• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Moa Li

Hej

Turitella och igelkott:  Jag tycker det är bättre att lägga infon i början, så inte varje meddelande blir så långt. Vill ju inte missa någonting viktigt i tråden.

Idag har vi köpt en kombibil. Hehe, ett steg i rätt riktning, antar jag. Hoppas nu allt ser bra ut på ul i vecka 13.

Kram Moa Li

• Mamaobabba
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-20 14:18:36 följande:
    Fattar att det är är jobbig att arbeta med barn just nu, det är ju verkligen förkylningstider - men sedan brukar ju vuxna som jobbar med barn vara mycket mer immuna än andra pga att "de redan har haft allt" =)
    Hoppas du lyckas hitta lite lugn!
    Hera78 skrev 2011-11-18 17:27:49 följande:
    Hej igen flickor, nu är vi ett steg närmre vår sommarbebis Skrattande
     Vi har gjort vårt första IVF och jag kan inte sluta le, det här är helt j*vla underbart! Nu håller vi alla tummar och tår för att det håller sig hela vägen till slutet av juli! Skrattande
    Önskar att det bara var ett förkylningsvirus, för såna oroar mig inte alls.. Är tokförkyld nu och det gör mig inget.

CMV är en herpesinfektion som kan orsaka grava missbildningar, utvecklingsstörning, syn- och hörselnedsättningar, förstorade organ (ex, hjärta, mjälte, lever) och förkalkningar.

Är en väldigt vanlig infektion speciellt hos småbarn och de flesta märker inte ens att de har den.
    Men, om den drabbar immunsvaga eller gravida kan det ge allvarliga komplikationer, speciellt tidigt i graviditeten.
    Min kompis blev smittad i nionde månaden och hennes dotter var svårt sjuk i 3 år!!
    Och hon har fortfarande (7 år gammal) andningssvårigheter pga CMV-viruset.

Får man en primärinfektion är det 50% risk att överföra det till fostret som sen lider 15-30% risk för skador av olika grad, och det finns inget man kan göra om man har blivit smittad och heller inget vaccin..

Så, nej.. Det är inte ett vanligt förkylningsvirus jag nojjar för! (därav länken..)

Hoppas ni mår bra, allesamman!

Ylva: Åh, nej!! Superledsen för er skull! Många varma kramar!! Hjärta
  • Mamaobabba

Åh, och förresten har vi KUB imorgon! Spännande!! Och nervööööst..
    Hoppas allt är bra "därinne"!

• 7feb

Kom ihåg att blodvärde på kuber inte säger något om man gjort IVF.

• Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-22 10:59:59 följande:
    Kom ihåg att blodvärde på kuber inte säger något om man gjort IVF.
    Jag ska komma ihåg att informera dem om att jag gjort IVF, vill ju inte ha samma upplevelse som du. Är ju på KS på Huddinge så de ska ha koll!
    (Gjorde IVF på samma sjukhus, men på en annan avdelning)

Är supernervös och känner att jag litegranna skjuter upp en massa saker till "efter KUB"..
    Phiiu. Hoppas nu att allt ska gå bra!

Hur mår du nu, 7feb? Har ni bestämt hur ni ska göra med ev. anmälan kring behandlingen efter KUB?
  • 7feb

Även om du säger att ni gjort IVF finns det ingen formel på att räkna ut det. Samma som vid tvilling graviditet därför gör man NUPP på de som väntar tvillingar. Nej vi har inte bestämt oss ännu, har blivit erbjudna nytt ul på torsdag för att vidare se så att bebisen är frisk. Jag känner starkt för att få ut informationen och försöker vända mig till kliniker och människor att införa NUPP på IVF graviditeter. Gå på bebisens nackspalt i morgon, be dem kolla efter näsben också. Du kan få falska goda resultat med på blodvärdet. Lycka till!

• Belfen

Men om man gjorde ett FET i normal cykel? Fast då kanske det inte räknas som IVF?
    Jag gjorde det helt ostimulerat, så då borde det ha stämt med vårt KUB?

Någon som vet? 

• 7feb

Det är hormonerna som ställer till det, så det borde stämt. Jag är dock ingen läkare( fast de verkar inte veta mer)

• Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-22 16:39:42 följande:
    Även om du säger att ni gjort IVF finns det ingen formel på att räkna ut det. Samma som vid tvilling graviditet därför gör man NUPP på de som väntar tvillingar. Nej vi har inte bestämt oss ännu, har blivit erbjudna nytt ul på torsdag för att vidare se så att bebisen är frisk. Jag känner starkt för att få ut informationen och försöker vända mig till kliniker och människor att införa NUPP på IVF graviditeter. Gå på bebisens nackspalt i morgon, be dem kolla efter näsben också. Du kan få falska goda resultat med på blodvärdet. Lycka till!
    Ja, jag informerar dem, så vet de säkert hur det hela ska skötas! Annars vet jag ju vad jag ska fråga om!

Det här med att "veta mer än läkaren" känns väldigt bekant. Sjukt frustrerad kring det här med CMV-viruset och få info om hur man ska agera osv.
    Vänt mig till MVC som ber mig vända mig till infektionsklinik, som ber mig vända mig till MVC.. Suck!
    Och så försöker alla bara ge mig samma information som de redan givit mig och som jag själv hade kollat upp innan. Och ingen kan ge ett ordentligt svar om något.
    Nåja, får se vad de säger efter blodproverna. Kanske har de hunnit läsa på då..

Hoppas att nästa UL visar att eran krabat mår fint!! Hjärta
    Och du är stark som jobbar för att få ut informationen!! Jätteviktigt juh! Heja, heja!
  • 7feb

Tack! Problemet verkar vara att ingen vet hur det ska skötas ( tjatar för jag bryr mig om er) Hjärtfrekvens och näsben är värt att kolla. Och stort lycka till, det är härligt att få se sin lilla bebis. Efter de två ulen som vi gjorde 12+3 så kunde jag känna bebis eftersom jag fått se precis hur den låg och rörde dig. Känner fortfarande, är omföderska så det är kanske skillnad då. Kram

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF