• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest
    tigermamma skrev 2012-02-08 10:37:46 följande:

Då är utredningen gjord, bara att vänta.

Sitter och kollar över hur våra papper som skall fyllas ut ser ut, inte helt rolig läsning

När har ni återkopplingen?
  • tigermamma
    Mamasnest skrev 2012-02-08 13:06:54 följande:
    När har ni återkopplingen?

Vi skall skicka in våran bunt med papper samt skolans papper sen får vi en tid, troligen i mars. Känns långt borta, vill få det snabbt. Sätta punkt få svar och hantera allt därifrån.

Hur fort efter färdig utredning fick ni återkoppling förra gången?

• Mamasnest
    tigermamma skrev 2012-02-08 16:51:26 följande:

Vi skall skicka in våran bunt med papper samt skolans papper sen får vi en tid, troligen i mars. Känns långt borta, vill få det snabbt. Sätta punkt få svar och hantera allt därifrån.

Hur fort efter färdig utredning fick ni återkoppling förra gången?

4 veckor tog det från utredningen till återkoppling.
  • SOL123

Jag har en son som är 3 år som jag hoppas kommer få utredas för detta för jag orkar snart inte mer!!
    Hur är era barn? Hur har era barn varit från födseln??

• Mamasnest
    SOL123 skrev 2012-02-12 14:06:54 följande:
    Jag har en son som är 3 år som jag hoppas kommer få utredas för detta för jag orkar snart inte mer!!

Det jag märkte med min dotter var att hon var väldigt lite intresserad av andra barn. Samt att "vanliga" uppfostringsmetoder inte fungerade på henne. Att ständigt säga nej till samma sak fick liksom inte henne att sluta göra det hon ville. De andra barnen kunde man kanske säga nej till 100 ggr och så gjorde de inte den saken  igen, men med lillan fungerar det inte så.
    En annan sak jag märkt är att hon inte har något bekräftelsebehov, visar inte tecknignar osv. På dagis tar hon nästan aldrig kontakt med personalen och hon löser alltid uppgifter på sitt eget sätt, inte så som någon har visat henne.
    Låsningarna är värst, det andra kan vi leva med. När hon väl drar igång kan hon vråla hur länge som helst och man når henne liksom inte. Hur jobbigt som helst! Några saker undviker vi idag för att slippa detta, men det dyker upp nya låsningar också.
    Jag kan skriva mer sen, nu ska vi på semelfika.    
  • Mamasnest
    SOL123 skrev 2012-02-12 14:06:54 följande:

Vill du beskriva din son?
  • SOL123

Han har sedan födseln varit väldigt skrikig och bestämd. Han har låsningar och hans-ups som mestadels består i kläder men även andra saker. Fastnar han vid nåt kan man inte avleda honom eller få honom att tänka på annat. Han kan skrika i timmar över fel tröja eller att jag råkat dela en köttbulle som inte skulle delas. Detta är det stora. Sedan sover han extremt dåligt! Varit och är ibland fortfarande vaken i timmar nattetid och skriker. Precis som på dagen får han utbrott nattetid och han är nästan inte kontaktar. Inget man gör under hans utbrott hjälper! Han är väldigt envis och han är väldigt missnöjd i stort. Han kunde inte varken åka bil eller vagn innan vi vände på honom så han inte satt så "fast" med bältet liksom i vagnen när han kunde gå i och ur själv. Han ska bestämma ALLT för att det ska bli på hans sätt. Skrivit dagbok hela tiden och dessa hang-ups började säkert direkt men vid 8 månader beskrev jag det för första ggn!! Jag har alltid känt att han varit annorlunda. Hans utbrott i längd och karaktär är inte i relation till storleken på det som hänt. Han har också haft svårt med andra människor. Jag är den enda han verkligen tytt sig till, svårt med nya fröknar. Vissa vägrar han sitta bredvid eller får inte hjälpa honom på toa etc

• tigermamma

Låter tufft.
    Går din son på dagis? Om, vad säger de där?
    Har du tagit upp det på BVC? Om inte gör det nu.
    Lycka till

• SOL123
    tigermamma skrev 2012-02-12 20:00:32 följande:
    Låter tufft.
    Går din son på dagis? Om, vad säger de där?
    Har du tagit upp det på BVC? Om inte gör det nu.
    Lycka till
    Jo jag har tagit upp det på förskolan. I början förstod de inte riktigt vad jag menade men nu ser de även detta på förskolan och de säger att de inte träffat nåt barn som de inte kunnat avleda eller sådär när de kommer in i nåt. Bestämda barn har de haft förut men inte riktigt på detta sätt och detta med kläderna är också nåt de funderar över.

Jag har kontakt med en barnpsykolog i andra frågor så henne ska jag träffa snart.

Hur görs denna utredning?
  • Medusan

Min son som nyligen blivit 5-år ska utredas inom kort. Det finns misstanke om ADHD och/eller möjligen Asperger.

Svar på tråden NP-utredningar