• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • sirisdotter

Hörde i helgen på en konferens att skolpengen varje barn numera har räcker inte till insats av resurser.   Det leder till att rektorer  låter barn som skulle behöva  särskilt stöd  hanka sig fram i väntan på att de tar sig igenom denna rektors stadium....

• Ronjami

Smultron81, helt otroligt att dom inte löser situationen direkt då han faktiskt har en klar diagnos! Man blir så trött..
    Jag har haft möten, pressat och krävt och därför, endast därför har skolan tillsatt en extraresurs som min dotter får hjälp av då hon behöver. Jag har metodiskt INTE lyssnat på skolans gnäll om skolpeng, reurser etc eftersom det är skolans skyldighet att ge det stöd som krävs oavsett om det finns diagnos. Jag är förvånad över hur dåligt specpedagoger, rektor och lärare är på att koordinera ansökningar och åtgärdsplaner och har därför varit på dom som en igel så dom får med all information i tid till utbildningsförvaltningen (hela åtgärdsplanen var i princip skriven av mig själv). Nu hoppas jag bara att det blir en dedikerad resurs nästa år så man kan slappna av. Tycker skolan och bup borde samarbeta direkt iställer för att föräldrarna ska behöva kämpa för att saker och ting ska hända. Känns som man har ett jobb på sidan om liksom, är helt slut...

• Ronjami
    sirisdotter skrev 2011-10-30 20:51:04 följande:
    Hörde i helgen på en konferens att skolpengen varje barn numera har räcker inte till insats av resurser.   Det leder till att rektorer  låter barn som skulle behöva  särskilt stöd  hanka sig fram i väntan på att de tar sig igenom denna rektors stadium....
    Det enda som hjälper är att bli en parent from hell...
  • Mamasnest
    Ronjami skrev 2011-10-30 21:09:11 följande:
    Det enda som hjälper är att bli en parent from hell...
    Ha ha, där är jag i alla fall redan! Chefen för psykiatri ringer tillbaka till mig på onsdag när jag har träffat teamet på NP, om de inte låter oss gå före kön skulle hon försöka hjälpa mig på annat sätt.
  • Mamasnest

Jag går som på nålar här hemma, imorgon får jag ju resultatet från utredningen. Undra hur man reagerar?! Det kanske blir jobbigare än man tror nu. Jag tycker ju att jag är förberedd, men det vet man ju aldrig.
    Kl 11 imorgon vet jag...

• katja74

Förstår känslan... Hur lång tid är det från det att utredningen var klar? Lycka till imorgon. Eller vad man ska säga.

• Smultron81

Ja det är väl det man får vara. Bara så tröttsamt att man bara inte kan få nåt utan tjafs o tjat. Ska ta tag i det igen när lovet är över. Nu ska jag ta itu med vårdbidragsansökan och lite annat. Läkaren Har Tom skrivit att han behöver en annan sorts pedagogik för att kunna ta till sig det i skolan liksom. Undra hur man söker specialskola, är det vanliga läppen om byte av skola till annan kommun!? Mamasnest: jag tyckte det mest var skönt att få det bekräftat det man trott. Hoppas det bra imorgon, du får berätta sen! Kram

• mady
    Mamasnest skrev 2011-10-31 13:07:22 följande:
    Jag går som på nålar här hemma, imorgon får jag ju resultatet från utredningen. Undra hur man reagerar?! Det kanske blir jobbigare än man tror nu. Jag tycker ju att jag är förberedd, men det vet man ju aldrig.
    Kl 11 imorgon vet jag...

Lycka till!

Själv ska jag ringa och försöka trycka på i morgon för nu är situationen KAOS!

• Mamasnest

Tack för ert stöd, nu tar jag barnen och åker till barnvakten. Tänk på mig om en timme!

Vår utredning startade i mitten av september tror jag att det var och sista besöket var för 2 veckor sedan.

Svar på tråden NP-utredningar