• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-22 18:14:55 följande:
    Tack! Problemet verkar vara att ingen vet hur det ska skötas ( tjatar för jag bryr mig om er) Hjärtfrekvens och näsben är värt att kolla. Och stort lycka till, det är härligt att få se sin lilla bebis. Efter de två ulen som vi gjorde 12+3 så kunde jag känna bebis eftersom jag fått se precis hur den låg och rörde dig. Känner fortfarande, är omföderska så det är kanske skillnad då. Kram
    Åh, vad härligt att kunna känna lill*n..
    Det här är ju första gången för mig, så jag tippar på att det kan ta längre tid!
    Hoppas allt går fint och smidigt imorgon! Ska passa på att fråga om CMV också, eftersom vi är på Centrum för Fostermedicin, så de kanske har lite mer koll!
    (är också ganska tjatig.. Men, mest för att jag själv inte hade en aaaning om att det här viruset fanns, eller riskerna med det, och gärna vill veta hur man tacklar det! Kanske kan hjälpa någon annan som jobbar i omsorgen eller med barn också!)
  • Mamaobabba
    Moa Li skrev 2011-11-22 18:26:42 följande:
    Idag är jag i vecka 12 Drömmer ... köpt en kombibil. Haha.
    Haha! Grattis!
    Det gjorde vi förra gången jag var gravid.. Och vi behöll den fastän det inte blev någon bebbe då.. Så nu är vi redan stadda!
  • Moa Li

Mamaobabba: Ja, så vi tänkte med. Tillfället dök upp lägligt, så bara slå till.

• Mrs Igelkott
    Mamaobabba skrev 2011-11-22 10:28:02 följande:
    Önskar att det bara var ett förkylningsvirus, för såna oroar mig inte alls.. Är tokförkyld nu och det gör mig inget.

CMV är en herpesinfektion som kan orsaka grava missbildningar, utvecklingsstörning, syn- och hörselnedsättningar, förstorade organ (ex, hjärta, mjälte, lever) och förkalkningar.

Är en väldigt vanlig infektion speciellt hos småbarn och de flesta märker inte ens att de har den.
    Men, om den drabbar immunsvaga eller gravida kan det ge allvarliga komplikationer, speciellt tidigt i graviditeten.
    Min kompis blev smittad i nionde månaden och hennes dotter var svårt sjuk i 3 år!!
    Och hon har fortfarande (7 år gammal) andningssvårigheter pga CMV-viruset.

Får man en primärinfektion är det 50% risk att överföra det till fostret som sen lider 15-30% risk för skador av olika grad, och det finns inget man kan göra om man har blivit smittad och heller inget vaccin..

Så, nej.. Det är inte ett vanligt förkylningsvirus jag nojjar för! (därav länken..)

Hoppas ni mår bra, allesamman!

Ylva: Åh, nej!! Superledsen för er skull! Många varma kramar!! Hjärta
    Det var inte meningen att förringa din oro eller att säga att det inte var allvarligt, jag ville bara försöka lindra din oro. Förlåt.
  • Mamaobabba

Samma här, MoaLi!
    Härligt med kombi. Man får ju plats med så mycket!
    Hur mår du annars?

Själv har jag tydligen falsk Ichias.. Hurra! Dags att kontakta en sjukgymnast, alltså..

Och jag har iaf fått igen att få göra blodprover för att kolla CMV-virus.. (Vanliga symptom om fostret smittas är varierande grader av utvecklingsstörning, autism, CP, epilepsi, dövhet och ibland synnedsättning. Symptomen kan förekomma dels i olika kombinationer, dels som enskild funktionsnedsättning. Om infektionen inträffat tidigt under graviditeten blir skadorna på fostrets hjärna större. Av 80–85% som smittats under graviditeten, men som inte har några symptom vid födseln, kan några procent senare få en hörselnedsättning.
    Om man får primärinfektion är det 50% risk att fostret smittas och 15-30% risk att det skadas av viruset..)
    Även om det inte är lätt när MVC hänvisar mig till infektionskliniken och de hänvisar mig tillbaka till MVC.. Obestämd
    Snurrigt värre!
    Nåja, det kan väl bara bli bättre nu!!

• 7feb

Mammaobabba, hoppas ni får svar på allt i morgon, det är tufft att oroa sig. Kram Ha ha ni är galna som köper bilar!! Kram

• Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-22 18:50:55 följande:
    Mammaobabba, hoppas ni får svar på allt i morgon, det är tufft att oroa sig. Kram Ha ha ni är galna som köper bilar!! Kram
    Ja, vi hoppas på det bästa! Trött på att vara såhär hönsig och orolig HEEELA tiden.. Kan räcka med lite då och då!

Kram på er!! Hjärta
  • Mamaobabba
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-22 18:44:41 följande:
    Det var inte meningen att förringa din oro eller att säga att det inte var allvarligt, jag ville bara försöka lindra din oro. Förlåt.
    Ingen fara.. jag är bara stressad kring allt och har haft en frustrerad dag och blivit bollad hit och dit! Nog jag som har taggarna utåt! Förlåt MIG!
    Jag förstår att du bara ville väl.
    KRAM!
  • Moa Li

7 feb. Haha, ja, känns ju lite knäppt. Men tillfället dök upp. Ingen ny, men 11 år nyare än den vi hade -  riktigt lyxig med servo, ac och krockkuddar. Skrattande

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF