Åh, vissa människor är verkligen helt okänsliga och knäppa!!! Min allra bästa vän är den som sårat mig värst, och jag kommer aldrig förlåta det hon sa... Usch! Jag hade precis fått reda resultatet från utredningen när hon ringde. Läkaren hade skickat ett brev där det stod att min mans prov gav misstanke om manlig immunologisk infertilitet, och att dom skickat remiss till Sahlgrenska för IVF. Detta var inga goda nyheter för mig just då, dels för att jag inte hade någon aning om vad man menade med immunologisk infertilitet, och dels gör att Ivf var skrämmande och otäck innan jag hade läst på om det och pratat med andra som genomgått behandlingen. Jag hade gråten i halsen när hon ringde, och hon frågade såklart hur det var fatt. När jag berättade vad jag nyss fått reda på så sa hon typ: Nu får du fan sluta gnälla! Det är så jobbigt att höra på dej hela tiden, kan du aldrig vara positiv. Först gnällde du om ridolyckan och hur jobbigt det var, sedan var det om din svärmor, sen om missfallet och nu om att du inte blir gravid. Finns det inget i ditt liv som är bra eller?! Jag vet inte hur många gånger jag har erbjudit dej att komma hit och leka med mina barn! (som om det skulle hjälpa mot min barnlöshet!!)
Sommaren 2008 hade vi precis startat bebisverkstan. Då gick jag omkull med hästen jag red och bröt ett nackutskott, knät, foten och nyckelbenet. Jag punkterad en lunga, fick hjärnskakning, drog av kors och ledband i knät och fick operera ihop mitt nyckelben eftersom det var som ett pussel. Låg inlagd två veckor på sjukhus och fick träna sjukgymnastik i två år... Och fick inte bli gravid på ett år. Jag har fått en invaliditetsbedömning på 11% och har besvär efter olyckan, som värk och problem med knät. Efter det när vi äntligen fick börja försöka bli gravida blev min svärmor sjuk och dog, vilket tog hårt på både mig och min man såklart! Sommaren -10 blev jag äntligen gravid, men lyckan försvann när jag fick mf i v 13. Då hade jag tydligen också gnällt för mycket till henne... Och efter det så hade jag dessutom mage till att gnälla över min barnlöshet!! Usch och fy, hur kunde jag låta henne höra på allt det där tråkiga!!
Det värsta var när hon sa ordagrannt: " Jag vet inte hur det är att inte bli gravid, men du vet inte hur det är att vara mamma heller". Detta för att jag inte hann och kunde komma och sova hos henne och hennes döttrar när pappan var iväg på jobbresa. Jag hade fullt upp på jobbet, och man kan ju fan inte behöva ta semester för att hon behöver avlastning med barnen när hon har både sina föräldrar och svärföräldrar i närheten.
Jag blev så jäkla besviken på henne då.., hon och hennes kille har blivit gravida på första försöket alla tre gånger. På fyra års tid har dom hunnit få två barn och den tredje föds vilken vecka som helst... Visst förstår jag att det är jobbigt med barn så tätt, men det är helt skälvförvållat. Jag skulle vilja se hur det hade vart om rollerna vart ombytta, om hon gått igenom det jag gjort... Jag vet dessutom att jag inte vart gnällig, alla andra vänner och bekanta säger precis tvärt emot att jag är så himla glad och tålig, och alltid ser det positiva i negativa händelser.
Men hennes ord tog hårt, jag kan tänka på det fortfarande inland fast det är ett år sedan nu. Men det är bra för jäklar vilket tempo jag får upp på mina långpromenader när jag börjar tänka på det ;)