• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • mady

Medusan, han låter som min J var när hon var liten.

Nu ringde vi Bup direkt och de tog emot och gansak fort men det är inte normal gång fick jag höra.

Lycka till!

Själv ska jag ringa bup nu och se om det går att skynda på

• Medusan

Tack för svar

Mamasnest

Jo det kan inte vara lätt för honom att känna att han misslyckas varenda gång vi träffar andra på middagar, kalas och liknande Vi funderar ofta på om det kanske är bättre att låta honom vara hemma för att slippa men då är vi rädda att han känner sig socialt utesluten istället så det är svårt att veta hur vi ska göra.

Angående hur lång tid det tar; är det inte vårdgarantin på 3 månader som gäller? Att man måste ha fått en första kontakt inom 3 månader? Hur lång tid tar hela utredningen?

Smultron 81

Vilken oseriös barnpsykolog ni verkar ha träffat. Det bästa vore ju om man kunde få en samtalskontakt på BUP så fort som möjligt så att de som är proffs på detta på riktigt får göra en första bedömning. Jag upplever inte att personal på BVC har så bra koll på sånt här och jag hoppar gärna över steget med BVC om det går.

Mady

Hur gammal var din J när hon var så här? Har det blivit bättre?

• Medusan

Läste att det ska finnas någon sida på nätet där man kan läsa om olika strategier/metoder (t.ex. utsläckning osv). Jag vill gärna ha en länk till den sidan så att jag kan läsa där

• Mamasnest

Medusan: Med vårdgarantin menas att man har rätt till vård, men det behöver inte vara i ens egen kommun. Väntetiden på vårt NP är 10 månader och om vi vill ha hjälp snabbare får vi åka till Uppsala, dvs 30 mil bort.

Jag tycker att det är viktigt med kontakter som består jag kommer inte att åka någonstans med min son utan väntar på vår tur.  

• Medusan
    Mamasnest

Ok, jag håller med dig om att det är viktigt att ha en kontakt nära. Jag ska försöka ta reda på hur lång kön är här i mellanskåne där jag bor. Tror att det blir Lund för oss.
  • Mamasnest
    Medusan skrev 2011-11-07 18:47:01 följande:
    Mamasnest

Ok, jag håller med dig om att det är viktigt att ha en kontakt nära. Jag ska försöka ta reda på hur lång kön är här i mellanskåne där jag bor. Tror att det blir Lund för oss.

En annan sak är att ligga på hela tiden, var obekväm! Jag har ju fått igenom att min son ska få gå före kön. Jag ringde chefen för psykiatri och tjatade till mig det.
  • Mamasnest

Imorgon bitti ska jag till föräldrastödsenheten för att gå igenom filmen vi spelade in med lillan, ska bli spännande. Jag tyckte att allt förflöt perfekt när de filmade så jag kan inte förstå vad de ska anmärka på faktiskt. Men jag blir säkert förvånad. Tungan ute

• mady

morr, i torsdags sökte jag chefen för bup som psykologen tyckte jag skulle göra. Tjänsteärende till 13. Jag ringer typ 13.01 gått för dagen åter månadg.

fredag kväll ringer dotterns läkare som lyssnade in och han skulle skicka ett brev där han påtalar vikten av att vi får snabb hjälp pga hennes fysiska hälsa.

Idag ringer jag igen och vill trycka på, tjänsteärende till 13 jag ringer fem över, vad tror ni jag får för svar?

Gått för dagen! Blir så trött

• Molly mus
    Mamasnest skrev 2011-11-07 20:16:19 följande:
    Imorgon bitti ska jag till föräldrastödsenheten för att gå igenom filmen vi spelade in med lillan, ska bli spännande. Jag tyckte att allt förflöt perfekt när de filmade så jag kan inte förstå vad de ska anmärka på faktiskt. Men jag blir säkert förvånad. Tungan ute

Vilket test gjort ni (om något)? vi gjorde Marschak Interacton Test häromveckan, och ska diskutera resultatet med vår psykolog nästa vecka. Då spelade vi in sonen och pappa, samt sonen och mig när vi gjorde olika uppgifter vid ett bord.
  • Mamasnest
    Molly mus skrev 2011-11-07 20:50:44 följande:

Vilket test gjort ni (om något)? vi gjorde Marschak Interacton Test häromveckan, och ska diskutera resultatet med vår psykolog nästa vecka. Då spelade vi in sonen och pappa, samt sonen och mig när vi gjorde olika uppgifter vid ett bord.

Jag vet inte vad det var, men jag och lillan spelade spel och la pussel.
Svar på tråden NP-utredningar