• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest
    mady skrev 2011-11-07 20:42:45 följande:

morr, i torsdags sökte jag chefen för bup som psykologen tyckte jag skulle göra. Tjänsteärende till 13. Jag ringer typ 13.01 gått för dagen åter månadg.

fredag kväll ringer dotterns läkare som lyssnade in och han skulle skicka ett brev där han påtalar vikten av att vi får snabb hjälp pga hennes fysiska hälsa.

Idag ringer jag igen och vill trycka på, tjänsteärende till 13 jag ringer fem över, vad tror ni jag får för svar?

Gått för dagen! Blir så trött

Argh!!! Man blir så irriterad!!! Jag försöker få tag i en gubbe på FK och samma sak händer varje gång jag ringer honom med!
  • Sousou

Hej,kan man hänga på här? Har en son på snart 10 år som varit överaktiv och våldsam i sina lekar sen dagistiden, och nu ställer detta till med stora problem i vardagen. Vi har tidigare gått på föräldrautbildning,pratat med olika socionomer o barnpsykolog. Tidigare har man ansett "han är pojke, pojkar är aktiva". Jovisst men något annat är det.. så efter att det nu eskalerat i skolan tog jag kontakt med bup o nu tänker vi verkligen fullfölja detta. Sonen ska genomgå ett "begåvningtest" av psykolog o läkare. Men ännu vet vi inte vem som kommer utreda skolans psykolog eller bups.

Kommer följa tråden, kram

• mady
    Sousou skrev 2011-11-07 22:20:10 följande:

Hej,kan man hänga på här? Har en son på snart 10 år som varit överaktiv och våldsam i sina lekar sen dagistiden, och nu ställer detta till med stora problem i vardagen. Vi har tidigare gått på föräldrautbildning,pratat med olika socionomer o barnpsykolog. Tidigare har man ansett "han är pojke, pojkar är aktiva". Jovisst men något annat är det.. så efter att det nu eskalerat i skolan tog jag kontakt med bup o nu tänker vi verkligen fullfölja detta. Sonen ska genomgå ett "begåvningtest" av psykolog o läkare. Men ännu vet vi inte vem som kommer utreda skolans psykolog eller bups.

Fy vilka irriterande personer som slänger ur sig saker som att pojkar är så etc.

Vi möts lite av samma från skolan men tvärs om de ser inte min dotters hyperaktivitet för att den inte är den vanliga röja runt varianten utan snurrar pennor, flätar hår, sparkar i bordet, går ärenden etc

Som jag förstått det så gör inte skolans psykologer utredningar utan en grund som skickas med remiss eller kan ingå i de andras utredningsarbete.

Lycka till och hoppas ni snart får hjälp

• Mamasnest
    Sousou skrev 2011-11-07 22:20:10 följande:

Ja fy vilka fördommar om pojkar! Det är just sådana saker som gör att man missar att hjälpa hyperaktiva/passiva barn.

Stanna gärna kvar hos oss, och hoppas att ni får bra hjälp!  
  • Mamasnest

Nu ska ni få höra! Jag har närt en "Rain-man" vid min barm! Skrattande Skämt å sido...

Jag var ju på Föräldrastödsenheten idag och gick igenom filmen där jag och lillan pusslar. Det visade sig att hon läste in varje pusselbit och la pusslet i huvudet, och detta på nolltid. Förvånad Man kunde tydligt se detta för hon hade fullständig koll på varje bit, även när hennes blick var vänd åt ett annat håll. Tex så säger jag vid ett tillfälle att ingen av mina bitar passar (hon hade delat upp hälften av bitarna var till oss). När jag säger detta sitter hon och tittar på locket för att se hur bilden ser ut. Snabbt säger hon "den där biten passar här" och vänder sig om, tar min bit och lägger den på rätt plats.

Behandlaren förklarade att det är pga sådana här saker som det blir jobbigt för lillan, tänk er själva att ha så där mycket information i huvudet när man gör en sådan enkel sak som att lägga pussel! 

Även om jag förstår att det blir jobbigt för lillan så var det ändå rätt coolt. Tungan ute       

• mady
    Mamasnest skrev 2011-11-08 11:10:14 följande:
    Nu ska ni få höra! Jag har närt en "Rain-man" vid min barm! Skrattande Skämt å sido...

Jag var ju på Föräldrastödsenheten idag och gick igenom filmen där jag och lillan pusslar. Det visade sig att hon läste in varje pusselbit och la pusslet i huvudet, och detta på nolltid. Förvånad Man kunde tydligt se detta för hon hade fullständig koll på varje bit, även när hennes blick var vänd åt ett annat håll. Tex så säger jag vid ett tillfälle att ingen av mina bitar passar (hon hade delat upp hälften av bitarna var till oss). När jag säger detta sitter hon och tittar på locket för att se hur bilden ser ut. Snabbt säger hon "den där biten passar här" och vänder sig om, tar min bit och lägger den på rätt plats.

Behandlaren förklarade att det är pga sådana här saker som det blir jobbigt för lillan, tänk er själva att ha så där mycket information i huvudet när man gör en sådan enkel sak som att lägga pussel! 

Även om jag förstår att det blir jobbigt för lillan så var det ändå rätt coolt. Tungan ute       

en blivande proffessor!

Vad sa de mer?

• Mamasnest
    mady skrev 2011-11-08 11:15:42 följande:

en blivande proffessor!

Vad sa de mer?

De sa att jag gjorde så bra i att bekräfta henne hela tiden, hon mådde så himla bra av det sa de. Att jag typ sa "är det din tur nu?" "titta katten jansson" eller liknande. Att jag bekräftade att jag förstod vad hon tänkte.

De menade att det är jättejobbigt för lillan för att hon inte känner att hon förstår andra och att de inte förstår henne. Genom att bekräfta saker som hon också tänkte och kände fick jag henne att må bra.

Jag tog också upp en sak som jag funderat på. Om det kommer fram någon till oss och frågar lillan något så svarar hon aldrig. Hon vänder sig istället mot mig och stämningen blir obekväm. Jag brukar då fråga lillan själv samma sak eftersom jag vet att hon svarar mig och nu frågade jag om detta var rätt. Behandlaren tyckte att jag istället ska svara åt lillan för att frigöra henne från detta krav, som annars blir jättejobbigt för henne. Om jag svarar åt henne utan att fråga henne visar jag också lillan att jag förstått att det är jobbigt för henne.

Så himla skönt att ha ett ställe där man kan ställa alla sina frågor.        
  • Ronjami

Apropå fördomar om att pojkar är aktiva och våldsamma i sina lekar etc så tycker jag även att min dotter fått lida av det fast åt andra hållet. Så fort hon knuffat, blivit arg etc så har det blivit ett jäkla hallå. Tror inte alls det hade blivit lika uppmärksammat om hon varit pojke.

Det måste vara underbart att få bekräftelse på att man gör rätt och även få lite positiva förklaringar varför barnet uppför sig på ett visst sätt. Känner att mycket av det input man får i skolan bara är negativ och problematiserande.

• Sousou
    mady skrev 2011-11-08 09:49:48 följande:

Fy vilka irriterande personer som slänger ur sig saker som att pojkar är så etc.

Vi möts lite av samma från skolan men tvärs om de ser inte min dotters hyperaktivitet för att den inte är den vanliga röja runt varianten utan snurrar pennor, flätar hår, sparkar i bordet, går ärenden etc

Som jag förstått det så gör inte skolans psykologer utredningar utan en grund som skickas med remiss eller kan ingå i de andras utredningsarbete.

Lycka till och hoppas ni snart får hjälp

Ja nu efteråt tycker man det verkar vara lite fördomasfullt om pojkar. Du har rätt skolans psykolog ska göra en s.k basuntredning sen brukar bup ta över men i min sons fall så kanske bup får göra allt från grunden. Har inte läst tråden så noga, hur gammal är din flicka mady?

Lycka till ni med!  
  • Sousou
    Mamasnest skrev 2011-11-08 11:05:02 följande:
    Ja fy vilka fördommar om pojkar! Det är just sådana saker som gör att man missar att hjälpa hyperaktiva/passiva barn.

Stanna gärna kvar hos oss, och hoppas att ni får bra hjälp!  
    Tack, det värmer att andra bryr sig:)
Svar på tråden NP-utredningar