Lully Hill skrev 2013-02-24 18:04:29 följande:
Hej vännen!
Nu ska jag tala allvarsord med dig!! Jag tror du behöver det och det är i ALL välmening! Men jag tror du måste få lite perspektiv efter allt detta!!
Det ÄR ett jättebra resultat!!!!!
Du måste tänka på din ålder och i ärlighetens namn kunde det vara så att du inte fick ut några ägg alls. Inte på något försök. Slut, finito! Klimakteriet! Helt enkelt!
Vi ska inte hymla om att i din och min ålder är det inte alls säkert att det går att få ut ägg överhuvudtaget. Men nu har det ju fungerat! Se så, torka tårarna nu! Du lyckas ju få ut ägg!
Jaja, du ägglossade i förtid en gång men det händer även yngre kvinnor.
Du har fem ägg i frysen och det behövs bara ett för att det ska bli en bebis. Du har goda chanser att lyckas!
Kramelikram.
Ja, allvarsord behöver man alltid!!

Tro inte att jag inte är realist, för det är jag innerst inne.
Visst, jag har fem ägg, faktiskt 5 befruktade embryon nedfrysta (dag 1). Jag har totalt återfört 19 på utsidan i stort sett perfekta embryon, 2-dagars, 3-dagars och en upptinad blastocyst. Två IVF med immunsupport.
Jag har ju inte någon gång i mitt liv sett ett plus, varken naturellt eller vid IVF. Jag skulle inte ens känna så stora hopp om jag så skrapat ihop ytterligare 19 embryon inför en sista återföring. De ska först också klara upptining, sedan ska de dela sig normalt och tanken är till 5-dagars blastocyster. Många kommer med all säkerhet att försvinna under färden. Jag vet att man inte behöver mera än ETT guldembryo, men de verkar svåra att hitta hos oss.
Detta kanske förklarar lite av mitt missnöje ochh min icke hoppfulla attityd.
Jag är också ganska trött på detta, faktiskt ganska orkeslös. Med mitt positiva resultat på sex ägg vid uttaget hoppades jag på 4-5 befruktade ägg (vi brukar alltid ha hög befruktningsprocent på mogna ägg, särskilt hos Dr D), vilket säkerligen är HORRIBELT STORA ÖNSKNINGAR, men jag tror faktiskt att det mesta handlar om att jag vid ev. ytterligare två befruktningar, tänkte/tänker "japp, en resa mindre", jag skulle kanske sluppit gå igenom en stimulering och en resa till Aten.
Ja, när resultatet blev så fantastiskt bra vid ägguttaget steg förväntingarna och framförallt just detta med att slippa åka en gång till Aten. Det är faktiskt ganska jobbigt att få ihop allt och orka göra resan gång efter annan och särskilt när man precis genomfört en, är man ganska trött. Det har också tagit extremt på krafterna att ha åkt två gånger i onödan, en gång när alla folliklar var tomma och i januari när jag ägglossade spontant innan uttag. Det kan hända, det vet jag också, men jag vill påstå att det känns lite extra arbetsamt och jobbigt, både fysiskt och mentalt när man åkt ända till Aten och det blir på det sättet.
Nu vill jag verkligen inte vara negativ, särskilt inte inför er som faktiskt tänker göra på samma sätt som jag med insamlingar. Jag har valt att göra detta, ingen har tvingat mig, förutom mina egna önskningar och det lilla hopp som ändå finns kvar.
Det har också tagit extra hårt på mig att min tvillingsyster fått två barn under den tid vi KÄMPAT SOM IDIOTER. Senast bara för ett par/tre månader sedan.
Jag vet att kämpaglöden kommer tillbaka. Jag vill också förtydliga att jag faktiskt är JÄTTEGLAD för de fem nedfrysta befruktade embryon som vi har fått ihop. Jag är dock mycket försiktig med att tro att guldembryot är bland dem, men jag hoppas naturligtvis.
Jag vet också att vid min ålder hade allt kunnat vara slut på just denna resa. De är få förunnat att få försöka. Det är jag också mycket tacksam för.
Jag har tyvärr också ganska svårt med tankarna runt donation, även om det nu stundtals känns lite lättare vid tanken. Jag vrider och vänder, men det känns verkligen inte lätt eller "bara bra". Jag önskar så att jag kände och tänkte lite annorlundare, men ni ska veta att jag kämpar med att bekanta mig med alternativet.
Sammanfattningsvis är jag alltså tacksam och glad för mycket, bara lite orkelös och mycket trött. Jag tycker faktiskt att det var ett mycket bra resultat att samtliga tre mogna ägg befruktades. Det är ju fantastiskt bra resultat!
Jam nu ser ni att faktiskt är lite glad ändå!
Tack snälla Lully för att du bryr dig om mig! Kram kära vän!