• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Moa Li

Fast att graviditeten påverkar resultatet, t.ex. att håret blir missfärgat eller grönt, stämmer inte idag. Att det är skadligt med kemikalierna kan jag iofs tänka mig ...

• Najje79

Hej tjejer!
    Är så orolig, jag tycker magen blir mindre! Jag känner bebisarna (tror jag), men magen blir mindre och är inte alls lika hård som innan. Kan det vara något fel? Ska till läkaren på måndag för ev sjukskrivning och seda är det RUL på tisdag så jag får väl veta snart, men just nu känner jag mig ganska orolig.

• 7feb

Mindre för var dag som går eller bara vissa dagar? Jag tycker men kula varierar mycket i storlek. Kanske kan du få åka in och lyssna på hjäärtljuden ågonstans? Det är säkert ingen fara, håller tummarna!

• Moa Li

Jag "är" bara tjock. Magen växlar mellan att vara stor eller mer som vanligt. Jag känner ingen kula, som ni pratar om. Är i mitten av vecka 12.

• Turitella

Hur är det med er vikt tjejer? Jag går upp MYCKET nu i början känns det som. Har alltid varit ganska smal, men hade gått upp lite, till 60kg när vi lyckades få vårt plus. Är 165 lång. Nu går jag in i vecka 19 imorgon och har redan gått upp 7kg! Är inte det mycket så tidigt?
    Jag äter absolut inte dåligt. Bara riktig mat, sällan jag tar någonting i snask-väg och dricker nästan bara vatten. Kan slinka ner någon läsk nån gång i veckan. Jag har ju en ordentlig kula redan, men den kan inte väga så mycket. Känner runt rumpan och låren att det mesta sitter där och sambon min är jättenöjd. Han tycker jag ser mer "kvinnlig ut" nu, med mer former. Hihi!
    Kan ju tilläggas att jag iof sig inte rör på mig så mycket och absolut inte de här tre veckorna i Thailand. Då blir det mest lata dagar vid poolen. Måste kanske skärpa till mig när jag kommer hem annars vet jag inte vart det här ska sluta!

• 7feb

Jag äter som en häst och jag har gått upp 3 kg på 16 veckor. Med sonen gick jag upp från 50 kg till 64 kg. Tappade allt utom 3 kg under förlossningen. Jag tror man ska komma ihåg att man inte kan styra så mycket sin vikt så länge man inte kränger glass och godis. Jag äter varannan timme ungefär mellan 08-21 och oftast gröt eller knäckebröd med ost och smör på. Min kompis som precis fått åt precis som när hon inte var gravid och gick upp 17 kg.

• Mrs Igelkott
    Najje: Hoppas du får komma någonstans och undersökas så att du får reda på att allt är bra!

Turitella: Är i vecka 8+4. Jag har ingen våg, men jag skall nog skaffa en för det kan ju vara intressant att veta nu. Tror redan jag gått upp i vikt, verkade som 2-3 kg när jag vägde mig hos en kompis härom dagen. I allafall är jag utan tvekan tjockare om magen. Mina bröst har blivit större. Jag äter betydligt mindre nu eftersom jag mår illa och inte är sugen på något. Gick upp under IVFen också.
  • Turitella

Åh! Ni kan aldrig ana vad vi har gjort!!!

Åkte in till maternity ward på stora sjukhuset här i staden vi har lägenheten och gjorde ett 4D-ultraljud. Helt galet! Vi har sett vår lilla ur alla de vinklar och vrår - det är en liten pojke!
    Allt såg jättebra ut! Läkaren tittade på alla organ, vi såg två hjärnhalvor, magsäcken, en fylld urinblåsa vilket indikerar att även njurarna funkerar som de ska. Hjärtat slog med 148 slag i minuten, som vi fick lyssna på. Hon mätte lårbenet och fick fram BF 29 april. Enligt IVF Falun är det 1 maj, så det är ju nästan exakt. Han växer precis som han ska. Han var 13,56 cm från huvud till stjärt och väger 228g. Moderkaka i bakvägg, bra med fostervatten. Vi fick veta ALLT och lite till! Är lycklig!
    Med oss från UL fick vi en mapp med bilder och en skiva med 138 filer, varav 8 är filmer.

Klicka här för att se en av filmerna:
    " target="_blank">

Säg hej till vår lilla Neo:

• 7feb

Hej Neo! Vad fin du är! I min mage ligger det en perfekt Widar :)

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF