• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Turitella
    Julia82 skrev 2011-11-20 12:36:43 följande:
    Turitella, Gud va härligt med Thailand!! Vi funderar på att åka dit två veckor i januari, när jag (förhoppningsvis!!!) är i v 18-20. Vilken vecka är du i nu? Jag känner mig lite osäker än, så vi har inte bestämt oss. När man tänker på konstiga baciller, sjukdomar och allt annat "farligt" som kan ställa till det för min graviditet. Egentligen är det jättefjantigt, jag har varit i Thailand två gånger innan och aldrig blivit det minsta dålig, men jag är så nojig och rädd över att nått hemskt ska hända min lilla stjärna i magen. Men jag tror egentligen inte att det ska vara nån fara att resa.

Jag hoppas att ni har en underbar resa och att vädret är bra :) Kram
    Vi är vana Thailandresenärer då vi har lägenhet här nere och brukar åka minst två gånger per säsong. Den här vändan är vi nere tre veckor. Helt underbart! Jag säger ÅK! Men är nog lite partisk.
    Jag gick in i vecka 18 i måndags, så jag kommer vara här mellan vecka 17-19. Har aldrig heller blivit dålig här nere och vi brukar äta från de mest primitiva vagnarna nere på beachen. Den här resan har jag såklart varit mer försiktig och tänkt mig för var vi äter.
    Rådfrågade min barnmorska innan vi bokade resan och hon sa var försiktig med råa grönsaker. Sallad och sånt ska vara ordentligt sköljt. Frukt - skala allting. Se till så maten är ordentligt tillagad och varm. Skaldjur är ingen fara, färsk, nygjord sushi - mums! Jag har ätit det mesta. Thailändarna är ju så duktiga på att laga mat!
    Sen är jag jättenoga med handhygienen, men det är jag alltid. Har alltid antibaktriella wipes i väskan innan vi äter.
    Sen ska man väl vara försiktig med urinvägsinfektioner. Jag som har lätt och få det utan att vara gravid ser till att byta blöta badkläder på en gång.
    Sen tipsade barnmorskan om stödstrumpor den långa flygresan och se till så du är ordentligt försäkrad om det, gud förbjude, skulle hända någonting här nere och du skulle behöva uppsöka läkarvård. Jag tog en tilläggsförsäkring hos mitt försäkringsbolag som heter resa-någonting.
    Sen måste jag bara säga att jag inte är ett dugg orolig om man skulle behöva hjälp av sjukvården här nere. De är duktigare än vad vi västerlänningar tror. Thailändare väntar ju också barn och skulle jag få missfall så kan man ändå ingenting göra. Lika lite här som med svensk sjukvård.
    En härlig resa, med avslappning och må bra, bland ett härligt folk i ett underbart land gör bara att man mår super!
  • Turitella

Tjejer, titta i trådstarten!
    Gjorde som jag sett många andra trådar gör, jag ordnade med en ny tråd för vår BF-lista till vilken jag la en länk i vår trådstart. Då kan vi uppdatera den hela tiden utan att den påverkar innehållet här.

Tänkte på en till sak! Jag tror det är många fler IVF:are som plussat sen jag startade den här tråden som kanske vill vara med oss. Följer ni andra trådar kan ni ju tipsa dem att göra oss sällskap här. The more the merrier!

Har handlat de första babykläderna i Bangkok nu, kunde inte hålla oss längre. Är ju ändå i vecka 18 nu och det känns kul att ha med någonting hem till liten härifrån. Guuud, jag blev alldeles sjuk när jag väl började. Vill bara köpa allt på en gång! Men för en förstagångare för mig så är det en djungel där ute. Vad behöver man egentligen i klädväg när bebis kommer till oss? Vad är ett bra startkit som man klarar sig på? Bodys? Lång ärm? Kort ärm? Byxor eller sparkdräkt? Behöver den ha mössa i sommar? Varmare typ tröjor, eller vad har man??? Hur många av allt? HJÄLP?

• Mrs Igelkott

Turitella: Såg att du tipsat vår IVF-tråd om den här tråden - kanske nyplussade Vicki123 hänger på =)
    På klädfronten har jag verkligen ingen koll! Men Bodys med mjuka byxor över har varit väldigt populära bland mina väninnor iaf!

Himla smart med separat lista som alla kan uppdatera!
    Jag skall genast göra det med min nya BF, en dag senare dvs 4/7!
    Har varit på VUL idag och de såg jättebra ut!Hjärta
    Hjärtat pickade och allt var som det skulle och det är mycket goda chanser att lyckas sa läkaren, så nu behöver jag inte ha någon "innan vecka 12-ångest" Glad

Så oerhört skönt... I natt skall jag SOVA SÅ GOTT  (kan knappt hålla mig vaken nu...)

• Turitella
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-23 18:04:53 följande:
    Turitella: Såg att du tipsat vår IVF-tråd om den här tråden - kanske nyplussade Vicki123 hänger på =)
    På klädfronten har jag verkligen ingen koll! Men Bodys med mjuka byxor över har varit väldigt populära bland mina väninnor iaf!

Himla smart med separat lista som alla kan uppdatera!
    Jag skall genast göra det med min nya BF, en dag senare dvs 4/7!
    Har varit på VUL idag och de såg jättebra ut!Hjärta
    Hjärtat pickade och allt var som det skulle och det är mycket goda chanser att lyckas sa läkaren, så nu behöver jag inte ha någon "innan vecka 12-ångest" Glad

Så oerhört skönt... I natt skall jag SOVA SÅ GOTT  (kan knappt hålla mig vaken nu...)
    Åh, vad härligt Igelkott att allt såg så bra ut på VUL! Är SÅ glad för din skull!
  • 7feb

Tre av allt är en god regel. Tre pyamaser, tre bodys, tre byxor ( med fot, strumpor är heeeelt värdelöst på bebisar) Personligen tycker jag att man kan ha lång arm eftersom bebisen ändå inte ska få sol, huden på små kan kännas kall och kofta är bara meckigt. Body omlott tycker jag är bäst så slipper du krångla över lilla huvudet. Sparkdräkter fick jag nog tio st använde de aldrig. Tunn mössa är nog bra. Köp (tycker jag) bara bekväma kläder. Man står där och klämmer på snygga bebis jeans men sen när ens mjuka bebis är ute vill man bara klä den i bomull utan knappar. Oh höll på att glömma, köp alla pyamaser med samma knäppning. Man byter blöja flera gånger per natt och det är ett riktigt I lands problem att mecka med knäppningar i grenen. Det bästa bästa plagget vi köpte var en pyamas klänning med dragsko. Finns på Lindex. Ett annat bra köp var 50 st 3 kronors handukar i frotté från Ikea. Använde de till allt. Ett tag sprutade jag så mycket mjölk om nätterna att jag ahde en i varje bh kupa :) mycket sexigt! härligt att vara på semester. Ska ni göra ul när ni kommer tillbaka?

• Turitella

Måste bara lägga upp två bilder på några outfits vi hittade i Bangkok. Längtar till vi får sätta på vårt lilla pyre dessa! Hjärta

• Hera78

Men ååååååh vad söta kläder Turitella! Längtar så efter att gå runt i affärerna och köpa bebiskläder! Hjärta

• moii

Jag har ju inga barn ännu men jag tänker att en sån där sovpåse verkar praktiskt, jag vet att omlottkläder är bra. Väljer man tröjor så är ju tröjor med nappar i halsen eller omlottringning bra i fall halsringningen är för trång. I alla fall har jag märkt det på äldre barn och jag tänker att det borde vara samma på en liten.

kräktrasor verkar bra i fall man får en kräkbebis, men det är väl bara att ta nån gammal tunnsliten frottéhandduk och klippa sönder.

finns ju gratispaket från apoteksgruppen med lite praktiska grejer och man kan googla på moderskapspaketen i Finland och se vad de bedömer att man behöver.

Ja detta är bara vad jag tänker, och jag har som sagt inga barn sedan tidigare.

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF