behandlingar.   Eller också klappar en förälder ihop,   som i  "Det räcker inte med kärlek".
    Ja det är inte lätt att få ihop det. Tre barn varav 2 med särskilda behov. Lillan har ju mycket svår migrän vilket innebär att hon kan ha migrän eller huvudvärk varje dag i flera veckor. Det går inte att lämna på dagis när det är så.
    Vad jag inte fattar är att det endast är Vårdbidrag man kan söka. Hur ska man överleva på det om man är ensamstående??
    "Det räcker inte med kärlek", är det en bok?
  • sirisdotter
    Mamasnest skrev 2011-10-23 13:14:16 följande:
    Ja det är inte lätt att få ihop det. Tre barn varav 2 med särskilda behov. Lillan har ju mycket svår migrän vilket innebär att hon kan ha migrän eller huvudvärk varje dag i flera veckor. Det går inte att lämna på dagis när det är så.
    Vad jag inte fattar är att det endast är Vårdbidrag man kan söka. Hur ska man överleva på det om man är ensamstående??
    "Det räcker inte med kärlek", är det en bok?
    Jenny Lexhed skrev en bok om sin familjs kamp för att hjälpa en son,  ja.   Hon åker också runt och håller föredrag om  situationen och har en hemsida  också.   Det som  var  lite störande för mig  är att denna familj verkar ha ovanligt stora ekonomiska förutsättningar att gå förbi köer och välja privat psykolog ,  kostar på sig utlandsresor,  köper fritidshus  osv.    I grunden är dock familjens kamp för sin son och beskrivningen av de metoder som används  väldigt intressant.
  • Mamasnest
    sirisdotter skrev 2011-10-23 13:20:14 följande:
    Jenny Lexhed skrev en bok om sin familjs kamp för att hjälpa en son,  ja.   Hon åker också runt och håller föredrag om  situationen och har en hemsida  också.   Det som  var  lite störande för mig  är att denna familj verkar ha ovanligt stora ekonomiska förutsättningar att gå förbi köer och välja privat psykolog ,  kostar på sig utlandsresor,  köper fritidshus  osv.    I grunden är dock familjens kamp för sin son och beskrivningen av de metoder som används  väldigt intressant.
    Ja det låter ju inte så typiskt att kunna köpa sig förbi köer och så, men pengar kan ju inte köpa allt. Ska kolla in den mer. Tack för tipset!
  • Mamasnest

Usch, nu är jag arg och ledsen igen! Var på fösta mötet på BUP inför sonens utredning och fick reda på att vi troligtvis inte kommer att få tid förrän i maj-juni. dessutom står det i frågeställningen "ADD + ev. något inom autismspektrat". Detta var helt nytt för mig, till mig har de bara sagt att de misstänker ADD.
    Usch, känns som om ingenting händer och att de går bakom ryggen på mig.

På tisdag nästa vecka ska jag få resultatet från lillans utredning, då ska jag passa på att fråga om hur lång tid det kan ta för sonen att komma in för utredning, kanske kan de snabba på det hela?!

• Smultron81
    Mamasnest skrev 2011-10-24 13:07:54 följande:
    Usch, nu är jag arg och ledsen igen! Var på fösta mötet på BUP inför sonens utredning och fick reda på att vi troligtvis inte kommer att få tid förrän i maj-juni. dessutom står det i frågeställningen "ADD + ev. något inom autismspektrat". Detta var helt nytt för mig, till mig har de bara sagt att de misstänker ADD.
    Usch, känns som om ingenting händer och att de går bakom ryggen på mig.

På tisdag nästa vecka ska jag få resultatet från lillans utredning, då ska jag passa på att fråga om hur lång tid det kan ta för sonen att komma in för utredning, kanske kan de snabba på det hela?!
    Oj är ju långt dit. Men det är ju 3 månaders vårdgaranti. Då kan ni ju välja något annant alternativ. 
  • Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-10-24 13:17:16 följande:
    Oj är ju långt dit. Men det är ju 3 månaders vårdgaranti. Då kan ni ju välja något annant alternativ. 
    Vi kan välja att bli skickade till en annan stad, det skulle för oss bli Uppsala. Min son kommer inte att orka med det, han tycker att allt det här är jättejobbigt redan. Dessutom har ju han en medicinsk utredning som vi håller på med samtidigt.
    Usch vad trist det känns! Han ska ju få betyg nu och det lär ju inte gå så bra. Snacka om att det kommer att knäcka honom...
Svar på tråden NP-utredningar