• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig
    myran6801 skrev 2013-02-23 14:39:11 följande:
    Snart lycklig, hoppas allt går bra för dig idag! Håller tummarna!! Kram vännen

Tack söta du! Det gick så bra. Hoppas du mår bra. Kram.
  • Snart lycklig
    Stockholmsinnerstad skrev 2013-02-23 16:36:01 följande:
    Snyggt jobbat Snart lycklig! Vilka underbara nyheter!!! {#emotions_dlg.flower}

Tack snälla! Ja, det var verkligen en lättnad att det denna gång gick bra. Kram.
  • Pippi70

Snart lycklig! Vilket resultat:) nu hoppas vi på att flera av dem blir befruktade och delar på sig som de ska!

Ytterligare ett delmål avklarat.. Nu väntar nästa:) hejar på dig!!! Kramar!

• Snart lycklig

Jag är inte lika glad idag. I motsats t tidigare var inte alla 6 äggen mogna, endast 3. När jag frågade igår om alla var mogna, svarade han ja. Däremot blev alla 3 mogna äggen befruktade, vilket i sig är jättebra. Jag har nu totalt 5 befruktade embryon nedfrysta (dag 1) hos Dr D. Det är ju naturligtvis bra, men de fem har jag skrapar ihop på 4 resor, varav två gett utdelning överhuvudtaget. När jag tänker på det, känns det riktigt jobbigt. Flera kommer ju falla bort, när vi sedan ska odla dem t blastocyster. Precis landat och kollar min mail och får då detta besked. Just to let you know that out of 6 eggs, 3 were mature and 3 got fertilized and frozen today.  It is not the best but is a good result.  I hope you are happy All the best Just nu känns det som jag inte orkar mera.

• förväntansfull

Snart Lycklig! Förstår att du blir besviken när du först får  höra sex och sedan tre men tre fina embryon på en gång är fortfarande ett fantastiskt resultat.!!!!!Tänk på att Lully som lyckades hade två fina. Du ska vara väldigt stolt över att du kämpar så som du gör. Många hade inte på långa vägar vågat och orkat!!Klappa dig på axeln och var stolt över dig själv!!. Unna dig en mysig kväll med din man med sånt som du uppskattar. Hoppas du nu kan börja samla kraft inför kommande behandlingar. Gör du insättning snart eller har du fler ägguttag? Hur många embryon kan man sätta in som max i Grekland. Vet att i Danmark är det max 3 embryon. Glad/Kram

• Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2013-02-24 16:51:29 följande:
    Jag är inte lika glad idag. I motsats t tidigare var inte alla 6 äggen mogna, endast 3. När jag frågade igår om alla var mogna, svarade han ja. Däremot blev alla 3 mogna äggen befruktade, vilket i sig är jättebra. Jag har nu totalt 5 befruktade embryon nedfrysta (dag 1) hos Dr D. Det är ju naturligtvis bra, men de fem har jag skrapar ihop på 4 resor, varav två gett utdelning överhuvudtaget. När jag tänker på det, känns det riktigt jobbigt. Flera kommer ju falla bort, när vi sedan ska odla dem t blastocyster. Precis landat och kollar min mail och får då detta besked. Just to let you know that out of 6 eggs, 3 were mature and 3 got fertilized and frozen today.  It is not the best but is a good result.  I hope you are happy All the best Just nu känns det som jag inte orkar mera.
    Hej vännen!
    Nu ska jag tala allvarsord med dig!! Jag tror du behöver det och det är i ALL välmening! Men jag tror du måste få lite perspektiv efter allt detta!!
    Det ÄR ett jättebra resultat!!!!!

Du måste tänka på din ålder och i ärlighetens namn kunde det vara så att du inte fick ut några ägg alls. Inte på något försök. Slut, finito! Klimakteriet!  Helt enkelt!
    Vi ska inte hymla om att i din och min ålder är det inte alls säkert att det går att få ut ägg överhuvudtaget. Men nu har det ju fungerat! Se så, torka tårarna nu! Du lyckas ju få ut ägg!

Jaja, du ägglossade i förtid en gång men det händer även yngre kvinnor.

Du har fem ägg i frysen och det behövs bara ett för att det ska bli en bebis. Du har goda chanser att lyckas!
    Kramelikram. 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Stockholmsinnerstad

Snart lycklig, bli inte arg nu för jag förstår att resultatet känns fattigt om du kalkylerat med the best of the best men vännen. Det ÄR ett helt fantastiskt resultat! Promise och du ska vara STOLT över det. Mycket bra jobbat och en riktig uthållighetsseger.  Hjärta{#emotions_dlg.flower}

• entjej
    Snart lycklig skrev 2013-02-24 16:51:29 följande:

Jag håller med om att det är ett bra resultat speciellt med tanke på åldern. Men förstår naturligtvis att du hoppats på ännu fler. När jag blev gravid  39 år, snart 40 fick jag ut fyra- fem ägg. Men jag undrar varför får du inte tillbaka en eller två embryon direkt? Varför frysa? Det är ju en risk med nedfrysning och tining. Och varför odla till blastocyster? Trodde man bara gjorde det när man har väldigt många ägg. Jag har hört att bästa miljön för embryot är livmodern så varför inte sätta in dom där och se om de fortsätter att växa? Ja, en och en eller två och två...Ursäkta att jag frågor...ni är så insatta så ni vet säkert svaret...bara blev väldigt förvånad. 
  • Stockholmsinnerstad

Oh my! I dag har jag haft RD från Hel-etet. Rynkar på näsan
    Det började i morse med att jag var så kollossalt trött och knappt kom ut sängen och hade en sån enorm värk från magen, jag lokaliserade den till livmoder eller äggstock. Sedan kom ett kraftigt illamående och det kändes som jag behövde kräkas men det kom inget trots att jag försökte. Diarre och 38 graders feber dock (sorry för denna tydlighet). Ringde sjukupplysningen och de bad mig ta det lugnt till i morgon och höra av mig om det blev värre samt dricka och hålla koll på att jag verkligen kan kissa. Bra besked för mig, hade fasen inte orkat sitta på någon akutmottagning heller i detta matta skick. Nu är febern nere i 37,2 och det magonda är borta, inte speciellt svullen heller längre så: 
    -ett riktigt statement från min kropp att blastocysten inte hör hemma där den var, 
    -magsjuka som ju verkligen går nu eller 
    -överstimulering kopplat till att den fäst vilket den skulle göra senast i dag.
    Time will Tell I guess... {#emotions_dlg.flower} 

Någon som hört/varit med om något liknande någon gång? 

• Stockholmsinnerstad

Såg i mina egna anteckningar att jag under RD 7 förra gången (när mensen sedan kom RD 10) hade ont i magen även om det inte som här var kopplat till illamående och feber. Jag är ju inne på RD 6 i dag så jag får nog se det som att det blir ännu ett försök som inte tagit sig tyvärr men om kliniken säger att det är någon idé så kan jag absolut tänka mig ett trepack till. Sedan vet jag inte. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden 45 år och planerar IVF