• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-12-04 13:41:12 följande:
    Hur var det för dig denna gång Lully, fortsatte molvärken hela tiden? Ja det är klart att funderingarna går kring om det är så att kroppen stöter bort embryona. Och så funderar jag på det som inte bara är molvärk utan intensiv kramp som varar en 5-15 minuter. Har haft så flera ruvanden, vaknat upp mitt i natten och nästan gått av på mitten några gånger av kramp. Och det är inte pga efterdyningar av ÄP som klinikerna alltid förklarat det. Inte när det gått så lång tid efter ÄP.

Hur många dagar tog det i Aten?
    Var tog du USA-proverna?
    Jag har lätt mensvärk från och till och det ska vara normalt. Det du beskriver verkar vara för kraftigt och jag tror Dr D skulle vara intresserad av det, dvs kanske något immunologiskt. Jag hade telsamtal med Dr D först, ca en timme där han intervjudade allt möjligt, bl a vad man känner efter ET, symptom etc. För att utröna vad kroppen gör o reagerar. Sedan får du en lista prover som du kan ta i Sverige och maila ned. Jag och min man åkte sedan ned till Athen och tog USA-testerna hos Dr D. Men du kan ta alla prover där om du vill. Vi tog en weekend men har du brådis kan du åka på södagskvällen innan, träffa Dr D på måndag förmiddag och åka hem på eftermiddagen. Då blir du borta bara en måndag från jobbet. USA-testerna kan bara tas på måndag el tisdag förmiddag för de måste med ett flyg från Athen direkt till USA och vara framme inom 48 timmar. Det har Dr D koll på. Om du väntar till April så flyger Norweigian direkt Sth-Athen, då kan du åka allt på samma dag. (Om de flyger mån el tisdag förstås)
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

Det låter smidigt att ta alla prover på plats. Blir det skillnad i kostnad kontra de man tar hemma?

Vill du inboxa mig mail till Dr?

• callimero

Ser att du lagt upp en utförlig beskrivning på din sida med länk nu. Ska kika på deras hemsida.

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-12-04 14:16:21 följande:
    Det låter smidigt att ta alla prover på plats. Blir det skillnad i kostnad kontra de man tar hemma?

Vill du inboxa mig mail till Dr?
    Det beror på. Kan du ta proverna genom landstinget så blir det ju billigare. Men de som kan tas i sverige är nog inte så dyra i Athen heller, kanske någon tusenlapp. Det är USA testerna som är dyra de kostar 900 Euro allt som allt. De är mycket avancerade. Det finns inget labb i Sverige som klarar dessa tester. De skickas till Roselyn Franklin universitet för analys samt tester hur du skulle svara på IL droppet.

Maila via hemsidan.
  • callimero

Man ber om "normal blodstatus" alltså? Funkar det att ta dessa hemma är det bra, frågan är bara hos vem. Vill inte gå till min gamla gyn som mer eller mindre talade om att jag icke var önskvärd där då de beslutat att ej ta emot kvinnor över 43 i fertilitetssyfte. Har gått dit sedan gymnasiet, tyvärr har min gamla gyn gått i pension och denna nya gör mig oerhört ledsen med sin attityd och uttalanden. Den distansgyn jag och myran har gemensamt har semester t o m mars.

Har slängt iväg ett mail till Dr D nu. Lika bra passa på i sorgen då det är det enda som hjälper lite. Att försöka planera och se framåt.

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-12-04 15:09:13 följande:
    Man ber om "normal blodstatus" alltså? Funkar det att ta dessa hemma är det bra, frågan är bara hos vem. Vill inte gå till min gamla gyn som mer eller mindre talade om att jag icke var önskvärd där då de beslutat att ej ta emot kvinnor över 43 i fertilitetssyfte. Har gått dit sedan gymnasiet, tyvärr har min gamla gyn gått i pension och denna nya gör mig oerhört ledsen med sin attityd och uttalanden. Den distansgyn jag och myran har gemensamt har semester t o m mars.

Har slängt iväg ett mail till Dr D nu. Lika bra passa på i sorgen då det är det enda som hjälper lite. Att försöka planera och se framåt.
    Inboxa mig din privata mailadress så ska du få blodprovslistan av mig. Där kan du se vilka prover som Dr D vill att du tar inledingsvis i Sverige.
  • myran6801
    Lully Hill skrev 2011-12-04 11:37:19 följande:
    Myran, Pred är värt ett försök tycker jag! Jag har läst i tråden om ÄD att flera har gjort många ÄDförsök och där tillslut lyckat efter att ha fått Pred utskrivet av sin utländska ÄD-klinik. (CFC ordinerar det också.)
    Troligen har de alltså haft någon form av lätt immunproblematik som inte upptäckts innan.
    Prata med CFC men ta 10-15 mg Pred från CD1 i så fall. Bör ätas till v 12 om man lyckas.  CFC ordinerar från ET men det är inte riktigt rätt om man ska tro de riktiga immun doktorerna som jobbar med fertilitet. Kroppen skall vara förberedd INNAN embryot kommer in i kroppen. Alltså måste pred tas en tid innan. 
    Verkar vettigt att ta Pred direkt från CD1. Tror du det är ok att kombinera med Crash IVF och är det ok att ta när man tar Levaxin? Vad ska man säga till CFC och samarbetsgyn för skäl till att man vill testa Pred?
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-12-04 15:11:34 följande:
    Inboxa mig din privata mailadress så ska du få blodprovslistan av mig. Där kan du se vilka prover som Dr D vill att du tar inledingsvis i Sverige.
    Tack snälla Lully!
    myran6801 skrev 2011-12-04 15:43:09 följande:
    Verkar vettigt att ta Pred direkt från CD1. Tror du det är ok att kombinera med Crash IVF och är det ok att ta när man tar Levaxin? Vad ska man säga till CFC och samarbetsgyn för skäl till att man vill testa Pred?
    Myran, svarar också, du behöver inte ha några skäl att ta upp Pred med CFC, tror inte heller med distansgyn. Det är inte ovanligt när man gjort flera IVF utan att lyckats. Det jag tyckte var svårt var att varken distansgyn eller CFC var direkt tydliga eller engagerade i dos och from när. Det var mer generellt ett du kan ta mellan 5.10 mg from ET.
  • myran6801

Ok då ska jag ta det med båda i så kan ni ju hjälpa till med doser! Tur man har er kloka o erfarna medsystrar.

Måste bara berätta, kom just hem fr middag hos vänner vars minsta dotter som är tre år under middagen kom till mig med ett paket. Ska jag få paket sa jag o hon bara nickade o la huvudet på sned. Öppna sa hon sen o det gjorde jag o blev nästan lite tårögd. Hon hade slagit in sin babydocka. Barn är sååå kloka När vi skulle gå kom hon springande med dockan o ville att vi skulle ta med den hem. Hoppas det var ett tecken på att vi snart ska få vårt efterlängtade barn. Kram

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2011-12-04 21:53:09 följande:
    Ok då ska jag ta det med båda i så kan ni ju hjälpa till med doser! Tur man har er kloka o erfarna medsystrar.

Måste bara berätta, kom just hem fr middag hos vänner vars minsta dotter som är tre år under middagen kom till mig med ett paket. Ska jag få paket sa jag o hon bara nickade o la huvudet på sned. Öppna sa hon sen o det gjorde jag o blev nästan lite tårögd. Hon hade slagit in sin babydocka. Barn är sååå kloka När vi skulle gå kom hon springande med dockan o ville att vi skulle ta med den hem. Hoppas det var ett tecken på att vi snart ska få vårt efterlängtade barn. Kram
    Så gulligt! Det var ett tecken Myran! Det kommer en bebis snart!!
Svar på tråden 45 år och planerar IVF