• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Moa Li

En fundering - har ni bokat in er till någon föräldragrupp? Hos kvinnohälsan där jag går skulle man ha gjort det senast  v. 20+6. Hade tänkt boka in oss, men blev inte så. Är nu i v. 22 och ångrar mig lite.

Finns vattengymna på 1 timme och sedan 1 timmes samtal med bm i grupp med tjejer. Funderar på att gå på detta istället från graviditetsvecka 25. Vad tror ni om det? Hur har ni andra gjort?

Vill ju träffa några blivande lattemorsor sedan, som man kan fika med :)

Kram MoaLi

• Bouillotta
    Gulia84 skrev 2012-02-03 19:01:38 följande:
    Bouilotta - När va ni på Fuerteventura? Vi va där 16-23 i Corralejo!
    Aha, ok. Vi var där lite senare datum och lite mer söderut.....men visst var det härligt med lite sommarSolig!
  • Bouillotta
    Moa Li skrev 2012-02-03 19:09:38 följande:
    En fundering - har ni bokat in er till någon föräldragrupp? Hos kvinnohälsan där jag går skulle man ha gjort det senast  v. 20+6. Hade tänkt boka in oss, men blev inte så. Är nu i v. 22 och ångrar mig lite.

Finns vattengymna på 1 timme och sedan 1 timmes samtal med bm i grupp med tjejer. Funderar på att gå på detta istället från graviditetsvecka 25. Vad tror ni om det? Hur har ni andra gjort?

Kram MoaLi
    Jag går i precis liknande funderingar. Var inbokad på en mammagruppsträff men hoppade innan start då jag har lite motstånd mot detta.
    Jag skulle också vilja träffa några trevliga som man kanske kan hänga med under tiden som f-ledig, och vill också ta del av information och föreläsningar som erbjuds. MEN jag har ett stort motstånd mot mammor i grupp, tror det hänger kvar sedan mina 6 långa år som ofrivilligt barnlös. Under denna kämpiga period så kryllade det av mammor och kompisar fick bebisar på löpande band och jag led verkligen av att behöva sitta och lyssna på deras prat om allt som rörde graviditeter och barn, då det var en smärtsam påminnelse av vad jag så starkt längtade efter men som kändes omöjligt att uppnå. 
    Idag är det ju spännande och roligt att prata om graviditeter och barn, men spåren sitter djupt och jag känner som sagt ett visst motstånd mot mammagrupper och framförallt de som inte har en aning om hur svårt det kan vara att bli gravid. De som pratar om ettan och tvåan  som det självklaraste i världen och som tar barn och graviditeter för givet.
    Jag försöker alltid tänka på detta när jag hamnar i samtal som handlar min graviditet, att det kanske sitter någon där runt lunchbordet på jobbet som upplever det som jag gjorde.

Jag skulle vilja träffa en mammagrupp som består av såna som alla oss som skriver i denna tråd. Som förstår och som kan glädjas tillsammans i den situation vi är i. Synd att vi är geografiskt utspridda - men vi finns ju här! Tack för det!
  • Moa Li
    Bouillotta: Jag tror det är anledningen till att jag aldrig anmälde oss. Jag har dels inte vågat tro på att jag ska bli mamma, fast magen växer och bebisen kickar i magen. Sedan känns det fortfarande tidigt, fast jag är i v. 22. Först nu när jag kan känna bebisen som jag börjar "vakna till" och inse att det är en bebis på väg. Vi har köpt barnvagn och lite kläder, men jag kan fortfarande känna som att jag "lurar" någon genom att tro att det blir en bebis på riktigt. Jag skulle också vilja träffa IVF-mammor. Jag har redan varit och fikat med en nybliven mamma och hon frågade hur länge vi försökt och massa frågor som jag helst inte vill svara på med tjejer jag inte känner. Hon hade blivit gravid oplanerat och är mycket yngre. Jag är 30 och har hunnit fundera mycket kring föräldraskapet.

Men samtidigt vill jag ju träffa andra mammor som är lediga med barn i sommar.

Vattengympan kan vara en bra idé. motion är ju alltid bra och en timme efter med fika låter mysigt.  Men tror jag är lite "obekväm" för att träffa andra mammor. Jag är väldigt social och har inga problem med att träffa nya människor, så jag är inte rädd för att bli ensam hemma med barn. Men känns "falskt" att gå på föräldragrupp - när jag knapt accepterat min egen graviditet än.

Vad skönt att läsa någon som tänker som jag. Kan ju känna mig "löjlig" iband ...
  • Bouillotta

Moa Li - detsamma! Skönt att höra att det inte bara är jag som går omkring med dessa funderingar och känslor. Att man inte är ensam och knasig om den saken.

Vattengympan låter som ett bra upplägg, för som du skriver. Man vill ju finna dessa kontakter.

Så, ni har vågat köpa vagn. Bra! Jag läste i en blogg att ett par som väntade barn hade att halvt rum fyllt med babysaker och då tänkte jag på mig själv och jag tycker jag är modig som vågat inhandla ett tiotal plagg på vinterrean på polarn och pyretFlört. Men vi har börjat fundera på vagn och sån där bilstol iallfall, så vi kanske slår till snart. Men jag tror att när man väl börjat köpa saker så lossnar det och så vill man köpa massor på en gång!!

Men även här har jag hang ups i tankarna. Det är som om jag tillåter mig att njuta en stund och göra roliga inköp av saker till bebisen så kan det dyka upp en tankar som att: varför gjorde jag det där - nu kommer det gå åt fanders....lite som man är när manär skrockfull och att saker betyder otur. Lite svårt att sätta ord på mina "tvångstankar" men ni kanske förstår ändåObestämd.

Har faktist funderat på att söka proffessionellt stöd i att hantera dessa funderingar. Kanske behöver man hjälp att reda ut den posttraumatiska stress som dessa tuffa år skapat?.......men jag är inte den som ber om hjälp....men jag funderar på det iallfall.....

• 7feb

Jag kommer anmäla mig till föräldrargrupp, förra gången med spontan graviditet träffade jag de tre kvinnorna som idag utgör mina bästa vänner! Men det är som ni alla säger, jag känner likadant, samtidigt så vet man ju inte om det finns en till som man själv i gruppen. Men jag har tyckt hela IVF resan att det har varit för lite stöd på vägen. Utan denna snack grupp hade jag varit mycket ensam md mina tankar och det är verkligen som ni säger synd att vi inte har möjlighet att träffas för jag kan inte heller tänka mig att sitta med 20 åringar som plötsligt blivit gravida. Men man får nog leta i höstacken för som jag själv är så avslöjar man ju inte allt, jag tänker nog gå dit, kolla vad det är för folk och sen bestämma mig. Kram

• Mrs Igelkott
    Gulia84 skrev 2012-01-29 21:13:44 följande:
    Men va konstigt. Lite av texten försvann.
    Skrev att nu vågar jag nog handla lite till bebisen, känns mer verkligt nu! Vill att det ska va den 7 februari nu! Då är det dax för RUL. Tråkigt att få vänta ända till v20.
    //f.d Jupa
    Jag skall också på RUL den 7feb =) Ser fram emot det så mycket!
    Tänkte tvärtom att "ju senare desto bättre", man ser ju mer och mer för varje vecka Hjärta
    Julia82 skrev 2012-01-30 08:49:43 följande:
    Åh det är fantastiskt mysigt att känna bebisen!!! Sedan vårt RUL känner jag liten varje dag, jag gjorde det några gånger innan också men intalade mig själv att det inte var bebisen då utan tarmar som flyttade sig, bubbel etc. Men efter vi sett bebisen på RULet (och fått känna den rejälaste sparken nånsin under tiden) har jag helt släppt oro och negativa tankar och bara varit lycklig!!

Har ni andra börjat fundera på barnvagnar och sånt kul än?
    Kram
    Åh Julia jag hoppas också att jag kommer känna så. När vi höll på med IVF så kändes det som du blev gravid så oerhört mycket tidigare än jag, men i det här läget är det ju faktiskt inte så långt emellan =)
    Bouillotta skrev 2012-01-30 18:11:50 följande:
    Hej hej, nu är även jag tillbaka efter en skön veckas solsemester på kanarieöarna. ( fd Fröken fröken)
    Har hunnit gjort RUL innan vi åkte och allt såg ut som det skulle. Men fy, man är ju rätt nervis innan för att något ska vara galet. Det är verkligen med skräckblandad förtjusning man hoppar upp på britsen och sekunderna innan BM bekräftar att allt ser bra ut så håller man både tummarna och andan. Så lättnaden är stor när beskedet kommer att allt ser fint ut. Puuuhhh. Blev framflyttad 1 dag också.
    Så underbart att se att allt är bra!!! Men det är konstigt att ni blir framflyttade, när jag var på IVF-kliniken för att bekräfta graviditeten så de att mitt datum aldrig skulle ändras hur mycket man än tittade och mätte, eftersom man vet exakt när befruktningen skedde. (Å andra sidan spelar väl inte en dag hit eller dit så mycket roll... Förutom att man själv kommer vara väldigt fixerad på "före och efter" BF Skrattande)
    Moa Li skrev 2012-02-03 19:09:38 följande:

Kram MoaLi
    Jag skall vara med i en mammagrupp tänker jag, om jag känner sig som en alien (förstår verkligen vad ni andra menar) så kan man ju alltid lägga ner det? En IVF-mammagrupp skulle verkligen vara toppen! Kanske skulle annonsera lite här?

Vi har i princip inte shoppat något alls än, lite av samma anledningar som du beskriver Bouillotta. Njuter verkligen och är lycklig, men tar det lite lugnt - vet ju att ingenting är självklart.
    Eftersom "alla" haft barn innan oss så kommer vi kunna få låna en massa saker, det känns bra. Mina kompisar har kommit hem till mig med kassar fulla av gravidkläder, det känns riktigt roligt med en ny garderob! (Tänk att de kommer med gravidkläder till MIG!!!)

Jag har inte orkat träna något alls sedan vi började med IVF:en. Men jag mår betydligt bättre nu, så i jag
    börjar med helt vanlig vattengympa. Det är toppen! Man kan verkligen anpassa träningen efter hur mycket man orkar för dagen. (Ingen annan ser ju vad man håller med heller, ha ha Flört)
    Bara att komma ner i det varma vattnet är superskönt...
    Jag har också anmält mig till Magplask och det börjar jag med vecka 29. Har hört av många av mina vänner att det var det bästa under hela graviditeten. Eftersom jag älskar vatten tror jag det kommer passa mig perfekt =) Förhoppningsvis trägffar man några mammor där också! Efter allt vi gått igenom kanske det är lättare att hitta några man bondar med om man kollar på lite olika ställen? Men det är ju såklart väldigt personligt!

Härligt att höra att det går så bra för alla som skrivit här nu!
    Stor kram!
  • Moa Li

Jag vill också säga hur mycket jag har uppskattat denna grupp med IVF-tjejer. Så skönt att ha flera i samma sits som kan stötta och ge positiva tankar till varandra. Stort tack för att ni är här, tjejer, och för att så många är så positiva!!!

Jag tycker IVF-tiden varit jobbig, men tror att tankarna kommer finnas kvar. Jag försöker att skratta åt mina "skrocktankar" när de dyker upp. Jag tänker också att det kan gå fel om jag handlar och tar bebisen förgiven. Men nu känner jag "honom" varje dag och älskar känslan av att vara gravid. Det känns som att barnvagnen som står i hallen är lite av eb terapi, jag vänjer mig ved den och tanken känns mer och mer naturlig ju mer jag ser den. Jag har fått kläder, så det känns bra. Jag har köpt några riktigt fina begagnade kläder på myrorna - så då känns det ok. de kläderna har redan använts och jag "lånar" dem bara. Skulle någonting gå fel nu så känns det ändå ärligt och äkta med tankar som: "Jag kan bli gravid", "Jag kan få barn", "Det går igen". Skulle vara tufft, men tror jag skulle gå starkare ur det än jag gick in i det.

Men nu kommer alla våra graviditeter gå bra! Bebisarna lever runt i oss och mår bra. Vi behövde bara lite hjälp på vägen hit, eller hur!

Jättestor kram till alla er här inne!

Kram kram från MoaLi

• Julia82

Idag åkte jag och maken in till Babyproffsen för att kika lite :D Vilken underbar känsla att gå runt och titta på spjälsäng, bilbarnstolar och barnvagnar, samtidigt som liten i magen sprattlar och rör sig! Ren lycka!!! Vi kollade på vagnar och har bestämt oss för en Emmaljunga Edge med uniQ- chassi. Försäljaren visade massa funktioner och allt verkade genomtänkt och smart. Vi bor på landet och kommer gå mycket på grusvägar och förhoppningsvis lite skogsstigar och den här vagnen såg robust och tålig ut, samtidigt som den är klassisk och snygg. Hittade en färg som heter Black Jeans som vi båda tyckte va fin, passar till både pojke och flicka vilket är bra eftersom vi inte vet va det är som gömmer sig i magen. Jag är så glad nu, att kolla vagn har jag drömt om i många år nu och äntligen är det min tur :) Men vi väntar med att beställa tills v30 eller nått, det var Max 6 veckors leveranstid och nu har vi dragit igång med renovering av övervåning så det är fullt upp med prylar i huset ändå ;) Mrs igelkott, ja det känns inte som att det skiljer lika mycket senare i graviditeten som precis i början. Vilken vecka är du i nu?! MoaLi ja visst är det underbart att ha en hel grupp med tjejer i samma sits som man själv är i, som förstår sig på såväl extrem oro som överdådig lycka över graviditeten!! Jag är så glad över att ha hittat er allihop i tråden, så skönt att läsa alla era inlägg och kunna skriva av sig själv titt som tätt :) Kram

• Mrs Igelkott
    Julia82: Är i v. 19 :) kanske kände en "buff" igår!!!
    Kul att kolla vagn, förstår känslan...
    Fattar inte riktigt att det är min tur, men det är helt fantastiskt oerhört underbart!!! :D

Moa Li: Har också handlat lite second hand, jättefina grejer, billiga och giftfria :)

Håller verkligen med om att det känns fint att prata med likasinnade! =)
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF