• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Bouillotta
    Julia82 skrev 2012-02-11 19:13:05 följande:
    Åh va kul med vagnen!! Vad blev det för någon? Vi har kollat vagnar och bestämt oss för en Emmaljunga Edge Duovagn i Black jeans-färg och med nya UniQ-chassit. Vi bor på landet och jag går gärna skogs och grusvägar så det känns som rätt vagn för oss. Kommer vänta någon månad till innan vi beställer, mest för att vi renoverar hör hemma och har inte så mycket plats just nu. Jag förstår precis hur du känner med barnvagnsköpet, man har sett fram emot det i så många år nu att det känns overkligt att nånsin få köpa sig en vagn! Och såklart är man livrädd att nått ska hända med bebisen hela tiden!! Sparkar och buffar är så underbart att känna när man oroar sig. Jag har inte vågar köpa något än, men snart är det dags att komma över rädslan och köpa första plagget eller nallen :) Åh vad jag längtar till sommaren när vi börjar kläcka våra små bebisar!!! Vilken sommar vi kommer få
    Fin vagn! Ser rejäl ut och passar nog bra om man vill promenera mycket på grus och skogsvägar!
  • 7feb

Vi bor på landet med och har en Brio Happy combi vagn. Är mycket nöjd med den. Det beror på orsaken av kejsarsnitt,jag sprack så illa att jag fortfarande har men av det så jag ska till spec mvc för att diskutera mitt KS, fast jag helst vill undvika det, börja med att prata med din bm. Har förstått att det kan variera mycket från kommun till kommun om hur lätt det är att få beviljat ks så bra att börja redan.

• Najje79

Vilka fina vagnar ni alla har köpt! Vi köpte äntligen vår vagn igår. Hittade en jättefin på Blocket, en grå Carena Double Swing, det var så bra för det ingick två liggdelar och två sittdelar. Oftast ingår bara en liggdel och att köpa till kostar massor.
    Vi fick en komplett vagn inklusive regnskydd, myggnät, parasoll, 4 täcken, 4 kuddar, 4 set påslakan, örngott och underlakan samt 4 frottélakan. Allt det för halva nypriset för vagnen. Vi är sååå nöjda, men det känns overkligt att ha en tvillingvagn hemma! Inser att det närmar sig...

Vår läkare pratade lite sist om att han trodde att vi skulle kunna föda vanligt om tvilling 1 ligger med huvudet neråt (vilket han gör nu). Sen vet jag inte om man skriver ett förlossningsbrev med BM som hon skickar till förlossningen på sjukhuset. Ska fråga nästa gång jag är hos BM.

Mrs Igelkott: Underbart med buffar och sparkar. Man blir mycket lugnare. Låter som en jättebra idé med träff i början på mars. Är det helger som gäller eller går det bra på vardagar också?

• moii

Vi har kollat på flera vagnar och det vi skulle bli tvungna  att få byta bil för att få plats med vagn men så tänkte vi om och kollade vilka vagnar som får plats i bilden och det blev en bugaboo. Inte mitt förstahandsval men den har vuxit till sig i tanken och det blir betydligt billigare för oss att slippa byta bil även om vagnen är ganska dyr begagnad också. Dessutom tror jag inte att de små framhjulen blir ett problem eftersom det finns vinterhjul till den. Eller mina bekanta som har en säger att det funkar fint även vintrar som de två föregående.. Ja ni hör jag övertalar mig själv, men som sagt det blir bra i slutändan.

För övrigt så är det 27 fulla veckor, bebisen sprallar massor och jag borde väl känna mig mycket gladare än vad jag kan. Har en liten dipp och känner att det är deppigt, fast jag är tacksam och glad över bebisen, och min fina sambo det är jag egentligen. Så jag förstår inte riktigt varför jag känner så här.

• Najje79

moii: Vi fick också anpassa vagnen efter bilen, jag är jättenöjd med vagnen, men det tog några gånger av provkörning i affären innan den satte sig. Tror du kommer vara jättenöjd när din bebis ligger i den.
    Jag har också svackor, de kommer och går. Man är tacksam över graviditeten osv men hormonerna spelar ett spratt och man kan inte vara glad jämt, även om man är gravid. Kramis!

• Najje79

Slänger in en magbild. Går in i v 30 idag. Nu är min mage lika stor som vid en enlingsgraviditet i v 40 (eller ja, alla är ju olika såklart). Vet inte hur jag ska kunna växa mer de kommande tio veckorna...
  • Gulia84

Det finns så många vagnar men jag tror vi bestämt oss för en Crescent City! Lätt och smidig när man skall tre våningar upp utan hiss! :)
    Vilken härlig mage Najje! :) Det är otroligt hur det kan få plats två!

Idag är jag lite nojjig. Tycker bebisen är lite för lugn. :( Hoppas han mår bra.

• Najje79

Gulia84: Tack, ja det är otroligt att det faktiskt finns två små människor därinne! Jag har också dagar när jag nojjar, tvillingen till vänster är väldigt mycket lugnare än sin bror vilket gör att jag ibland hinner bli orolig.

7feb: I v 29 låg det på 32. Det finns ingen egen kurva för tvillingar så jag ligger ju en bit över normalkurvan...

• 7feb

Hej Nyss hemkommen från Lund på spec mvc. Fick träffa en bra läkare, hon undersökte mig och sa att jag har läkt fint ändå. Men att jag ändå föll inom gränsen för att få KS beviljat på mina problem av fl. Hon sa oxå att även om jag inte spricker igen så kommer vävnaden i ärret tänjas ut så jag kan få lika illa problem av det. Tydligen finns det inga bra sätt att reparera den typ av spricka som jag har efterhand utan man hoppas att kroppen ska läka själv, vilket min gjort. Jag verkar ha lindriga problem jämfört med andra med samma sprickning. Som sagt vissa får gå med blöja resten av livet. Så ja det vi kom fram till nu är att jag ska bli kallad i v 36+0 till spec igen för att bedömma storleken på honom. Är han stor då och jag vill föda vaginalt så får jag igångsättning i v.38 annars får jag KS. Känns eländigt och snurrigt just nu. Behövde bara ventilera lite.... Kram

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF