NP-utredningar
Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.
Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.
Nu är det klart och jag är hemma igen.
Hon fick diagnosen Aspergers syndrom och de tror att hon även kan ha ADD men det får man testa mer för när hon blir äldre. Vi gick noga igenom allt och vad som lett dem fram till detta.
Besöket kändes bra och jag vågar även hoppas på att sonen kommer in för utredning ganska snart.
Jag känner mig faktiskt lugn och inte alls så ledsen som jag trodde att jag skulle bli. Jag ser det som något positivt att vi nu vet mer om hur vi ska hjälpa henne.
På ADOS testet fick hon 11 poäng. De sa att om man har över 8 kvalificerar man för ett ausismliknande tillstånd, men för att klassas som autistisk ska man ha över 12 poäng.
Mamasnest: vad skönt att fått ett svar nu på allt. Nu vet man ju bättre hur man ska hjälpa dem.som du skriver. Tror det finns olka delar på adostestet. På det vi gjorde står det att över 8 är autism.
Har en 3,5 årig son som började sin utredning igår. Är glad att vi ska få hjälp så att han klarar vardagen på ett bra sätt, men samtidigt ledsen över våran situation, att behöva försvara hela tiden att "det är väl inge fel på han"
Mamasnest: moduler heter det, tror det finns tre olika och att det beror på hur gammal barnet är. Men är inte säker....
Vad skönt att ni fått veta, och att ni hade en bra genomgång.
Känslorna efter återlämningen var upp och ner för vår del, även då vi hade förväntat oss det resultat vi fick.
En bra bok jag läst på en kurs jag går heter "Om asperger syndrom" av Tony Atteood, om du inte redan har läst den. Väldigt intressant och med många bra tips för hur man kan hjälpa och underlätta och ta vara på styrkorna som finns hos de här barnen.
Hej!