• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • janeayre

Hejsan, har haft lite semester från IVF och barntänk. Otroligt skönt, men snart är det dags igen. Goda nyheter: Snart lycklig; det är ett bra resultat vad gäller antal ägg.

Stockholms innerstad: härligt att höra att du kommit såhär långt. En av de jobbiga sakerna är ju att man analyserar hela tiden kroppen. Hoppas det fäster som det ska. Annars, har du provat att äta Prednisolon (kortison) och Trombyl (barnmagnecyl)? Kanske kan hjälpa om du har problem med att få ägget att stanna kvar.

Såklart att äggdonation ligger i bakhuvudet på de flesta av oss.

• Li02

Hej igen!

Nu är den värsta nervpärsen över och det blev glädjande nog 1 embryo att sätta in..Glad
    Fick ut 8 ägg denna gång men bara 2 blev befruktade och det ena var inte helt ok men det blev ett att sätta in som tur var.

Är tredje och troligtvis sista IVF försöket på detta sättet, då det hänger på att  spermierna inte är så pigga och mina ägg vet vi ju inte om det är i bra skick trots att allt funkar annars som en klocka..   

Är så glad att det blev 1 embryo denna gång, för förra gången blev det inget befruktat trots 10-11 ägg, spermierna var slöa o avvikande..       

Nu ska jag njuta av livet och försöka att inte oroa mej för mycket..        

• Nefernefer
    Snart lycklig: Var glad ändå! Du har ändå 5 fina embryon i frysen, och det finns gott hopp om att din dröm går i uppfyllelse.

Och ja, det är svårt att orka skriva när allt ser så nattsvart ut. Planen var att göra ett nytt försök med låg dos när mensen stabiliserat sig efter förra försöket, men den vill ju inte stabilisera sig. Vet inte vad som har hänt så plötsligt, och som jag skrivit så har alla på mammas sida haft regelbunden mens till 50-årsåldern. Varför drabbar detta mig?

Stockholmsinnerstad: Har du testat något immunprogram? Du får så fina resultat, och om din kropp stöter bort embryot så kanske du behöver någonting i stil med det som hjälpte Lully Hill? 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Lully Hill

Nefer - Trist att mensen hindrar dig från nya försök!! Har du provat Fertile xx? När jag tar det blir min cykel lite längre o stabilare. Dr D i Aten rekommenderar det till oss äldre. Endel har misslyckats att få paketet genom tullen men jag ochnågra till har köpt från vitalfoodstore.com. Och då har det funkat!

• Stockholmsinnerstad

Lully Hill vad tror du om det som nefernefer skriver? Mitt första IVF fäste och blev missfall i vecka 5/6. Mitt andra IVF slutade med kraftiga magsmärtor innan mensen kom så det var inte så att kroppen inte kände av den och nu igen, det var verkligen som om jag själv önskade att jag kunde avlägsna den ur kroppen... Mellan IVF 2 och denna gång mätte de antikroppar på mig och ett TSH på 89 dvs mitt immunförsvar hade angripit min egen sköldkörtel och satt den ur spel så jag får nu Levaxin och TSH är nere på 1,3. Antikropparna behövde de inte mäta igen sa de. Ser du någon koppling kring den kunskap och erfarenhet du har? Jag menar om min kropp attackerar mig själv och ett organ som funnits med sedan födseln, varför skulle den acceptera något som planteras in i mig på konstgjord väg...?

• Snart lycklig
    förväntansfull skrev 2013-02-24 17:58:47 följande:
    Snart Lycklig! Förstår att du blir besviken när du först får  höra sex och sedan tre men tre fina embryon på en gång är fortfarande ett fantastiskt resultat.!!!!!Tänk på att Lully som lyckades hade två fina. Du ska vara väldigt stolt över att du kämpar så som du gör. Många hade inte på långa vägar vågat och orkat!!Klappa dig på axeln och var stolt över dig själv!!. Unna dig en mysig kväll med din man med sånt som du uppskattar. Hoppas du nu kan börja samla kraft inför kommande behandlingar. Gör du insättning snart eller har du fler ägguttag? Hur många embryon kan man sätta in som max i Grekland. Vet att i Danmark är det max 3 embryon. Glad/Kram

Tack!

Jag kommer, om jag orkar, att göra några ytterligare insamlingar inklusive en avslutande färsk IVF, kanske två eller tre totalt.

Det finns inget maxantal för antal ägg vid en och samma återföring i Grekland. Men jag vill då tydliggöra att det gäller för oss med många misslyckade IVF bakom oss och har en hög ålder, alltså där chanserna är mycket små! Vet ej hur det är för yngre kvinnor i Grekland.

Kram! {#emotions_dlg.flower}
  • Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2013-02-24 18:04:29 följande:
    Hej vännen!
    Nu ska jag tala allvarsord med dig!! Jag tror du behöver det och det är i ALL välmening! Men jag tror du måste få lite perspektiv efter allt detta!!
    Det ÄR ett jättebra resultat!!!!!

Du måste tänka på din ålder och i ärlighetens namn kunde det vara så att du inte fick ut några ägg alls. Inte på något försök. Slut, finito! Klimakteriet!  Helt enkelt!
    Vi ska inte hymla om att i din och min ålder är det inte alls säkert att det går att få ut ägg överhuvudtaget. Men nu har det ju fungerat! Se så, torka tårarna nu! Du lyckas ju få ut ägg!

Jaja, du ägglossade i förtid en gång men det händer även yngre kvinnor.

Du har fem ägg i frysen och det behövs bara ett för att det ska bli en bebis. Du har goda chanser att lyckas!
    Kramelikram. 
    Ja, allvarsord behöver man alltid!! Glad Tro inte att jag inte är realist, för det är jag innerst inne.

Visst, jag har fem ägg, faktiskt 5 befruktade embryon nedfrysta (dag 1). Jag har totalt återfört 19 på utsidan i stort sett perfekta embryon, 2-dagars, 3-dagars och en upptinad blastocyst. Två IVF med immunsupport.

Jag har ju inte någon gång i mitt liv sett ett plus, varken naturellt eller vid IVF. Jag skulle inte ens känna så stora hopp om jag så skrapat ihop ytterligare 19 embryon inför en sista återföring. De ska först också klara upptining, sedan ska de dela sig normalt och tanken är till 5-dagars blastocyster. Många kommer med all säkerhet att försvinna under färden. Jag vet att man inte behöver mera än ETT guldembryo, men de verkar svåra att hitta hos oss.

Detta kanske förklarar lite av mitt missnöje ochh min icke hoppfulla attityd.

Jag är också ganska trött på detta, faktiskt ganska orkeslös. Med mitt positiva resultat på sex ägg vid uttaget hoppades jag på 4-5 befruktade ägg (vi brukar alltid ha hög befruktningsprocent på mogna ägg, särskilt hos Dr D), vilket säkerligen är HORRIBELT STORA ÖNSKNINGAR, men jag tror faktiskt att det mesta handlar om att jag vid ev. ytterligare två befruktningar, tänkte/tänker "japp, en resa mindre", jag skulle kanske sluppit gå igenom en stimulering och en resa till Aten. 

Ja, när resultatet blev så fantastiskt bra vid ägguttaget steg förväntingarna och framförallt just detta med att slippa åka en gång till Aten. Det är faktiskt ganska jobbigt att få ihop allt och orka göra resan gång efter annan och särskilt när man precis genomfört en, är man ganska trött. Det har också tagit extremt på krafterna att ha åkt två gånger i onödan, en gång när alla folliklar var tomma och i januari när jag ägglossade spontant innan uttag. Det kan hända, det vet jag också, men jag vill påstå att det känns lite extra arbetsamt och jobbigt, både fysiskt och mentalt när man åkt ända till Aten och det blir på det sättet.

Nu vill jag verkligen inte vara negativ, särskilt inte inför er som faktiskt tänker göra på samma sätt som jag  med insamlingar. Jag har valt att göra detta, ingen har tvingat mig, förutom mina egna önskningar och det lilla hopp som ändå finns kvar.

Det har också tagit extra hårt på mig att min tvillingsyster fått två barn under den tid vi KÄMPAT SOM IDIOTER. Senast bara för ett par/tre månader sedan.

Jag vet att kämpaglöden kommer tillbaka. Jag vill också förtydliga att jag faktiskt är JÄTTEGLAD för de fem nedfrysta befruktade embryon som vi har fått ihop. Jag är dock mycket försiktig med att tro att guldembryot är bland dem, men jag hoppas naturligtvis.

Jag vet också att vid min ålder hade allt kunnat vara slut på just denna resa. De är få förunnat att få försöka. Det är jag också mycket tacksam för.

Jag har tyvärr också ganska svårt med tankarna runt donation, även om det nu stundtals känns lite lättare vid tanken. Jag vrider och vänder, men det känns verkligen inte lätt eller "bara bra". Jag önskar så att jag kände och tänkte lite annorlundare, men ni ska veta att jag kämpar med att bekanta mig med alternativet.

Sammanfattningsvis är jag alltså tacksam och glad för mycket, bara lite orkelös och mycket trött. Jag tycker faktiskt att det var ett mycket bra resultat att samtliga tre mogna ägg befruktades. Det är ju fantastiskt bra resultat!

Jam nu ser ni att faktiskt är lite glad ändå! Flört

Tack snälla Lully för att du bryr dig om mig! Kram kära vän!Hjärta
  • Snart lycklig
    Stockholmsinnerstad skrev 2013-02-24 20:00:39 följande:
    Snart lycklig, bli inte arg nu för jag förstår att resultatet känns fattigt om du kalkylerat med the best of the best men vännen. Det ÄR ett helt fantastiskt resultat! Promise och du ska vara STOLT över det. Mycket bra jobbat och en riktig uthållighetsseger.  Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Tack snälla du! Som du såg ovan är jag ändå glad och tacksam, och jag kalkylerade väl egentligen inte med "det bästa", men hoppet..........{#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Snart lycklig
    entjej skrev 2013-02-24 20:11:45 följande:

Jag håller med om att det är ett bra resultat speciellt med tanke på åldern. Men förstår naturligtvis att du hoppats på ännu fler. När jag blev gravid  39 år, snart 40 fick jag ut fyra- fem ägg. Men jag undrar varför får du inte tillbaka en eller två embryon direkt? Varför frysa? Det är ju en risk med nedfrysning och tining. Och varför odla till blastocyster? Trodde man bara gjorde det när man har väldigt många ägg. Jag har hört att bästa miljön för embryot är livmodern så varför inte sätta in dom där och se om de fortsätter att växa? Ja, en och en eller två och två...Ursäkta att jag frågor...ni är så insatta så ni vet säkert svaret...bara blev väldigt förvånad. 

Tack! Som du såg ovan finns det en tanke på att hitta "guldägget". Vid min ålder är det ju glest om dem, och hittills har det inte visats sig. Därför gör jag på detta sättet istället för att gå igeonm kostsamma hela färska IVF, med återförande av ett fåtal ägg på dag 2 eller 3 och misslyckas om och om igen. Som Dr D senast sa, det är det "som dödar oss kvinnor mentalt".

Förhoppningsvis fäster en 5-dagars blastocyst bättre och kanske har vi när vi kommit så långt en eller två guldblastocyster att återföra. Det är vad Dr D hoppas på efter proceduren är klar, alltså ett eller två att återföra.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF