• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Julia82

Breaking bad handlar om en kemilärare som får cancer och måste få ihop pengar till behandlingen. Hans fru är dessutom gravid och familjens ekonomi helt körd i botten.. Hans lösning blir att framställa världens bästa crystal meth ihop ned en av sina gamla elever från skolan han jobbade på. Det är sjukt spännande när hans meth blir det bästa på marknaden, och hans svåger jobbar som knark-polis letar efter den som framställer och säljer det nya methet. Kan varmt rekommenderas om man gillar serier som Dexter och SoA där man plötsligt hejjar på skurkarna :)

• 7feb

Läser allas inlägg med förfäran och kan inte annat än hålla med vad alla sagt, jag bor i norra Skåne men kan ta mig till göteborg utan problem. Jag hade gärna träffats! Jag har varit hemma sen dec 2007 i början är det segt att komma in i det men nu när sonen precis börjat fsk efter 4 år så tycker jag att det är as meckigt att hålla på att passa tider och vara uppbokad ha ha Ett tips är att laga mat och frysa in, vi hade mat i en vecka efter sonens födelse sen levde jag på gröt och smörgåsar. Så denna gången ska jag frysa in mycket mer middagar att värma. Och så tyckte jag personligen att det var jobbigt att bara ta sig till Apoteket och göra ärenden jag ville BARA vara hemma med min bebis:) så det är oxå ett tips om man känner som jag, fixa allt, verkligen allt innan:) Idag är det v.27 och jag har börjat ta fram spjälsängen, vagnen och skötbordet. Känns underbart! Kram på ee

• Najje79

Julia:Den verkar bra, precis min typ av serie. Ääälskar SoA!! Tack för tipset. Uppdatera gärna hur det gick hos läkaren sedan.

7feb: Grattis till v 27! Hade varit jättekul om du kunde ta dig till Gbg för en träff. Vi får kolla på några datum. Jag har tänkt att vi ska göra några storkok och ha i frysen för att underlätta. Vi får ju 20 dagar då min man kan vara hemma eftersom det är 2 bebisar, så han blir ju hemma första månaden, vilket kommer underlätta massor.

• Julia82

Nu har jag vart hos läkaren och blivit sjukskriven helt i tre veckor pga foglossning och ryggbesvär. Hoppas bara fk godkänner det också!!

• Najje79
    Julia82 skrev 2012-02-09 09:20:57 följande:
    Nu har jag vart hos läkaren och blivit sjukskriven helt i tre veckor pga foglossning och ryggbesvär. Hoppas bara fk godkänner det också!!
    Vad skönt, ta det nu lugnt och ta hand om dig.

Tror inte det är ngt problem med FK, beror lite på hur och vad läkaren skrivit  i intyget, det ska vara ganska detaljerat, men det går alltid att komplettera i efterhand, det fick min läkare göra.

Sedan när du får papper från FK där du ska beskriva arbetsuppgifter och varför du inte kan genomföra dem, var jättedetaljerad. Jag skrev på separata papper och bifogade som bilaga för att få med allt. Skriv även med det att din brukares pappa har ställt upp och hjälpt till för att underlätta för dig så ser de att du inte kan jobba just nu.

Det kommer gå bra, det viktiga är nu att du vilar, det tog ganska många veckor för mig att bli av med den värsta smärtan så sätt inte igång med en massa projekt nu, utan titta på film, läs och bara ta de lugnt!!
    Kram!
  • Julia82

Ja nu jäklar blir det till att ta det lugnt här hemma :) Jag fick göra ett extra UL idag också, eftersom min läkare ville kolla så det inte läckte fostervatten eller var nått fel på moderkakan. Jag fick en blödning på tisdagkvällen, och dagen efter kom det flera dl brun vätska, mer som vatten än blod. När jag berättade vad som hänt ville dom kolla för säkerthets skull och som tur var såg allt helt normalt ut nu, men händer det igen ska jag ringa direkt till förlossningen. Det var skönt att dom kunde utesluta fostervattensläckage och andra konstigheter, så nu hoppas jag att det inte händer fler gånger. Liten i magen var lika pigg som vanligt, mitt älskade lilla hjärta <3 Jag längtar verkligen till den dagen jag får hålla honom/henne i min famn!!! Men gud vad fantastiskt det är att känna bebisen sprattla och röra sig där i magen, jag älskar verkligen att vara gravid!!!

• Bouillotta

Hej på er! förfärligt att höra hur du, Julia, blivit behandlad av någon som du trodde var din vän. Jag tror att vissa inte tänker längre än vad näsan räcker, bokstavligen. Har också fått utstå endel plumpa kommentarer om min situation som barnlös genom åren och visst blir man upprördSkrikandes, men har valt att ignorera det mestaTyst

Härligt att höra att ni alla verkar ha det bra utifrån de förutsättningar som är. Själv skulle jag inte ha ngt emot en sjukskrivning, men det kommer nog inte på fråga då jag inte har någon krämpa förutom en viss trötthet (vilket jag såklart är tacksam över).
    Idag har vi tagit ett stort steg, vi har köpt vagn!! Härlig känsla men också lite overkligt läskigt. (Mina nojjiga demoner följer mig än, med en efterföljande känsla av att törs vi verkligen köpa detta....?) Men det känns riktigt bra och varje gång jag får en buff eller en spark därinnifrån så ler jag inombords och blir varm och tänker att det kanske blir en riktigt bebis tillslut.
    Nåja, ursäkta svammel. Hoppas ni förstår vad jag menar. Ville bara skriva av mig lite då det känns roligt att äntligen få äga en barnvagn som vi snart kommer få dra vår lilla guldklimp i!!

Har ni andra köpt vagn än? Vad har/kommer ni satsa på för sort?

• Julia82

Åh va kul med vagnen!! Vad blev det för någon? Vi har kollat vagnar och bestämt oss för en Emmaljunga Edge Duovagn i Black jeans-färg och med nya UniQ-chassit. Vi bor på landet och jag går gärna skogs och grusvägar så det känns som rätt vagn för oss. Kommer vänta någon månad till innan vi beställer, mest för att vi renoverar hör hemma och har inte så mycket plats just nu. Jag förstår precis hur du känner med barnvagnsköpet, man har sett fram emot det i så många år nu att det känns overkligt att nånsin få köpa sig en vagn! Och såklart är man livrädd att nått ska hända med bebisen hela tiden!! Sparkar och buffar är så underbart att känna när man oroar sig. Jag har inte vågar köpa något än, men snart är det dags att komma över rädslan och köpa första plagget eller nallen :) Åh vad jag längtar till sommaren när vi börjar kläcka våra små bebisar!!! Vilken sommar vi kommer få

• Mrs Igelkott

Julia vad skönt att du blev sjukskriven, hoppas du mår bättre när du får vila! Så jobbigt med blödningarna men skönt att det inte var någon fara.
    Vad kul att några kan/vill ses!
    Det verkar som att jag, 7feb, Julia82 och Najje79 (och såklart alla andra som vill hänga på) kan försöka hitta något datum, i början på mars då kanske med hänsyn till Najjes bil? Har också bil så jag ta mig lite hit och dit.

Bouillotta: har inte kollat alls på vagn, tänkte konsultera några av mina vänner som bor ungefär på samma sätt som vi. Behöver något som är hyfsat smidigt att åka spårvagn med! =)

I förrgår kände jag de första tydliga "buffen". Så nu vet jag att jag känt en del tidigare också! Fantastiskt!!!

• Bouillotta

Mrs Igelkott - åh, visst är det härligt med de små buffarna som börjar ge sig till känna. Jag hade också svårt att urskilja vad som var vad från magen, men nu är det ingen tvekan längre. Mannen har också fått sig några tydliga kickar när han hållt handen emot, och då har det tom varit klädtyg emellan och ändå kände han det tydligt vid några tillfällen. Nu har verkligen den värsta oron lagt sig, när man faktist KAN känna sin lilla bebis titt som tätt. Myyyyyys!

Ang. vagnen så blev det en Urban Jungle. Känns liten, smidig, lättmanövrerbar och bra för långa föräldrar med justerbart handtag och placering av liggdel. Blir fortfarande överraskad när jag får syn på den i hallen.....vem är det? Jo det är ju vårSkrattande!

Någon som börjat diskutera förlossning med sin BM/läkare än? Hur går det till egentligen? När pratar man med vem och hur vet de på BB vad vi pratat om tidigare? Hur går man tillväga om man har en önskan om kejsarsnitt?
    Nån som vet?

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF