• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Moa Li

Min BM sa att jag skulle sluta med allt järntillskott. Mötte mina värden och jag hade tydligen en bra järndepå och bra värde i övrigt. Hade ätit folsyra innan, men slutat med det nu.

...samtidigt läser man ju att de flesta gravida kvinnor bör äta folsyra och järntillskott? 

• Najje79

Folsyra ska du väl äta hela graviditeten? Eller är det bara viktigast i början? Jag har fått till mig att jag ska äta tex MittVal Kvinna hela graviditeten.
    Ligger ditt järnvärde bra behöver du inget extra tillskott av det, det får du i dig av maten.

• Hera78

Folsyra ska bara behövas i början av graviditet. Jag äter sedan en gastric bypass-operation redan massa tillskott, bland annat järn och ev. ska den dosen dubblas efter vecka 20 men just nu (vecka 13) är mina järnvärden bra.

• Moa Li

Jag sa att jag åt folsyratabletter och min BM sa att jag skulle sluta med dem.  Fast jag påpekade just att det står på att man ska äta dem innan, under och att de även är för ammande. Folsyra ska hjälpa kroppen att ta upp järn, men tydligen låg värdet så pass bra. 

• Turitella

Har varit och beställt vagn idag! Lycklig! Vi har bestämt oss för en Teutonia Spirit S3, svart/mörkgrå. Leveranstid 10-12 veckor. Längtar till vi kan hämta den, då är det inte långt kvar till maj. Hur tänker ni andra i barnvagnsjungeln?

En sak till. Bilbarnstol!? Vi vill ha möjligheten att kunna klicka i den i barnvagnschassit och då har vi tre modeller att välja på; Teutonias egna Tario, Maxi Cosi eller Britax Baby-Safe. Någon som hört något bra/dåligt om de olika? Egna erfarenheter? Priset har ingen stor betydelse och de är ju alla godkända enligt svensk standard, så säkerheten måste ju vara på topp med alla tre.

Trevlig lördagkväll på er!

• 7feb

Härligt med vagn, minns när vi beställde till sonen. Mysigt! Ang bilbarnsstol eller babyskydd? Du menar barnets första bärbara bilstol? Vi har en brio babyskydd och en maxi cosi bilbarnstol till när de är lite större. Ta den som verkar mjukast och som " omfamnar" bebisen. Eftersom alla är bra så kan du ju gå på comfort! Bebisar gillar när det är tångt och gosigt. En negativ sak med vår brio happy combo vagn som är svart är att den har bleknat i färgen när den stått i solen bakom fönster. Det är inte långt till maj nu:) Kram

• Moa Li

Jag har lagt bud på en Emmaljunga city jet idag, men svängbara framhjul. Röd med liggdel, sittdel och åkpåse/mjuklift. Nya hjul på den - har läst att de kan krångla. Funderade först på att köpa en vagn med just babysafe till chassit, men kom fram till att det fungerar nog ändå. En kompis sa hon knappt använt sitt babyskygg till underredet medan an annan gör det hela tiden. Kanske finns någon modell babysafe som passar till Emmaljunga City Jet. Ska googla det.

Ska köpa över en babybjörn bärsele till bebisen, som man kan ha redan från början.

Kul att äntligen känna att jag vågar börja planera lite nu. Vi var på ultraljud i fredags och gjorde en organscanning och allt såg jättefint ut. Såg ut som en pojk på en av bilderna och som en tös på en annan bild, så fortfarande 50-50 % chans. Vi sa till barnmorskan att vi inte ville veta kön så hon sa till när vi skulle titta bort. Men kan ju inte titta bort när bebisen är på "tv" Kyss

Nu ska jag gå in och läsa på föräldrapenningen så jag kan börja planera för jobbet, hur mycket och hur länge jag vill vara mammaledig. Sedan ska jag övertyga min man om att en röd barnvagn är jättefint även till en grabb och att 2000 kr är ett bra pris på en begagnad vagn.

Kram Moa Li

• 7feb

Kan tipsa om bärsjal! Babybjörn är lite varm på sommaren för dig och pappan tyckte jag plus att det snabbt blev för tungt. Bar sonen i babybjörn till han var 7 månader och bärsjal ( ringsjal) till han var tre år!!

• Moa Li

7 feb: Ja, kanske provar båda. Mannen kommer aldrig ta på sig en bärsjal iallafall :)

• moii

Jag

Moa Li skrev 2012-01-22 13:57:40 följande:
    Kul att äntligen känna att jag vågar börja planera lite nu.

Kram Moa Li
    Just det där med att planera tycker jag är lite besvärligt. Vi kikar lite på barnvagnar och på en garderob åt bebisen, men resten... När köper man allt egentligen och hur mycket behöver man? Och med hur mycket man behöver, då menar jag främst i klädväg för det är onödigt att köpa för mycket.

Jag har ju förstått så mycket att det kanske inte är så viktigt att ha massor med kläder i strl 50 men i runda slängar hur många av omlottbodys, byxor etc? behöver man i strl 50 eller 56? Naturligtvis beror det ju på om den kräks massor och så men jag menar verkligen ungefär.

Jag har frågat flera olika mammor som ganska nyss fått barn men de ger inga bra svar tycker jag ( i alla fall inte på just den frågan) så nu frågar jag här också eftersom jag vet att det finns flera som redan har barn sedan tidigare här inne.
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF