• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest

Jag läser och jag läser om AS och jag känner faktiskt inte igen min dotter i så mycket. Jag skulle vilja ha konkreta exempel hur hur hennes kommunikation brister eftersom de reagerat på just det. Inte så att jag INTE tycker att det brister, men jag ser liksom inte solklart framför mig hur de menar.

Däremot har jag lagt märke till andra saker som jag tycker blir mer tydligt, hennes tal tex. Hon pratar inte med samma dialekt hela tiden utan byter, och hon pratar också mer entonigt än hon gjort innan.

Dock kan ju min tjej leka med andra barn, i alla fall om hon får hjälp in i leken. Om det är en lek hon väl känner igen går det oftast bra. Hon vill vara ensam ganska ofta, men inte hela tiden som ofta beskrivs i böcker.    

Jag antar att det kan vara olika, men det hade känts tryggare om hon stämde in på mer.
    Förstår ni hur jag menar?  

• Smultron81

Mamasnest: ja förstår vad du menar. Kan du inte be dem förklara lite mer då? Är ju jobbigt och gå o känna att det inte stämmer.

• Medusan

Ni som har gjort utredningar. Hur började ni? Vi har en son som blir 5 snart som vi vill utreda men inte riktigt var man börjar?

Måste man vända sig till sin BVC-kontakt eller kan man gå direkt via BUP?

• mady
    Medusan skrev 2011-11-06 17:53:55 följande:
    Ni som har gjort utredningar. Hur började ni? Vi har en son som blir 5 snart som vi vill utreda men inte riktigt var man börjar?

Måste man vända sig till sin BVC-kontakt eller kan man gå direkt via BUP?

Varför vill ni utreda honom? problem på dagis? om problemen finns på dagis kan de skriva remiss.

Ni kan också själva vända er till Bup men det är nog lite svårare då. Du kan också prata med din BVC kontakt som också kan skriva remiss.

• Mamasnest

Remiss för utredning måste väl en läkare skriva?!
    Det bästa/enklaste är väl om man ber om hjälp via förskola/skola eftersom de under utredningen ändå kommer att vilja ha kontakt med andra som daligen träffar barnet i en annan miljö än hemma. 

Vi gick via vår barnläkareeftersom vi ändå hade så mycket problem med migränen, men annars hade jag nog sökt via dagis.

Medusan: Vad har han för problematik? Har inte dagis reagerat på något?      

• Medusan

Tack för svar:

Vi är nyinflyttade här så sonen har inte gått på nuvarande förskola speciellt länge så de har nog inte tillräcklig koll på honom för att initiera en utredning.

Det dagis han gick på innan har inte reagerat på att något skulle vara väldigt avvikande men de har sagt att han har svårt att vara still och ta det lugnt, att han är extremt smärttålig och ofta leker lite för hårdhänt och råkar göra illa de andra barnen och så.

Det vi har störst problem med är att sonen spårar ur så fort vi träffar andra människor (dock ej på dagis). Han blir extremt aktiv och springer omkring och är svår att få någon vettig kontakt med. Det är nu så pass jobbigt att vi drar oss för att ens träffa andra och andra har börjat reagera på att något inte står rätt till.

Han är också väldigt känslig för ljud och ljus, svårt att koncentrera sig, svårt för övergånger osv. Överlag så verkar han väldigt lätt bli överstimulerad av för mycket intryck.

Vi har gått några ggr hos en familjebehandlare som har berättat om sonen för de barnpsykologer och de rekommenderar oss att utreda honom men de kan inte själva initiera en sådan utredning så därför kommer jag nu höra av mig till BVC.

• Medusan
    Smultron

Ok, det är så jag också vill göra men jag visste inte riktigt om man kunde göra så.

Berätta gärna mer hur ni gjorde, berättade ni en massa på telefon och fick en tid och sen blev det utredning?
  • Mamasnest
    Medusan skrev 2011-11-06 22:57:03 följande:
    Tack för svar:

Vi är nyinflyttade här så sonen har inte gått på nuvarande förskola speciellt länge så de har nog inte tillräcklig koll på honom för att initiera en utredning.

Det dagis han gick på innan har inte reagerat på att något skulle vara väldigt avvikande men de har sagt att han har svårt att vara still och ta det lugnt, att han är extremt smärttålig och ofta leker lite för hårdhänt och råkar göra illa de andra barnen och så.

Det vi har störst problem med är att sonen spårar ur så fort vi träffar andra människor (dock ej på dagis). Han blir extremt aktiv och springer omkring och är svår att få någon vettig kontakt med. Det är nu så pass jobbigt att vi drar oss för att ens träffa andra och andra har börjat reagera på att något inte står rätt till.

Han är också väldigt känslig för ljud och ljus, svårt att koncentrera sig, svårt för övergånger osv. Överlag så verkar han väldigt lätt bli överstimulerad av för mycket intryck.

Vi har gått några ggr hos en familjebehandlare som har berättat om sonen för de barnpsykologer och de rekommenderar oss att utreda honom men de kan inte själva initiera en sådan utredning så därför kommer jag nu höra av mig till BVC.
    Stackaren! Det låter ju som om han blir osäker på hur han ska bete sig bland andra. Klart att ni ska ha hjälp!

Ja i ert fall hade jag nog  också kontaktat BVC eller BUP. Förberedd er på att allt kan ta tid bara.  
  • Smultron81

Medusan: vi hade ju vart hos bvc psykolog innan dit jag gick för att,få råd om hur jag skulle hantera hans utbrott, men hon tyckte inte vi skulle göra nån utredning fastän hon träffat sonen och han titta inte på.henne, prata inte med henne och ville inte leka med henne. Tog ett uppehåll sen börja han skolan o inget blev bättre så kontaktade skolpsykologen. Men hon var ju helknäpp. Så då vände jag mig till bup istället. Ringde och fick berätta varför jag ville komma dit. Berättade om sonen och fick en tid. Sen blev det massa väntan.

Svar på tråden NP-utredningar