• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Stockholmsinnerstad

Pippi70 jag har kontaktat en ny klinik i Danmark och de vill att jag tar nytt AMH då jag inte gjort det på över ett år och då låg på 0,84 men både den gamla och den nya kliniken ber mig varmt överväga äggdonation men då finns det ju ingen genetisk koppling alls till mig eller min familj då jag dessutom har donator på mannens sida och det känns inte helt hundra måste jag erkänna. Hur resonerade du då du valde ett nytt tankespår kring det?

• Nefernefer
    Stockholmsinnerstad skrev 2013-04-02 11:19:24 följande:
    Pippi70 jag har kontaktat en ny klinik i Danmark och de vill att jag tar nytt AMH då jag inte gjort det på över ett år och då låg på 0,84 men både den gamla och den nya kliniken ber mig varmt överväga äggdonation men då finns det ju ingen genetisk koppling alls till mig eller min familj då jag dessutom har donator på mannens sida och det känns inte helt hundra måste jag erkänna. Hur resonerade du då du valde ett nytt tankespår kring det?
    Jag känner som du. Min plan är att vänta några år på stamcellstekniken, om jag misslyckas.

Men - du som får så många fina embryon - varför kollar du inte i första hand upp immunproblematiken? 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer
    Stockholmsinnerstad skrev 2013-04-02 21:38:34 följande:
    Nefernefer handlar inte allt om äggreserven AMH?
    Det är omtvistat, och både FSH och AMH kan variera över tid - d v s även förbättras.

Jag tyckte bara att med dina fina resultat så vore det värt att kolla upp om du har någon immunproblematik, eftersom du känner samma osäkerhet som jag inför donation.

Men känner du dig bekväm med donation så ska du självklart köra på, eftersom åldern naturligtvis minskar chansen att lyckas med sina egna ägg. 
  • Pippi70

Hej på er!

Snart, om ca 14 dagar kommer jag göra ET på IVI i Valencia med donerade ägg.

När min sambo o jag började vår barnverkstad för ett år sen( känns som en evighet sen) trodde jag att det bara handlade ha lite tålamod och ge det lite tid... Och när ägglossning och mens inte dök upp och vi sökte hjälp med IVF,fanns inte ÄD tankar alls som ett alternativ. Inte ville väl jag att min man skulle ha barn med nån annan kvinnas ägg... Men efter varje misslyckat försök och varje besvikelse och sorg när min kropp inte vill fungera som den ska har tanken om ÄD mognat mer o mer.

Nu finns ingen tvekan längre. Detta känns så rätt!

Men jag har ju tre fina genetiska barn redan och då tror jag att beslutet är mycket lättare att ta. Om vi därimot varit tvungna att donera sperma med vet jag faktiskt inte hur jag skulle gjort..men tror jag skulle välkomna det som en möjlig lösning det med.

Vi betalar ca 90000 för att få denna möjlighet, men det finns ju billigare kliniker som också är bra.

Jätte mycket pengar, men just i detta fall tänker jag inte ett dugg på hur mycket det igentligen är!!

Att göra ÄD är ett stort steg... Låt det mogna.. För några kanske det inte alls känns rätt.. Hade jag inte redan haft barn hade jag absolut fortsatt kämpa några år till med mina egna.

Så fortsätt kämpa!! Bara det känns rätt!!

Jag följer er och läser, så jag hoppas ni uppdaterar ibland vad som händer:)

Varma kramar!!

• tessy

Hej på er alla, det verkar som om ni har mycket erfarenhet om IVF när man är lite äldre och jag vill gärna ha lite råd från er. 

Jag är 44 år med tre barn sedan tidigare, och jag fyller 45 om mindre än en månad. Jag har  en ny partner som är 38 år som inte har egna barn. Vi vill så väldigt väldigt gärna ha ett barn tillsammans men det går inte bra. Nu har vi försökt aktivt sedan i augusti förra året och vi förstår att tiden börjar rinna ut.

Sedan i februari har vi även fått lite hjälp och vi har hittills gjort en stimulerad insemination och planerar att göra en eller två till innan vi ger upp och försöker hitta andra vägar. IVF får vi ju tyvärr inte hjälp med i Sverige så vi har vänt oss till en klinik i Danmark. De rekommenderar äggdonation men säger att vi kan prova ett IVF om vi vill också. Nu känner vi oss väldigt osäkra på om det är orealistiskt att hoppas på att det ska fungera.
    Tester på mig utförda i februari AHM : 1,5 S-FHS: 3,2 S-LH 3,2 S-Prolaktin: 176 S-Östradiol: 857
    ålder: 44, fyller 45 den 1 maj 2013. min menscykel är regelbunden på 27 dagar. ägglossningstest ger utslag redan på dag 10 eller 11. resultat äggledarrönten: vänstra äggledaren blockerad, högra bra.
    Min mans värden: spermaanalys utförda i december 2012 normalt prov och utbytet efter standardiserad swim-up gav 1,2 miljoner motila spermier totalt.

Ni som är så erfarna, vet ni, finns det några siffror på success rates när man är i vår ålder och har sådana här värden? Borde vi gå rakt på äggdonation? Kan någon här ge oss råd, vad tror ni om chanserna i vårt fall?
  • Nefernefer
    tessy skrev 2013-04-05 21:13:34 följande:
    Hej på er alla, det verkar som om ni har mycket erfarenhet om IVF när man är lite äldre och jag vill gärna ha lite råd från er. 
    Jag är 44 år med tre barn sedan tidigare, och jag fyller 45 om mindre än en månad. Jag har  en ny partner som är 38 år som inte har egna barn. Vi vill så väldigt väldigt gärna ha ett barn tillsammans men det går inte bra. Nu har vi försökt aktivt sedan i augusti förra året och vi förstår att tiden börjar rinna ut.

Sedan i februari har vi även fått lite hjälp och vi har hittills gjort en stimulerad insemination och planerar att göra en eller två till innan vi ger upp och försöker hitta andra vägar. IVF får vi ju tyvärr inte hjälp med i Sverige så vi har vänt oss till en klinik i Danmark. De rekommenderar äggdonation men säger att vi kan prova ett IVF om vi vill också. Nu känner vi oss väldigt osäkra på om det är orealistiskt att hoppas på att det ska fungera.
    Tester på mig utförda i februari AHM : 1,5 S-FHS: 3,2 S-LH 3,2 S-Prolaktin: 176 S-Östradiol: 857
    ålder: 44, fyller 45 den 1 maj 2013. min menscykel är regelbunden på 27 dagar. ägglossningstest ger utslag redan på dag 10 eller 11. resultat äggledarrönten: vänstra äggledaren blockerad, högra bra.
    Min mans värden: spermaanalys utförda i december 2012 normalt prov och utbytet efter standardiserad swim-up gav 1,2 miljoner motila spermier totalt.

Ni som är så erfarna, vet ni, finns det några siffror på success rates när man är i vår ålder och har sådana här värden? Borde vi gå rakt på äggdonation? Kan någon här ge oss råd, vad tror ni om chanserna i vårt fall?
    Dina värden ser fenomenala ut, och du har regelbunden mens. Jag är något yngre, men har sämre värden (sedan länge).  Jag får närmast impulsen att säga tack för kaffet och ta min hatt och gå, för att det aldrig skulle kunna lyckas för mig i jämförelse.
  • Snart lycklig

Hej alla tjejer så köper och tar Inofolic från Italien! Även alla ni andra som vill börja med Inofolic.

Tips!

Inofolic innehåller ju Inositol, folsyra och den ena sorten även Melatonin. Folsyra och Melatonin kan man ju lättare komplettera med. Inositol är ju svårt att hitta i tablettfom i Sverige i sådan styrka som vi önskar. Dessutom mycket dyrt, då vi måste ta flera tabletter.

Vi tar ju 2000 mg Inositol gm Inofolic morgon och kväll, vilket blir 4000 mg per dag. 750 mg brukar vara den högsta dosen på en tablett. Dessutom är pulverform renare än vad tabletter är, då de ofta innehåller en massa annat också.

Jag har hittat en mycket fin och seriös butik i Stockholm som säljer Inositol i pulverform. En burk innehåller 227 gram, vilket blir 227000 mg. En burk skulle då räcka drygt 56 dagar. Priser ligger runt 250 kr.

Om detta låter intressant, inboxa mig. Jag vill inte gärna skriva ut butiken just nu, då jag vill, om det är intressant, att det ska räcka till oss som aktivt skriver i tråden.

Jag har mailkontakt och fick faktiskt frågan om hur många vi behöver. De skulle precis få hem 6 burkar i slutet av denna vecka och blev rädda att det inte skulle räcka. Jag meddelade att jag skulle informera här och se intresset.

Kanske har de även Melatonin. Skulle tro det.

Jag frågade också om ämnet Inositol finns i olika sorter, beroende på fabrikat, pulver- eller tablettform, men det skulle det inte finnas enligt vad han kände till. Han skrev då att pulverformen är ju renare och därmed bättre.

Jag tycker i alla fall att det verkar vara ett bra alternativ.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF