• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Mrs Igelkott
    Mamaobabba skrev 2011-11-22 18:54:21 följande:
    Ingen fara.. jag är bara stressad kring allt och har haft en frustrerad dag och blivit bollad hit och dit! Nog jag som har taggarna utåt! Förlåt MIG!
    Jag förstår att du bara ville väl.
    KRAM!
    Fint =) Kram tillbaka! Hoppas så att ni får bra svar imorgon och bra av dig att du orkat stå på dig om viruset!

Själv har jag VUL imorgon, på dag 8+0. Har sett fram emot detta så mycket, räknat dagar och veckor, men nu vill jag knappt tänka på det för jag är så rädd att det inte skall se bra ut...
    Idag på lunchen höll jag min kompis fantastiska tvåmånadersbebis och började gråta, vill ju så gärna detta och för första gången känns det verkligen inom räckhåll! Jag har ju börjat hoppas och tro så mycket! Så nu känns det mest som att jag vill få undersökningen "överstökad". Men förhoppningsvis så blir det ju en glädjestund =)
    Moa Li skrev 2011-11-22 18:26:42 följande:
    Idag är jag i vecka 12 Drömmer ... köpt en kombibil. Haha.
    Kul, grattis till kombin och den heliga veckan 12! =)

KRAM allihopa!
  • Mamaobabba
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-22 19:12:57 följande:
    Fint =) Kram tillbaka! Hoppas så att ni får bra svar imorgon och bra av dig att du orkat stå på dig om viruset!

Själv har jag VUL imorgon, på dag 8+0. Har sett fram emot detta så mycket, räknat dagar och veckor, men nu vill jag knappt tänka på det för jag är så rädd att det inte skall se bra ut...
    Idag på lunchen höll jag min kompis fantastiska tvåmånadersbebis och började gråta, vill ju så gärna detta och för första gången känns det verkligen inom räckhåll! Jag har ju börjat hoppas och tro så mycket! Så nu känns det mest som att jag vill få undersökningen "överstökad". Men förhoppningsvis så blir det ju en glädjestund =)
    Moa Li skrev 2011-11-22 18:26:42 följande:
    Idag är jag i vecka 12 Drömmer ... köpt en kombibil. Haha.
    Kul, grattis till kombin och den heliga veckan 12! =)

KRAM allihopa!
    Åh!! Vad spännande! Hoppas verkligen att det ser bra ut! Ska tänka på er och hålla tummarna!! Hjärta
    Och det där med folks underbara bäbisar! ..suck. Ja.. längtan är ju såå stor!!

Är f.ö i v. 13 nu, kom jag på (12+1 idag! ) Men.. att bli offentlig får nog vänta till efter KUB, hoppas på att kunna trappa ner på nojjandet då!

KRAM!
  • 7feb

Håller tummarna Igelkott inför morgondagen! Vi köpte oxå ny bil när vi ick barn, fast han var ett år då:) du kommer vara nöjd över en trygg bil när du sättet din bebis där. På tå dagar har 4 pers som jag känner fått sina bebisar, jag längtar nästan så det känns olidligt till maj. Nåja fjärde månaden i morgon ( v.16) Kram

• moii
    7feb skrev 2011-11-22 17:26:42 följande:
    Det är hormonerna som ställer till det, så det borde stämt. Jag är dock ingen läkare( fast de verkar inte veta mer)
    fast det ser ju olika ut som vi diskuterat tidigare, mina läkare har varit mycket medvetna och tagit hänsyn till ivf i kub-testet och beräknat utifrån det )
  • Mamaobabba
    moii skrev 2011-11-22 21:26:30 följande:
    fast det ser ju olika ut som vi diskuterat tidigare, mina läkare har varit mycket medvetna och tagit hänsyn till ivf i kub-testet och beräknat utifrån det )
    Och visst gjorde du på KS i Huddinge, eller har jag inbillat mig det? Drömmer
    (hyser hopp om att det ska bli så bra som möjligt det här! )
  • moii
    Mamaobabba skrev 2011-11-22 17:56:39 följande:
    Ja, jag informerar dem, så vet de säkert hur det hela ska skötas! Annars vet jag ju vad jag ska fråga om!

Det här med att "veta mer än läkaren" känns väldigt bekant. Sjukt frustrerad kring det här med CMV-viruset och få info om hur man ska agera osv.
    Vänt mig till MVC som ber mig vända mig till infektionsklinik, som ber mig vända mig till MVC.. Suck!
    Och så försöker alla bara ge mig samma information som de redan givit mig och som jag själv hade kollat upp innan. Och ingen kan ge ett ordentligt svar om något.
    Nåja, får se vad de säger efter blodproverna. Kanske har de hunnit läsa på då..

Hoppas att nästa UL visar att eran krabat mår fint!! Hjärta
    Och du är stark som jobbar för att få ut informationen!! Jätteviktigt juh! Heja, heja!
    jag har gjort KUB på Huddinge, de visste hur de skulle räkna är man gjort ivf :)
  • Mamaobabba
    moii skrev 2011-11-22 21:29:55 följande:
    jag har gjort KUB på Huddinge, de visste hur de skulle räkna är man gjort ivf :)
    Pööörfekt!
  • moii
    Mamaobabba skrev 2011-11-22 21:29:50 följande:
    Och visst gjorde du på KS i Huddinge, eller har jag inbillat mig det? Drömmer
    (hyser hopp om att det ska bli så bra som möjligt det här! )
    jo jag gjorde på Huddinge och så som jag uppfattade det ( men så klart är det bara min uppfattning) så sa de att det togs hänsyn till ivf i beräkningen att datorn hade det som en "formel" när den räknade på risken med blodprov + ultraljudsvärden osv.

Men visst skulle jag kunna ha förstått det fel men jag tror inte det eftersom jag är rätt så omständlig och varit extra noggrann med detta eftersom min ivf-klinik berättat om att man måste tala om att man gjort ivf när man gör kub så att det blir rätt. Och kanske lite också för att jag varit extra nojjig över missbildningar pga cytoteken..

Men som 7 feb säger, många gånger vet man ju mer än läkarna och det är ju ganska jobbigt för oss.

Jag tror förresten att jag kände bebisen när jag låg vaken i natt. det fladdrade lite som fjärilsvingar eller som att någon nuddade insidan av huden med fingertopparna, jag vet inte säkert men jag tror verkligen att det var bebisen.
  • Mamaobabba
    moii skrev 2011-11-22 21:37:44 följande:
    jo jag gjorde på Huddinge och så som jag uppfattade det ( men så klart är det bara min uppfattning) så sa de att det togs hänsyn till ivf i beräkningen att datorn hade det som en "formel" när den räknade på risken med blodprov + ultraljudsvärden osv.

Men visst skulle jag kunna ha förstått det fel men jag tror inte det eftersom jag är rätt så omständlig och varit extra noggrann med detta eftersom min ivf-klinik berättat om att man måste tala om att man gjort ivf när man gör kub så att det blir rätt. Och kanske lite också för att jag varit extra nojjig över missbildningar pga cytoteken..

Men som 7 feb säger, många gånger vet man ju mer än läkarna och det är ju ganska jobbigt för oss.

Jag tror förresten att jag kände bebisen när jag låg vaken i natt. det fladdrade lite som fjärilsvingar eller som att någon nuddade insidan av huden med fingertopparna, jag vet inte säkert men jag tror verkligen att det var bebisen.
    Jamen, då hoppas vi att du uppfattade det hela rätt iaf! Det märker jag ju, om inte annat imorgon!

Åh!! Vad härligt att känna bebben!! Hjärta
    Längtar efter att göra det, jag med..
    Har haft lite problem med magen senaste dagarna.. så, jag skulle nog inte märka någon skillnad på bebis eller andra "rörelser" därinne.. Obestämd
    Nu verkar magen iofs vara gladare igen, så kanske, kanske man kan känna en liten vink från insidan!
  • 7feb

Moi jag misstror inte dig eller din fakta jag vidareförmedlar den som jag fått. Och lika viktigt att veta att din klinik har tagit hänsyn till IVF så är det viktigt att de läkare jag pratat med påstår att man inte vet hur man ska göra den beräkni gen och det är därför man gör NUPP på tvillinggraviditer, varför har de inte kommit på samma formel för de graviditeterna så man kan göra kub om man väntar tvillingar. Jag är skeptiskt. Viktigt att ha med sig vad som sagts till alla och eget vett. Lycka till iaf

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF