• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Testade negativt imorse. Känns oerhört jobbigt nu när jag fick hopp. Tack för allt stöd och tummar.

• myran6801
    callimero skrev 2011-12-04 09:50:25 följande:
    Testade negativt imorse. Känns oerhört jobbigt nu när jag fick hopp. Tack för allt stöd och tummar.
    Nej nej vad ledsen jag blir Gråter Är du helt säker. Hade ju hoppats så för dig vännen. En stor stor kram
  • Maryhe

Oh nej Kalimero. Jag är så otroligt ledsen för din skull, kan inte hålla tillbaka tårarna. Kramar 

• Lully Hill

Hej Alla!!
    Varmt välkommen Marythe! Roligt att du hittat hit!!

Åh Kalimero, kära vännen, jag är så ledsen!!! Jävla skit rent ut sagt. "Nu får sitta ned vid vägkanten och vila en stund men sedan måste du upp på benen och kämpa vidare vännen". Vi alla här hjälper dig med styrkekramar på vägen!! Det kommer att gå även om vägen är dit är jobbig! Äter du Prednisolon? Kan Marythes erbjudande om Medrol vara något till nästa gång? Kramar  

Evita vart välkommen du med! Roligt med en "gamling" till som lyckats! Berätta gärna din story här i tråden! Här samlar vi nämligen på alla framgångshistorier oavsett hur bebisen kommit till! Glad 

Myran, Pred är värt ett försök tycker jag! Jag har läst i tråden om ÄD att flera har gjort många ÄDförsök och där tillslut lyckat efter att ha fått Pred utskrivet av sin utländska ÄD-klinik. (CFC ordinerar det också.)
    Troligen har de alltså haft någon form av lätt immunproblematik som inte upptäckts innan.
    Prata med CFC men ta 10-15 mg Pred från CD1 i så fall. Bör ätas till v 12 om man lyckas.  CFC ordinerar från ET men det är inte riktigt rätt om man ska tro de riktiga immun doktorerna som jobbar med fertilitet. Kroppen skall vara förberedd INNAN embryot kommer in i kroppen. Alltså måste pred tas en tid innan. 

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Maryhe

Berättar lite om mig och vår behandling:
    Blev gravid på ICSI 1 men fick missfall efter en dryg vecka. Hade fått 3 6 dagars blastocyster. Hade många ägg, 24 varav 6 var omogna, 6 frystes ner och 12 användes för befruktning. I Italien har det varit förbjudet att göra FET, men har nu lättats upp lite tack vara en lagändring. Anledning till att det varit förbjudet är naturligtvis Påven.

Min sambo har grav manlig faktor med mycket få spermier (Oligoastenoteratozoospermia), och endast 1% normala. Han har dock genomgått lika många undersökningar som mig nästan och fått behandling med mediciner och kosttillskott. På så vis har antalet ökat. Jag har faktor V Leiden, och 2 barn sedan tidigare som är 18 och snart 22. 

Jag har också blivit satt på kosttillskott, Inofolic men jag stoppar i mig lite annat också liksom min sambo. Efter missfallet fick jag göra en hysteroskopi som inte visade någonting konstigt. Nu till veckan är det dags för transfer nummer två då jag ägglossade igår. Tog även en hcg spruta Gonasi HP5000 ikväll klockan 20 igår, de 6 äggen börjar tinas i dag och sambon lämnar spermier i morgon. Vid få befruktade blir det transfer på onsdag  annars blastocyster på lördag.

Har blivit satt på 25 mg Deltacortene som är ekvivalent med 20 mg Prednisolon sedan i onsdags, på måndag ska jag börja med Progesteron vagiatorer och vid transfer är det dags för Clexane injektioner och estradioltabletter. 

Min första behandling med hormoner såg annorlunda ut än den man gör normalt i Sverige. Man individanpassar mer behandlingen. För att se den i detalj kan ni kika i min presentation. Jag fick göra VUL och ta estradiol + LH varannan dag med början första dagen. Detta för att bestämma  dos för den cykeln (det kan variera från cykel till cykel) och kunna ändra den utefter hur värdena såg ut under pågående behandling. De menar att har man högt LH i sig självt så är det bättre att använda Gonal, men Cetrotide /Orgalutran injektionen gör att LH slutar att produceras av kroppen så då sätter man in Menopur för att höja LH och få äggen att mogna. De är också väldigt öppna för att använda kortison, acetylsalisylsyra, heparin/fragmin, estradiol osv. Det tror även på lättare stimulering istället för att stressa fram äggen.

• Lully Hill

Hej Marythe!
    Låter som en jättebra klinik!! Just det här att de individanpassar medicinen och medicinerar utifrån hur cykeln är! Det säger min Athen doktor också att alla cykler inte är lika och att man måste anpassa medicineringen utefter hur värdena i cykeln är. Hur klokt och självklart som helst! Särskilt på oss gamlingar som kan ha lite svajiga hormonnivåer! Något som Svenska kliniker inte har tagit till sig.  Inte stressa fram äggen är något nytt som börjar komma utan låg dos och sakta "vårda fram" fina ägg kan man googla på och hitta att USA klinikerna arbetar efter. Athen är inne på det också. Min Dr var upprör över att jag ordinerats 300 Fostimon av CFC, han skulle ha gett mig 150-175 och låtit ta längre tid. Då hade jag fått fler ägg. Nu fick jag tre stycken. 

Infolic har jag googlat på och verkar innehålla olika B-vitaminer och hög dos Folsyra. Om vi inte kan få fram det i Sverige borde man kunna boosta med dessa vitaminer.

Ps. Läste idag i boken "Mammapraktika" att det viktigaste vitaminet för att förhindra missfall är vitamin E. Kanske värt att ta ett litet tillskott? Finns annars i Avokado, Groddar, kål, Sötpotatis, Råg, Vildris, Mandlar, Valnötter, Linfrö, Makrill, lax. 

• woo

Hej på er alla!! Åh nej Kalimero Vad ledsen jag blir..... Massa massa kramar till dig. Välkommen Maryhe vilken fantastisk klinik du har!!!! Välkommen Eviita Grattis till dottern vad underbart glad man blir att höra om alla som lyckas! Myran jag har oxå funderat fram o tillbaka ang Medrol el Pred.

• callimero

Tack ska ni ha. Det är det enda som tröstar lite, att veta att det finns andra som vet hur vedervärdigt det känns. Att det är jul med allt som hör till känns också jobbigt. Skulle vilja fly bort en vecka.

13 ivf, 3 inseminationer och inget resultat.

Har tagit 15 mg Prednisolon denna gång. Började dagen innan ÄP. Även tagit 75 mg Trombyl, Fragmin och extra Pregnyl efter ET. Nu känner jag mig som en uppsvälld val och vill bara ha väck alla hormoner ur kroppen som luras. Har haft och har extremt ömma bröst. Mycket molvärk även hela v 2 denna gång, rejäla kramper mellanåt men tyst from början av veckan. Undrar vad det beror på? När det tystnade helt i livmodern började  den där misslyckats-igen känslan krypa på. Sen är det jobbigt att veta att jag haft så stressigt med nya jobbet också men det var inte mycket att göra åt det.

Nu vet jag inte när eller om jag kan försöka igen då jobbet är nytt och dessutom innebär en massa resor varje månad. Åker till Kina om två veckor.

Skulle vilja göra din utredning i Aten Lully. Men vet inte hur få ihop allt. Och klockan tickar...

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-12-04 13:09:34 följande:
    Tack ska ni ha. Det är det enda som tröstar lite, att veta att det finns andra som vet hur vedervärdigt det känns. Att det är jul med allt som hör till känns också jobbigt. Skulle vilja fly bort en vecka.

13 ivf, 3 inseminationer och inget resultat.

Har tagit 15 mg Prednisolon denna gång. Började dagen innan ÄP. Även tagit 75 mg Trombyl, Fragmin och extra Pregnyl efter ET. Nu känner jag mig som en uppsvälld val och vill bara ha väck alla hormoner ur kroppen som luras. Har haft och har extremt ömma bröst. Mycket molvärk även hela v 2 denna gång, rejäla kramper mellanåt men tyst from början av veckan. Undrar vad det beror på? När det tystnade helt i livmodern började  den där misslyckats-igen känslan krypa på. Sen är det jobbigt att veta att jag haft så stressigt med nya jobbet också men det var inte mycket att göra åt det.

Nu vet jag inte när eller om jag kan försöka igen då jobbet är nytt och dessutom innebär en massa resor varje månad. Åker till Kina om två veckor.

Skulle vilja göra din utredning i Aten Lully. Men vet inte hur få ihop allt. Och klockan tickar...
    Vännen, jag vet hur det känns.  Dina symptom liknar mina. Gravsymptom ca 10 dagar efter ET, sedan tystnade det bara. Varje gång. Jag tror du behöver immunbehandling av det tyngre slaget. Med IL dropp.  Kan du ta semester en vecka el långweekend typ vid jul el sportlovet eller nått? Då kan du ta en trip till Athen o Dr D i så fall. Göra alla tester där på en och samma gång. Han ställer upp på helgen men USA-testerna måste tas en måndag el tisdag. Sedan behöver du inte åka till Athen någon mer gång. Du kan sköta allt på tel. Dr D mailar ordination på IL och Sophiahemmet hjälper till med medicin o dropp bara de får ett "papper från doktorn". Enkelt faktiskt! 

Sedan är det ju att pricka in IVFen förstås. Bara du får in det i schemat tror jag du får till IL också. Du skall troligen ha IL en veckan innan ÄP och en IL i samband med ET. Sedan var tredje-fjärde vecka.Inte så stingsligt på exakt dag tror jag.  I värsta fall får du frysa in äggen hos CFC, de har den servicen nu. 
  • callimero

Hur var det för dig denna gång Lully, fortsatte molvärken hela tiden? Ja det är klart att funderingarna går kring om det är så att kroppen stöter bort embryona. Och så funderar jag på det som inte bara är molvärk utan intensiv kramp som varar en 5-15 minuter. Har haft så flera ruvanden, vaknat upp mitt i natten och nästan gått av på mitten några gånger av kramp. Och det är inte pga efterdyningar av ÄP som klinikerna alltid förklarat det. Inte när det gått så lång tid efter ÄP.

Hur många dagar tog det i Aten?
    Var tog du USA-proverna?

Svar på tråden 45 år och planerar IVF