• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Mamaobabba
    Igelkott: Härligt att allt ser bra ut!! Sussa sött!

Turitella: Åh, vad fina kläder du köpt! Blir också helt sjuk av barnkläder, vill bara ha allt!!
    Och jag är liiiite avis på dig måste jag säga. Saknar Thailand som tusan! Hoppas alla veckorna blir lika härliga!
    Ät gärna en Pad see yu, för mig också!! :D

Å nu har vi varit på KUB! Och det gick bara bra!
    Men, det blev egentligen bara NUPP efter som jag varit gravid med tvillingar men, nu bara bär på en:
    Därmed visste BM inte hur hon skulle räkna, eftersom det skiljer i hormonerna mellan tvillinggraviditet och singelgraviditet. Hon visste helt enkelt inte vad hon skulle mata in i systemet. IVF var det däremot inga problem att ta hänsyn till!
    Det fanns en liten ruta att checka i för det i datorprogrammet, och t.om för olika typer av assisterad befruktning.
    BM uteslöt alltså blodproverna och gav mig bara resultat enligt NUPP; 1:5048.
    Så det var ju bra siffror. Skönt!
    Men,krabat var inte ett dugg samarbetsvillig, vände bara rumpan mot, mest hela tiden! Haha! Lika envis som sin mamma! Drömmer

Nu är jag helt slut!! Har en envis förkylning som jag dras med så det tog på krafterna att vara ute idag. Blir till att bädda ner sig nu!

Godnatt med er! Kramar!!
  • moii
    Mamaobabba skrev 2011-11-23 20:34:54 följande:

Turitella: Åh, vad fina kläder du köpt! Blir också helt sjuk av barnkläder, vill bara ha allt!!
    Och jag är liiiite avis på dig måste jag säga. Saknar Thailand som tusan! Hoppas alla veckorna blir lika härliga!

Men, det blev egentligen bara NUPP efter som jag varit gravid med tvillingar men, nu bara bär på en:
    Därmed visste BM inte hur hon skulle räkna, eftersom det skiljer i hormonerna mellan tvillinggraviditet och singelgraviditet. Hon visste helt enkelt inte vad hon skulle mata in i systemet. IVF var det däremot inga problem att ta hänsyn till!
    Det fanns en liten ruta att checka i för det i datorprogrammet, och t.om för olika typer av assisterad befruktning.
    Men,krabat var inte ett dugg samarbetsvillig, vände bara rumpan mot, mest hela tiden! Haha! Lika envis som sin mamma! Drömmer

Nu är jag helt slut!! Har en envis förkylning som jag dras med så det tog på krafterna att vara ute idag. Blir till att bädda ner sig nu!

Godnatt med er! Kramar!!
    Lovely!!
  • 7feb

Underbart! Grattis! Men... Alltså var rutan för IVF att utesluta blodprovet. Kram

• Gulia84

Åååå jag vill oxå resa!!! Man kan behöva lite sol nu! Hoppas ni får det underbart!

I måndags vA vi på VUL! Ett litet hjärta tickade på och allt såg jättebra ut! Puh! Nu kan man kanske slappna av lite. :) vi blev oxå framflyttade igelkott. En dag så vi har oxå BF 4 juli! Vem hinner först ut tro?!:)

Är det nån mer som är hungrig hela tiden?! Hur kan man va det då?! Kära nån... :)

• Turitella
    7feb skrev 2011-11-23 18:14:33 följande:
    Tre av allt är en god regel. Tre pyamaser, tre bodys, tre byxor ( med fot, strumpor är heeeelt värdelöst på bebisar) Personligen tycker jag att man kan ha lång arm eftersom bebisen ändå inte ska få sol, huden på små kan kännas kall och kofta är bara meckigt. Body omlott tycker jag är bäst så slipper du krångla över lilla huvudet. Sparkdräkter fick jag nog tio st använde de aldrig. Tunn mössa är nog bra. Köp (tycker jag) bara bekväma kläder. Man står där och klämmer på snygga bebis jeans men sen när ens mjuka bebis är ute vill man bara klä den i bomull utan knappar. Oh höll på att glömma, köp alla pyamaser med samma knäppning. Man byter blöja flera gånger per natt och det är ett riktigt I lands problem att mecka med knäppningar i grenen. Det bästa bästa plagget vi köpte var en pyamas klänning med dragsko. Finns på Lindex. Ett annat bra köp var 50 st 3 kronors handukar i frotté från Ikea. Använde de till allt. Ett tag sprutade jag så mycket mjölk om nätterna att jag ahde en i varje bh kupa :) mycket sexigt! härligt att vara på semester. Ska ni göra ul när ni kommer tillbaka?
    Tack 7 feb för alla bra tips! De är guld värda!

Vi är tillbaka i Sverige den 30 november och 7 december har vi tid för RUL. Längtar så jag tror jag ska bli tokig. Tur att tiden går relativt fort även fast man inbillar sig att den inte gör det.

Vill ni andra veta vad det är för kön på liten? Vi vill absolut det! Det har vi sagt sen dag ett, så vi får hoppas att den är samarbetsvillig på UL. Sambon min är världens sportfåne och han kunde inte hålla sig i Bangkok utan köpte små pumaskor och en barca-mini-fotboll som ska ligga och vänta på bebis tills den är 12-18 månader. Haha! Tror jag anar en liten önskan om en pappas pojke som han kan gå på fotboll och hockey med. Sambon drömde sig bort om "10 tillslag per dag" från det att bebis kan gå, så Zlatan har en efterträdare att lämna över till när han drar sig tillbaka. Hihi! Tur att skorna är röda, ifall det blir en liten flicka! Flört
  • Turitella
    moii skrev 2011-11-23 20:06:27 följande:
    Jag har ju inga barn ännu men jag tänker att en sån där sovpåse verkar praktiskt, jag vet att omlottkläder är bra. Väljer man tröjor så är ju tröjor med nappar i halsen eller omlottringning bra i fall halsringningen är för trång. I alla fall har jag märkt det på äldre barn och jag tänker att det borde vara samma på en liten.

kräktrasor verkar bra i fall man får en kräkbebis, men det är väl bara att ta nån gammal tunnsliten frottéhandduk och klippa sönder.

finns ju gratispaket från apoteksgruppen med lite praktiska grejer och man kan googla på moderskapspaketen i Finland och se vad de bedömer att man behöver.

Ja detta är bara vad jag tänker, och jag har som sagt inga barn sedan tidigare.
    Superbra tips! Tack Moii!

De där moderskapspaketen var ju helt otroliga!
  • Turitella
    Mamaobabba skrev 2011-11-23 20:34:54 följande:

Godnatt med er! Kramar!!
    Mamaobabba!

Kob Khun Kaa, jag har ätit alla klassiska thairätter, mums! Älskar det!

Skönt med bra siffror på KUB, nu får du bara njuta! Hoppas du kryar på dig!
  • Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-23 22:14:29 följande:
    Underbart! Grattis! Men... Alltså var rutan för IVF att utesluta blodprovet. Kram
    Nej, den var inte för att utesluta blodprovet utan för att beräkna på IVFgraviditet.
    Blodproverna uteslöts eftersom hon inte visste om hon skulle beräkna på tvillingar eller en bebis.
    Som sagt, det skiljer på hormonnivåer mellan om man bär på en eller två, och jag har ju t.om fortfarande hinnsäcken av den andra lilla i magen, så då visste hon inte hur hon skulle våga göra. Bättre alltså att inte räkna med blodproverna alls än att få ett felaktigt svar!

Så vi får vara nöjda med NUPP-resultatet iaf till om hon får några andra instruktioner av läkaren.
  • 7feb

Precis som det skiljer i hormoner om man gjort IVf , det är samma dilemma. Bra att de gjorde NUPP på dig. Och bra att de var bra resultat

• Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-23 22:14:29 följande:
    Och tack!! Det känns fantastiskt skönt! Kul att se krabat vifta och hoppa runt där inne också! Hjärta
    Turitella skrev 2011-11-24 06:48:23 följande:
    Mamaobabba!

Kob Khun Kaa, jag har ätit alla klassiska thairätter, mums! Älskar det!

Skönt med bra siffror på KUB, nu får du bara njuta! Hoppas du kryar på dig!
    Åh, jag är såååå avis!! Härligt att ni har det bra!! Då får du äta lita sapparot och ma muang för mig också då! Saknar frukten i thailand! Det är ju sååå gott!!

Ja, nu ska jag vara hemma resten av veckan, snyta mig och bli frisk resten av året och gärna nästa med!
    Gulia84 skrev 2011-11-23 22:37:24 följande:
    Åååå jag vill oxå resa!!! Man kan behöva lite sol nu! Hoppas ni får det underbart!

I måndags vA vi på VUL! Ett litet hjärta tickade på och allt såg jättebra ut! Puh! Nu kan man kanske slappna av lite. :) vi blev oxå framflyttade igelkott. En dag så vi har oxå BF 4 juli! Vem hinner först ut tro?!:)

Är det nån mer som är hungrig hela tiden?! Hur kan man va det då?! Kära nån... :)
    Åh! Grattis till lilla hjärtat!! Hjärta

Jag har två lägen. Hungrig heeeela tiden eller inte ett dugg hungrig.. Verkar inte finnas något mellanting för mig alls! Skumt!!
    Har du någon speciell craving då?

KRAM på er alla!
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF