• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Gulia84

Jag vet inte om jag inbillar mig eller om det verkligen är en craving. Men pommes frites med smältost från MAX och saltlakrits, särskilt bildäck! Haha!
    Nån annan som ar cravings?

• Gulia84

Jag ska till frisören om bara ett par timmar och fixa frillan! Färga, är det nåt man bör undvika?! Inte alls tänkt på förens nu, ett par timmar innan......Va tror ni?

• 7feb

Vissa säger att man ska låta bli att blondera håret. Nyss hemkommen efter ul och det är garanterat en frisk liten KILLE till:) :) :)

• Gulia84

Va kul 7feb! :) vilken veckan kan man tidigast se könet?

Jag pratade med frisören om det och i Sverige tar de inte in produkter som är skadliga. Blondera håret ska inte heller va några problem :))

• Gulia84

Kan inte se i mobilen.
    Vad är det för nåt?

• Hera78

En länk till en studie gjord i Tyskland, försöker klistra in texten här: 

"Efter att ha färgat håret hos en frisör samlade reportern urinprov under två dygn som sedan skickades till Skånes Universitetssjukhus Lund för analys. Det kraftfulla utslaget förvånade forskarna: 

– Det är fruktansvärt höga halter som kommer ut i urinen. Jag tror knappt att jag någonsin under mina 20 år som analytisk kemist sett sådana här halter, säger Bo Jönsson, professor i kemi.

Kunderna drabbas 

En ny tysk studie visar också att höga halter av kemikalierna i hårfärg tränger in i hårbotten och sprids i kroppen. I den tyska studien, utförd av Thomas Schettgen med flera vid den medicinska fakulteten på universitet i Aachen, mättes halterna av ämnet 2,5 TDA i urinen 48 timmar efter hårfärgning.

2,5 TDA är ett starkt allergiframkallande ämne som är vanligt i mörka hårfärger. Vad det kan göra inne i kroppen vet man inte riktigt. Men dess molekyl är väldigt lik det förbjudna cancerframkallande ämnet 2,4 TDA.

– Vi vet väldigt lite om 2,5 TDA och det är oroande när man hittar sådana här halter. säger Bo Jönsson, professor i kemi i Lund.

I Danmark avråds gravida från att färga håret, men i Sverige finns inga motsvarande rekommendationer:

-Vi tycker inte att det finns någon anledning till det. Vi förutsätter att företagen har gjort sin uppgift och ska varna för produkterna om det finns risker, säger Monica Tammela, enhetschef på Läkemedelsverket.

Avråder gravida

Professor Bo Jönsson säger i Kalla fakta att samma rekommendationer borde gälla i Sverige.

– Att färga håret när man är gravid skulle jag starkt avråda ifrån. 2,5 TDA är en så kallad aromatiska amin vilket är en kemisk grupp som har många kända cancerframkallande ämnen. Jag tycker att det finns all anledning att vara försiktig."

• Mrs Igelkott
    Gulia84 skrev 2011-11-23 22:37:24 följande:
    Åååå jag vill oxå resa!!! Man kan behöva lite sol nu! Hoppas ni får det underbart!

I måndags vA vi på VUL! Ett litet hjärta tickade på och allt såg jättebra ut! Puh! Nu kan man kanske slappna av lite. :) vi blev oxå framflyttade igelkott. En dag så vi har oxå BF 4 juli! Vem hinner först ut tro?!:)

Är det nån mer som är hungrig hela tiden?! Hur kan man va det då?! Kära nån... :)
    Åh grattis! Jag hoppas att du blir först! Jag vill helst inte missa en av mina bästa vänners bröllop... =)
    Har inga särskilda cravings, har snarare svårt att äta. Det blir en hel del naturell yoghurt...
    Hera78 skrev 2011-11-24 20:01:53 följande:
    I Danmark avråds gravida från att färga håret, men i Sverige finns inga motsvarande rekommendationer:

-Vi tycker inte att det finns någon anledning till det. Vi förutsätter att företagen har gjort sin uppgift och ska varna för produkterna om det finns risker, säger Monica Tammela, enhetschef på Läkemedelsverket.

Professor Bo Jönsson säger i Kalla fakta att samma rekommendationer borde gälla i Sverige.

– Att färga håret när man är gravid skulle jag starkt avråda ifrån. 2,5 TDA är en så kallad aromatiska amin vilket är en kemisk grupp som har många kända cancerframkallande ämnen. Jag tycker att det finns all anledning att vara försiktig."

"Förutsätter att företagen gjort sin uppgift", yea right...
  • moii

Man kan ju tänka på att det finns olika sorters färg
    Med olika sammansättningar osv, blekning är nog värre än färgning

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF