• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • janeayre

Suck, nu är jag skengravid igen...Jag vet ju att chansen är nästintill obefintlig men ändå kan jag inte låta bli att hålla på att känna efter.  Jag som hade tänkt ta semester från gravtänk.

• Stockholmsinnerstad

Nefernefer jag hade antikroppar, de hade satt sköldkörteln helt ur funktion. Vid nästa blodprov sa de att jag inte behövde kolla upp antikropparna igen, bara TSH värdet. Ruvar inte längre, kroppen var väldigt tydlig med att blastocysten inte hade där att göra på sin sista implementeringsdag.

• Nefernefer
    Stockholmsinnerstad skrev 2013-03-04 22:21:27 följande:
    Nefernefer jag hade antikroppar, de hade satt sköldkörteln helt ur funktion. Vid nästa blodprov sa de att jag inte behövde kolla upp antikropparna igen, bara TSH värdet. Ruvar inte längre, kroppen var väldigt tydlig med att blastocysten inte hade där att göra på sin sista implementeringsdag.
    Beklagar massor. :(

Och förlåt att jag gick händelserna i förväg, men jag tyckte att din beskrivning om hur du kände dig förgiftad en dag stämde så bra med mitt misslyckade ruvande förra året, att jag glömde bort mig. Jag kunde ha haft fel, och jag kan fortfarande ha fel, och att det bara är en märklig slump som inte har någonting att göra med om försöket lyckades eller inte. Ingen annan med immunproblem har ju nämnt något liknande.

Min sköldkörtel fick problem under en oerhört stressfull tid i mitt liv, men mina antikroppar är numera under kontroll och väl under gränsvärdet. Jag har dock kvar en vätskefylld klump jag fick på sköldkörteln, så trots att mina värden är perfekta idag så litar jag inte på dem. Det finns info hos sköldkörtelföreningarna att man kan ha besvär, trots perfekta värden, vilket är lite dumt eftersom det blir så mycket svårare att åtgärda.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • förväntansfull

Hej! ! Har gjort 7 ivf er och ett FET under en 10 månadersperiod och trots att jag på det sjunde ivfförsöket fick 7 embryon (11 ägg) som enligt kliniken hade mycket bra kvalitet fungerade det inte...På övriga försök har jag förutom ett ivfförsök fått 2-3 embryon och mellan 4-7ägg . Kliniken har alltid sagt att embryona haft mycket bra kvalitet. Det mest  logiska nu är säkert att lägga ner men vill inte ge upp än. Har precis fyllt 46 och således för gammal för fler behandlingar i Danmark så när jag i dag återigen testade negativt bestämde jag mig för att om möjligt göra ett nytt ivfförsök  i Riga denna cykel om möjligt.  Är det ngn som gjort ivf hos AVA-kliniken i RIga? Läste om en nyligen genomförd forskning där man kunde se att x antal procent lyckades efter 3 försök och ytterligare x antal procent efter 6 försök. Undersökningen visade att det kan löna sig att testa fler ggr.  Dessa par var givetvis yngre men om ett yngre par som är i rätt ålder för fertilitet behöver sex ggr för att lyckas med ivf kanske det inte är så dumt att testa 3-4 ggr  till om man beaktar sitt "åldershandikapp".. resonerar jag .....Tycker ni att det är dags för mig att lägga ner? Tyvärr är jag inte  känslomässigt redo än för äggdonation och kommer kanske aldrig att bli. Mitt FSH var i oktober 3,6 och FSH 0,96. 

• Uppåt

Förväntansfull: menade du Amh 0,96? Då har du bättre än vad jag har somändå är flera år yngre. Den äldsta och så vitt jag vet enda i den här tråden som lyckats är TS, lully Hill, vid 45.

• förväntansfull

Ja  jag menar förstås AMH 0,96.Förlåt. Det konstiga är dock att när jag tog det ca ett år innan var FSH 4 och AMH 0,74. Tycker det är konstigt att AMH inte låg lägre efter ett år. Tror  att det givetvis vore bättre att vara yngre och ha dessa värden.   De kanske inte alls betyder ngt  när man är 46... 

• Lully Hill
    Uppåt skrev 2013-03-12 21:29:32 följande:
    Förväntansfull: menade du Amh 0,96? Då har du bättre än vad jag har somändå är flera år yngre. Den äldsta och så vitt jag vet enda i den här tråden som lyckats är TS, lully Hill, vid 45.
    Jag hade AMH 0,28! Skit i AMH!
    Ingen läkare kan förklara ordentligt varför det är viktigt och dessutom varierar värdet från varje gång man tar det! 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    förväntansfull skrev 2013-03-12 22:37:25 följande:
    Ja  jag menar förstås AMH 0,96.Förlåt. Det konstiga är dock att när jag tog det ca ett år innan var FSH 4 och AMH 0,74. Tycker det är konstigt att AMH inte låg lägre efter ett år. Tror  att det givetvis vore bättre att vara yngre och ha dessa värden.   De kanske inte alls betyder ngt  när man är 46... 
    Jag tror AMH varierar beroende på om du är i en fertilare cykel eller i en inte så fertil.
    Som ni vet så är ju inte alla cykler fertila och ju äldre vi blir ju färre är dessa cykler. Självklart kan vi också lyckas! Det gäller bara att pricka in en fertil cykel. Jag råkade ha tur och lyckade på första försöket men det räknar jag verkligen inte med denna gång!!

Jag tror att det är bra att som Snart Lycklig samla ägg. Eftersom vi gamlingar inte har så många fertila cykler så ger en period samlande bättre chanser helt enkelt.
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF