NP-utredningar
Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.
Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.
morr, i torsdags sökte jag chefen för bup som psykologen tyckte jag skulle göra. Tjänsteärende till 13. Jag ringer typ 13.01 gått för dagen åter månadg.
fredag kväll ringer dotterns läkare som lyssnade in och han skulle skicka ett brev där han påtalar vikten av att vi får snabb hjälp pga hennes fysiska hälsa.
Idag ringer jag igen och vill trycka på, tjänsteärende till 13 jag ringer fem över, vad tror ni jag får för svar?
Gått för dagen! Blir så trött
Hej,kan man hänga på här? Har en son på snart 10 år som varit överaktiv och våldsam i sina lekar sen dagistiden, och nu ställer detta till med stora problem i vardagen. Vi har tidigare gått på föräldrautbildning,pratat med olika socionomer o barnpsykolog. Tidigare har man ansett "han är pojke, pojkar är aktiva". Jovisst men något annat är det.. så efter att det nu eskalerat i skolan tog jag kontakt med bup o nu tänker vi verkligen fullfölja detta. Sonen ska genomgå ett "begåvningtest" av psykolog o läkare. Men ännu vet vi inte vem som kommer utreda skolans psykolog eller bups.
Kommer följa tråden, kram
Hej,kan man hänga på här? Har en son på snart 10 år som varit överaktiv och våldsam i sina lekar sen dagistiden, och nu ställer detta till med stora problem i vardagen. Vi har tidigare gått på föräldrautbildning,pratat med olika socionomer o barnpsykolog. Tidigare har man ansett "han är pojke, pojkar är aktiva". Jovisst men något annat är det.. så efter att det nu eskalerat i skolan tog jag kontakt med bup o nu tänker vi verkligen fullfölja detta. Sonen ska genomgå ett "begåvningtest" av psykolog o läkare. Men ännu vet vi inte vem som kommer utreda skolans psykolog eller bups.
Fy vilka irriterande personer som slänger ur sig saker som att pojkar är så etc.
Vi möts lite av samma från skolan men tvärs om de ser inte min dotters hyperaktivitet för att den inte är den vanliga röja runt varianten utan snurrar pennor, flätar hår, sparkar i bordet, går ärenden etc
Som jag förstått det så gör inte skolans psykologer utredningar utan en grund som skickas med remiss eller kan ingå i de andras utredningsarbete.
Lycka till och hoppas ni snart får hjälp
Nu ska ni få höra! Jag har närt en "Rain-man" vid min barm!
Skämt å sido...
Jag var ju på Föräldrastödsenheten idag och gick igenom filmen där jag och lillan pusslar. Det visade sig att hon läste in varje pusselbit och la pusslet i huvudet, och detta på nolltid.
Man kunde tydligt se detta för hon hade fullständig koll på varje bit, även när hennes blick var vänd åt ett annat håll. Tex så säger jag vid ett tillfälle att ingen av mina bitar passar (hon hade delat upp hälften av bitarna var till oss). När jag säger detta sitter hon och tittar på locket för att se hur bilden ser ut. Snabbt säger hon "den där biten passar här" och vänder sig om, tar min bit och lägger den på rätt plats.
Behandlaren förklarade att det är pga sådana här saker som det blir jobbigt för lillan, tänk er själva att ha så där mycket information i huvudet när man gör en sådan enkel sak som att lägga pussel!
Även om jag förstår att det blir jobbigt för lillan så var det ändå rätt coolt.
Skämt å sido...
Man kunde tydligt se detta för hon hade fullständig koll på varje bit, även när hennes blick var vänd åt ett annat håll. Tex så säger jag vid ett tillfälle att ingen av mina bitar passar (hon hade delat upp hälften av bitarna var till oss). När jag säger detta sitter hon och tittar på locket för att se hur bilden ser ut. Snabbt säger hon "den där biten passar här" och vänder sig om, tar min bit och lägger den på rätt plats.
en blivande proffessor!
Vad sa de mer?
en blivande proffessor!
Vad sa de mer?
Apropå fördomar om att pojkar är aktiva och våldsamma i sina lekar etc så tycker jag även att min dotter fått lida av det fast åt andra hållet. Så fort hon knuffat, blivit arg etc så har det blivit ett jäkla hallå. Tror inte alls det hade blivit lika uppmärksammat om hon varit pojke.
Det måste vara underbart att få bekräftelse på att man gör rätt och även få lite positiva förklaringar varför barnet uppför sig på ett visst sätt. Känner att mycket av det input man får i skolan bara är negativ och problematiserande.
Fy vilka irriterande personer som slänger ur sig saker som att pojkar är så etc.
Vi möts lite av samma från skolan men tvärs om de ser inte min dotters hyperaktivitet för att den inte är den vanliga röja runt varianten utan snurrar pennor, flätar hår, sparkar i bordet, går ärenden etc
Som jag förstått det så gör inte skolans psykologer utredningar utan en grund som skickas med remiss eller kan ingå i de andras utredningsarbete.
Lycka till och hoppas ni snart får hjälp