• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig
    janeayre skrev 2013-02-25 20:11:23 följande:
    Hejsan, har haft lite semester från IVF och barntänk. Otroligt skönt, men snart är det dags igen. Goda nyheter: Snart lycklig; det är ett bra resultat vad gäller antal ägg.

Stockholms innerstad: härligt att höra att du kommit såhär långt. En av de jobbiga sakerna är ju att man analyserar hela tiden kroppen. Hoppas det fäster som det ska. Annars, har du provat att äta Prednisolon (kortison) och Trombyl (barnmagnecyl)? Kanske kan hjälpa om du har problem med att få ägget att stanna kvar.

Såklart att äggdonation ligger i bakhuvudet på de flesta av oss.

Tack snälla du!! Spännande att det snart är dags igen. Vi stöttar dig på färden.....
  • Snart lycklig
    Li02 skrev 2013-02-25 20:33:27 följande:
    Hej igen!

Nu är den värsta nervpärsen över och det blev glädjande nog 1 embryo att sätta in..Glad
    Fick ut 8 ägg denna gång men bara 2 blev befruktade och det ena var inte helt ok men det blev ett att sätta in som tur var.

Är tredje och troligtvis sista IVF försöket på detta sättet, då det hänger på att  spermierna inte är så pigga och mina ägg vet vi ju inte om det är i bra skick trots att allt funkar annars som en klocka..   

Är så glad att det blev 1 embryo denna gång, för förra gången blev det inget befruktat trots 10-11 ägg, spermierna var slöa o avvikande..       

Nu ska jag njuta av livet och försöka att inte oroa mej för mycket..        
    Hoppas du mår bra i din ruvning och hoppas verkligen att du fått det berömda "guldembryot" återfört. Kram!
  • Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2013-02-25 21:40:42 följande:
    Snart lycklig: Var glad ändå! Du har ändå 5 fina embryon i frysen, och det finns gott hopp om att din dröm går i uppfyllelse.

Och ja, det är svårt att orka skriva när allt ser så nattsvart ut. Planen var att göra ett nytt försök med låg dos när mensen stabiliserat sig efter förra försöket, men den vill ju inte stabilisera sig. Vet inte vad som har hänt så plötsligt, och som jag skrivit så har alla på mammas sida haft regelbunden mens till 50-årsåldern. Varför drabbar detta mig?

Stockholmsinnerstad: Har du testat något immunprogram? Du får så fina resultat, och om din kropp stöter bort embryot så kanske du behöver någonting i stil med det som hjälpte Lully Hill? 

Jag är glad ändå! Också glad för att höra ifrån dig.

Jag tänkte direkt precis som Lully, har du provat Fertile XX? Det stabiliserar menscykeln. Det innehåller munkpeppar, så du kan ju kanske börja med att prova det. Det finns på häsokostaffärer.

Jag tänker på dig! Kram vännen!Hjärta
  • Snart lycklig

Stockholmsinnerstad, hur har det gått? Jag tycker att dina beskrivningar om dina smärtor, bådar gott. Nu vet jag ju inte om du fortfarande ruvar, men jag hoppas verkligen att det gått bra!

Angående dina sköldkörtelproblem, ha detsamma. Prednisolon kan ta ner antikropparna lite. Jag tror inte att du skulle missnöjd om du skulle besluta dig för att göra en immunutredning hos Dr D. Sköldkörtelproblem är väl sorterat under autoimmuna sjukdomar, om jag fattat allt rätt.

Kram och lycka till!

• An onym

Jag läser så mycket om Dr D i Aten men ingen nämner vad det kostar. Tacksam om någon skulle nämna det. Ni som fått det konstaterat med immunproblem har ni märkt veta av det innan? Eller kan man ha det utan att man har någon som helst känd sjukdom? (jag har inget problem ens med sköldkörteln)

• myran6801

I svd brännpunkt finns intressant läsning idag! Smer (statens medicin etiska råd) anser tex att åldersgräns för ivf bör slopas och donerade ägg tillåtas. Tyvärr kommer jag nog själv inte få vara med om möjligheten med Sveriges snigelfart men förhoppningsvis hjälper det kanske andra framöver som är i samma situation.

Kram vänner

• Tima68

Hej snart lycklig, jag önskar lyckan till dig för att du var den enda som gåv mig råd om IVF när jag har frågade om detta, min mål är att ha ett barn, kanske det är försen men jag ska kolla där i Grekland, jag måste bara ha tid för att åka ditt och kolla hur det går, jag känner engen som kan hjälpa mig här i Sverige, men om du har möjligheten och har tid kan du säga till mig hur det går och......Tack

• Nefernefer

Tack Lully Hill och Snart lycklig. Jag har efter lite ekonomisk vånda beställt Fertile xx. Det är ju i alla fall inga hormoner, så kanske det kan hjälpa mig. Det är inte kul att inte tåla någonting - jag reagerar ju inte bra på DHEA heller.

Jag fick äta en omgång Primolut Nor för att skärpa till cykeln, och jag hoppas att jag får en normal mens nästa gång. Planen är att testa irriterandet av endometrium på CFC, för att få ner mina immun-reaktioner. Funderar på att ta ett ultraljud i veckan för att se om jag har normal äggverksamhet kvar.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer
    myran6801 skrev 2013-02-28 07:55:34 följande:
    I svd brännpunkt finns intressant läsning idag! Smer (statens medicin etiska råd) anser tex att åldersgräns för ivf bör slopas och donerade ägg tillåtas. Tyvärr kommer jag nog själv inte få vara med om möjligheten med Sveriges snigelfart men förhoppningsvis hjälper det kanske andra framöver som är i samma situation.

Kram vänner
    Ja, det är bra för nästa generation att alla möjligheter öppnar sig. När jag var 35-36 så letade jag inom- och utomlands förtvivlat efter möjligheten att frysa ägg. Men det var nobben överallt. Nu kan man göra det i Sverige.
  • Nefernefer
    An onym skrev 2013-02-28 07:10:04 följande:
    Jag läser så mycket om Dr D i Aten men ingen nämner vad det kostar. Tacksam om någon skulle nämna det. Ni som fått det konstaterat med immunproblem har ni märkt veta av det innan? Eller kan man ha det utan att man har någon som helst känd sjukdom? (jag har inget problem ens med sköldkörteln)
    Alla har garanterat inte immunproblem. Men du behöver inte känna något särskilt för att ha det, och vården kollar bara TSH-värden om de kollar sköldkörteln - inte om du har antikroppar. Det provet måste man kräva själv.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF