• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest
    oliversmamma85 skrev 2011-10-21 21:03:04 följande:
    vi har genomgått en sådan precis:(
    Du får gärna berätta  om du vill! Vi är färdiga med utredningen men väntar på svar.
  • FinastE2010

Hej igen!

Kram till dig smultron81! Även om man är beredd på ngt så måste det vara tungt att få definitivt besked. Kommer ni ha uppföljningssamtal nu?

Mamasnest skrev 2011-10-21 21:28:02 följande:
    Du får gärna berätta  om du vill! Vi är färdiga med utredningen men väntar på svar.
    När ska ni få svar? Jag ska få svar på tisdag. Blev klar med testerna i fredags men sen är det även förskolebesök på tisdag och får veta svaret på eftermiddagen. DEt dom verkar ha sett är att han är "duktig" på många plan men att han som sagt är väldigt vild, lite smått okoncentrerad och inte svarar lika bra på kontakt som han tar kontakt. De pratade om återuppföljningssamtal etc. så de lät på dom som de tyckte han kanske skulle behöva hjälp med just de bitarna, sen vad det innebär vet jag ju egentligen inte. Kommer vara så himla nervös på tisdag för vad de har eller inte har kommit fram till. Hoppas såklart han bara är lite "senare".
  • Mamasnest
    FinastE2010 skrev 2011-10-22 21:39:20 följande:
    Hej igen!

Kram till dig smultron81! Även om man är beredd på ngt så måste det vara tungt att få definitivt besked. Kommer ni ha uppföljningssamtal nu?När ska ni få svar? Jag ska få svar på tisdag. Blev klar med testerna i fredags men sen är det även förskolebesök på tisdag och får veta svaret på eftermiddagen. DEt dom verkar ha sett är att han är "duktig" på många plan men att han som sagt är väldigt vild, lite smått okoncentrerad och inte svarar lika bra på kontakt som han tar kontakt. De pratade om återuppföljningssamtal etc. så de lät på dom som de tyckte han kanske skulle behöva hjälp med just de bitarna, sen vad det innebär vet jag ju egentligen inte. Kommer vara så himla nervös på tisdag för vad de har eller inte har kommit fram till. Hoppas såklart han bara är lite "senare".
    Jag får svar en vecka efter er, den 1 november. Men nästa vecka har jag fullt upp. På måndag ska jag på samtal på BUP angående min sons blivande utredning där de misstänker ADD. På onsdag ska jag med samma son till sjukhuset där han ska sövas och göra en magnetröntgen av hjärnan i en hel timme.
    På torsdag ska jag med lillan till föräldrastödsenheten där de ska videofilma när jag spelar spel med henne.
    När vi har fått svaren på NP ska förskolepersonalen komma dit för att gå igenom vad de kan hjälpa henne med.
    Shit vad mycket det är nu känner jag! Nästa lördag är jag och maken barnfria och ska ut och äta, det behövs. Oj vad det tar på förhållandet att ha det så här.
    Någon mer som känner igen sig?
  • FinastE2010
    Mamasnest skrev 2011-10-22 23:05:38 följande:
    Jag får svar en vecka efter er, den 1 november. Men nästa vecka har jag fullt upp. På måndag ska jag på samtal på BUP angående min sons blivande utredning där de misstänker ADD. På onsdag ska jag med samma son till sjukhuset där han ska sövas och göra en magnetröntgen av hjärnan i en hel timme.
    På torsdag ska jag med lillan till föräldrastödsenheten där de ska videofilma när jag spelar spel med henne.
    När vi har fått svaren på NP ska förskolepersonalen komma dit för att gå igenom vad de kan hjälpa henne med.
    Shit vad mycket det är nu känner jag! Nästa lördag är jag och maken barnfria och ska ut och äta, det behövs. Oj vad det tar på förhållandet att ha det så här.
    Oj ja verkar verkligen ha det fullt upp! Vad tufft för er.. Får jag fråga varför det görs magnetröntgen ¨? Vad skönt att ni ska få lite egentid iaf, sånt behövs för att ladda batterierna. Jag är ju ensamstående sen ett år tillbaka så jag har väl itne så mkt förhållande att tära på. ;) Har sonen på heltid. Har inte så mkt möjlighet till barnvakt så det har inte blivit mkt av det, jag känner nog mest att man bara skulle behöva sova ut en natt o vara pigg för en gångs skull.  Sonen har ju alltid vaknat flera ggr per natt men samidigt har jag vant mig vid det. Men händer ju flera ggr i veckan man somnar vid 7tiden ca samtidigt som sonen eftersom man aldrig sover ut ordentligt. Det dumma är då att man vaknar runt 23 tiden för att han vaknar o behöver byta blöja etc. o sen somnar jag inte om förrän mkt senare, gah!
  • sirisdotter
    Mamasnest skrev 2011-10-22 23:05:38 följande:
    Får du ta tillfällig föräldrapenning för de timmar du är iväg med barnen då,  eller hur fungerar det att sköta ett vanligt arbete eller studier när man behöver åka iväg hit och dit med sina barn?
  • Smultron81

Fridlyst: tack! Ja lite konstigt känns det även om man förväntat sig det. Jobbigt med folk som man känner inte verkar ta till sig det och liksom inte verkar bry sig eller ifrågasätter det. :( men känns bra att vi nu kan få mer hjälp och att sonen kan få det mycket bättre i skolan. Ni som gjort ados testet vet ni vad det blev för poäng?

• Smultron81

Vi ska dit på samtal med sonen och berätta om det sen Har dem skickat remiss till aspergercentret där man.får.gå.kurser. så blir det habiliteringen sen.

• Mamasnest
    FinastE2010 skrev 2011-10-22 23:19:01 följande:
    Oj ja verkar verkligen ha det fullt upp! Vad tufft för er.. Får jag fråga varför det görs magnetröntgen ¨? Vad skönt att ni ska få lite egentid iaf, sånt behövs för att ladda batterierna. Jag är ju ensamstående sen ett år tillbaka så jag har väl itne så mkt förhållande att tära på. ;) Har sonen på heltid. Har inte så mkt möjlighet till barnvakt så det har inte blivit mkt av det, jag känner nog mest att man bara skulle behöva sova ut en natt o vara pigg för en gångs skull.  Sonen har ju alltid vaknat flera ggr per natt men samidigt har jag vant mig vid det. Men händer ju flera ggr i veckan man somnar vid 7tiden ca samtidigt som sonen eftersom man aldrig sover ut ordentligt. Det dumma är då att man vaknar runt 23 tiden för att han vaknar o behöver byta blöja etc. o sen somnar jag inte om förrän mkt senare, gah!
    När min son var 10-11 år började han få mycket ångest och panikattacker. Läkaren sa att man hos barn med sådana symptom alltid måste göra en fysisk utredning så han fick göra ett EEG. Det visade att han hade epileptisk aktivitet i en av hjärnhalvorna, men utan kramper. De trodde då att han hade en hjärntumör så de gjorde en datortomografi av hjärnan och den visade inget konstigt alls.
    Efter detta har vi gjort 2 till EEGn som visar samma sak som det första, och det i kombination med hans koncentrationssvårigheter, ångest samt att han föddes för tidigt gör att läkarna vill titta efter avvikelser/ärr/skador i hjärnan.
    Han är INTE positivt inställd till allt detta, eftersom han tycker att han får lida i onödan när de inte hittar något. På onsdag ska han sövas för första gången i sitt liv och han är både rädd och orolig över detta. Håll tummarna för oss då!
  • Mamasnest
    sirisdotter skrev 2011-10-22 23:19:39 följande:
    Får du ta tillfällig föräldrapenning för de timmar du är iväg med barnen då,  eller hur fungerar det att sköta ett vanligt arbete eller studier när man behöver åka iväg hit och dit med sina barn?
    Jag varken jobbar eller pluggar, jag fick hoppa av för drygt 1 år sedan när min dotters migrän blev så svår. Jag går hemma helt utan ersättning.
Svar på tråden NP-utredningar