• slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

FrökenIda skrev 2012-06-06 18:30:48 följande:
    Jag ringde 1177 precis. Det var en bitter man som gav mig detta svar:

"ja alltså det ska inte vara något farligt....eehh....du kan blöda in till v 12....eh... men det kan också vara mens så atte...."

Märkte direkt att han inte hade varken lust eller vidare kunskap att hjälpa mig så jag försökte lite trevligt att avsluta samtalet och lade på luren med fler frågor än innan jag ringde haha Foten i munnen Ringde igen, samma gubbe svarade så jag lade på... pust... och så typiskt.. brukar alltid hända mig mig :P
    var ungefär samma typ av svar som jag fick.. och han har ju tyvärr rätt.. däremot hade jag en mycket trevlig och rolig sköterska som svarade *ASG*

Det är ju så att det inte är ovanligt med blödningar fram till vecka 20 till och med och det behöver inte betyda något.. men OM det är missfall på gång kan man inget göra ändå tyvärr..
    Får du ont eller blödningarna ändrar karaktär så tycker jag att du ska ringa akut och be att få komma in men så här tidigt kan man inte se något än iaf så du har bara att avvakta ett tag till tyvärr..Håller tummarna
  • skumbanan

Jag undrar hur det gick för en dam som var här inne mycket förut.
    Jag minns inte hennes namn men hon hade en barnvagn som bild. Sist jag läste något så hade hon varit till gyn.akuten för att mensen inte kom igång samt smärtor i magen. Läkaren sa något om att hon inte såg ut att vara i närheten av mensperioden utan hade svårt att säga ungefär i cyklen hon var. Hon skulle testa efter en vecka tyckte läkaren. Vet någon vem jag pratar om och främst hur det gick? Det var mycket prat om livmodersslemhinna vid mens resp. graviditet i den vevan. 

• FrökenIda
    kanske 4a skrev 2012-06-06 18:23:13 följande:
    Jag vill inte göra dig orolig nu, men vid mina två X har jag dels plussat sent och sedan blött ljusrött/rosa och vattnigt. Jag tycker nog du ska kolla upp det där, specielt om du får starkare plus i morgon. kram!  
    Ja, ok! Tack för du ändå delar med dig ! Ja, men om vi plussar imorgon så ringer jag barnmorska och förklarar som det är ... :)

Bör jag ringa henne även om vi får neg tycker du? Har misstänkt missfall i julas faktiskt men när jag ringde runt för rådfrågning så vatt alla så otrevliga mot mig och menade i princip att "det kan väl kvitta, har du fått missfall så har du, inget att göra något åt"... men jag vill ju klart veta om jag fått missfall oavsett.

Vet att det är jätte vanligt att kvinnor får tidiga missfall och utomkveds. utan att man kanske vet om det, och tror att det bara var mensen som kom som vanligt.... men vill inte alla veta det isf kan man tycka... 
  • skumbanan
    FrökenIda skrev 2012-06-06 18:30:48 följande:
    Jag ringde 1177 precis. Det var en bitter man som gav mig detta svar:

"ja alltså det ska inte vara något farligt....eehh....du kan blöda in till v 12....eh... men det kan också vara mens så atte...."

Märkte direkt att han inte hade varken lust eller vidare kunskap att hjälpa mig så jag försökte lite trevligt att avsluta samtalet och lade på luren med fler frågor än innan jag ringde haha Foten i munnen Ringde igen, samma gubbe svarade så jag lade på... pust... och så typiskt.. brukar alltid hända mig mig :P

Hehe, det är nog svårt att ringa dit och få ett bra svar. ;)   Han vet nog inte mer än vad vi vet i detta forum :P 
    Om du får gravid på det digitala och forsätter blöda så är det nog lika bra du kontaktar gyn som har mer kunskap! : ) 
  • skumbanan
    FrökenIda skrev 2012-06-06 18:35:24 följande:
    Ja, ok! Tack för du ändå delar med dig ! Ja, men om vi plussar imorgon så ringer jag barnmorska och förklarar som det är ... :)

Bör jag ringa henne även om vi får neg tycker du? Har misstänkt missfall i julas faktiskt men när jag ringde runt för rådfrågning så vatt alla så otrevliga mot mig och menade i princip att "det kan väl kvitta, har du fått missfall så har du, inget att göra något åt"... men jag vill ju klart veta om jag fått missfall oavsett.

Vet att det är jätte vanligt att kvinnor får tidiga missfall och utomkveds. utan att man kanske vet om det, och tror att det bara var mensen som kom som vanligt.... men vill inte alla veta det isf kan man tycka... 
    Har du fått gå någon utredning pga. oregelbunda mens?  Annars är det ju en bra idé att få komma in och kolla upp det.  Jag har oregelbunden mens och gyn tyckte att vi skulle få en utredning direkt. Ingen idé att vänta tyckte läkaren.
  • slemtorsk i din bralla

får man utomkveds så lär man få reda på det, det ÄR jättevanligt att kvinnor får tidiga missfall och grejen är att får man missfall före vecka 5 typ så kan man inte veta, man kan mäta hcg-halten möjligtvis för att se om det är förhöjningar men får man så tidigt missfall att det är typ på bim +2 eller liknande så har hcg-halten inte hunnit stiga så mycket och den avtar ganska snart också.

Förstår att man vill veta, för det vill ju jag också i en sån situation men det finns inte mycket att göra
  • FrökenIda
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-06 18:34:21 följande:
    var ungefär samma typ av svar som jag fick.. och han har ju tyvärr rätt.. däremot hade jag en mycket trevlig och rolig sköterska som svarade *ASG*

Det är ju så att det inte är ovanligt med blödningar fram till vecka 20 till och med och det behöver inte betyda något.. men OM det är missfall på gång kan man inget göra ändå tyvärr..
    Får du ont eller blödningarna ändrar karaktär så tycker jag att du ska ringa akut och be att få komma in men så här tidigt kan man inte se något än iaf så du har bara att avvakta ett tag till tyvärr..Håller tummarna
    Japp vi avvaktar (otåligt) =)

Tack och tack för din hjälp! =) 
  • kanske 4a

Om du får negativt så är det ju antingen för tidigt än, eller ett tidigt missfall och kanske om du har väldig otur ett X (utomkveds) som inte har "satt fart" än, eller vad jag ska säga. Men om du plussar så är det ju ett tecken på att hcg ökar vilket gör det mer farligt om det nu mot all förmodan är ett X. Det är inte vanligt med X men däremot väldigt vanligt med tidiga missfall. Och det är ju tyvärr sant att de inte kan göra något åt det, men man vill ju som du säger ändå gärna veta.

Hör av dig i morgon så vi får höra hur det går.

kram!     
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • FrökenIda
    skumbanan skrev 2012-06-06 18:37:29 följande:
    Har du fått gå någon utredning pga. oregelbunda mens?  Annars är det ju en bra idé att få komma in och kolla upp det.  Jag har oregelbunden mens och gyn tyckte att vi skulle få en utredning direkt. Ingen idé att vänta tyckte läkaren.
    Ok.. nä har faktiskt inte tänkt på någon utredning gällande min oregelbundna mens... :/ Har alltid haft det, enda sedan jag fick min mens i årskurs fem! Började med p-piller när jag var 17-18 och slutade förra året vid 23 års ålder. Visste med all säkerhet att när mensen kom tillbaka skulle den bli oregelbunden igen... that´s just my luck Foten i munnen

Men kanske ska göra som du och kolla upp det.. hur som helst så kanske de kan hjälpa mig så vi hittar en lösning att bli gravida på denna jobbiga oregelbundna mens... Finns det kanske någon form av  medicin att få som inte påverkar möjligheten att bli gravida men som ger mig regelbunden mens? Vet att det finns p-piller enbart för kvinnor med oregelbunden mens (som, såsom jag förstått det, inte är preventivmedel) men har alltid trott att man ändå inte kan ta de om man vill bli med barn... 
  • skumbanan
    FrökenIda skrev 2012-06-06 18:44:01 följande:
    Ok.. nä har faktiskt inte tänkt på någon utredning gällande min oregelbundna mens... :/ Har alltid haft det, enda sedan jag fick min mens i årskurs fem! Började med p-piller när jag var 17-18 och slutade förra året vid 23 års ålder. Visste med all säkerhet att när mensen kom tillbaka skulle den bli oregelbunden igen... that´s just my luck Foten i munnen

Men kanske ska göra som du och kolla upp det.. hur som helst så kanske de kan hjälpa mig så vi hittar en lösning att bli gravida på denna jobbiga oregelbundna mens... Finns det kanske någon form av  medicin att få som inte påverkar möjligheten att bli gravida men som ger mig regelbunden mens? Vet att det finns p-piller enbart för kvinnor med oregelbunden mens (som, såsom jag förstått det, inte är preventivmedel) men har alltid trott att man ändå inte kan ta de om man vill bli med barn... 

Absolut värt att kolla upp! Fråga gyn när du ringer!  Du kanske inte har ägglossning så ofta och behöver hjälp med det :)
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester